مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: ظرفیت فنی شهرداری تهران درحدی است که می‌تواند سالانه 50 کیلومتر مترو ساخته و متعاقب آن ظرف کمتر از 2 سال مترو را به 218 کیلومتر برساند.

شهرداری - قالیباف

 محمد باقر قالیباف شهردارتهران تنها مانع تحقق این مهم را مشکل مالی دانست و افزود: ازنظر تکنولوژی و قابلیت‌های فنی، توان شهرداری تهران با کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه برابری می‌کند. وی در مراسم بهره‌برداری از 49دستگاه واگن جدید مترو و 200 دستگاه اتوبوس دو کابین تندرو به همراه یک هزارو 123دستگاه تاکسی، خطاب به مسئولان، خواستار کنار گذاشتن اختلافات و ناهماهنگی‌ها شد.

شهردار تهران اعلام کرد: با وجود همه اختلاف سلیقه‌ها که البته کاملا طبیعی است باید گونه‌ای عمل کنیم که نه‌تنها مردم از اختلاف دیدگاه‌ها میان مسئولان آسیب نبینند بلکه این تفاوت‌ها به کارآمدی دین در اداره جامعه منجر شود زیرا درغیر‌این صورت گناهی نابخشودنی مرتکب خواهیم شد. وی برلزوم اتخاذ تصمیماتی که با کمترین هزینه، بیشترین خدمت را به مردم برساند تاکید کرد وگفت: از دوستانمان در دولت و مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که هرچه بیشتر در راه التیام دردهای مردم تهران و حل مشکلات و معضلات آنان قدم بردارند.

از نظر قالیباف، زمانی شهرتهران از وضعیت اضطرار حمل ونقل خارج می‌شود که 218 کیلومتر متروی تهران با سرفاصله هردو دقیقه را محقق‌سازیم که این در واقع افتخاری برای دولت دهم و همه مسئولین نظام خواهد بود.شهردار تهران اظهار کرد: اگر به‌دنبال عدالت، کرامت، کاهش فاصله میان شمال و جنوب و انجام امورخدماتی در حمل ونقل شهری هستیم اینها بدون محوریت قرار داشتن انسان‌ها برای ما موضوعیت ندارد زیرا ما کالبد شهر را برای روح و روان شهر می‌خواهیم.

به همین منظور قالیباف از برنامه‌های توسعه فضای‌‌سبز سخن گفت که نمونه آن افتتاح بوستان آبشار در حاشیه البرز در منطقه 22 است تا مردم ساعاتی از زندگی خود را با آرامش روحی و روانی سپری کنند. در کنار اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری درحوزه توسعه فضای سبز، قالیباف از افتتاح قریب‌الوقوع تقاطع شهید ستاری در غرب تهران و ادامه بزرگراه شهید همت وشهید زین‌الدین خبر داد که همگی می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تاثیر داشته باشد.

هیچ یارانه‌ای به مترو پرداخت نشده است

به گزارش همشهری، شهردار تهران در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد پرداخت و عدم‌پرداخت یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی گفت: تا این لحظه که 6 ماه از سال می‌گذرد ما هیچ پولی بابت یارانه بلیت دریافت نکرده‌ایم اما دست‌اندرکاران در تلاشند تا این اعتبارات اختصاص یابد. وی ادامه داد: به هر حال این مشکلات هست و بهتر است اجازه دهید این مسائل در جلسات بین ما با مسئولان مربوطه حل وفصل شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برای روان‌سازی‌ ترافیک، طی ماه‌های آتی چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است گفت: تلاش ما این است که در زمان‌های پیک ترافیک و افزایش سفرها بتوانیم پاسخگوی نیاز شهروندان باشیم. بر این اساس با توجه به اینکه در اسفندماه و ماه‌های پایانی سال، میزان سفرها افزایش می‌یابد از هم‌اکنون در تلاشیم که با افزایش تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو، تا پایان سال ظرفیت حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم که مردم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی دچار مشکل و سختی نشوند.

شهرداری به‌تنهایی قادر به حل معضل ترافیک نیست

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر نیز ازجمله سخنرانان مراسم ورود واگن‌های جدید مترو، اتوبوس و تاکسی به ناوگان حمل ونقل عمومی بود. وی طی سخنانی گفت: در ایام مهر ماه و آغاز سال تحصیلی جدید که حداقل 20درصد به ترافیک شهری افزوده می‌شود مدیریت شهری تلاش می‌کند با اقداماتی از این دست، بخشی از مشکلات پیش رو را برطرف سازد.

از نظر چمران، ‌ گرچه بخش اعظم تامین اعتبارات مورد نیاز برای توسعه حمل ونقل درون‌شهری و حل مسائل و مشکلات ترافیکی بردوش شهرداری است اما قطعا شهرداری تهران به تنهایی هیچگاه قدرت ندارد همه مسائل به‌ویژه درحوزه حمل ونقل عمومی را حل کند. به همین دلیل، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم همکاری همه مسئولان اعم از مجلس، دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد.

وی ادامه داد: از اول سال تاکنون 200 اتوبوس واگذار شده و این درحالی است که حداقل در هر سال وزارت کشور باید 1000 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی وارد سازد که این 200دستگاه یک‌پنجم میزان مورد نیاز است. وی در مورد تامین واگن‌های مترو نیز گفت: درصورت تامین واگن‌های مورد نیاز، ظرفیت فعلی مترو تا دوبرابر افزایش خواهدیافت. به گفته چمران، ساخت تونل‌های مترو با سرعت پیش می‌رود اما به‌دلیل کمبود واگن نمی‌توانیم ظرفیت حمل مسافر را همزمان با ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو افزایش دهیم.

این امر از نظر رئیس شورای اسلامی شهرتهران با شعار جهاد اقتصادی سازگار نیست که تونل بسازیم، ریل‌گذاری کنیم، ایستگاه راه‌اندازی کنیم اما قطار به اندازه کافی نداشته باشیم تا از اقدامات انجام شده به نحو احسن بهره‌برداری شود.

هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در مراسم بهره‌برداری از 49 دستگاه واگن جدید مترو گفت: با ورود این تعداد واگن، روزانه 25 هزار نفر به میزان جابه‌جایی‌ها اضافه خواهد شد. وی ادامه داد: تا پایان سال ،294 واگن تحویل مترو خواهد شد که منجر به افزایش ظرفیت جابه‌جایی 175 هزار نفر در روز می‌شود.وی با اعلام اینکه بیش از 37 درصد واگن‌های مترو در داخل کشور تولید می‌شود، گفت:

در پایان مهرماه نیز محموله دیگری با 61 واگن جدید ترخیص خواهد شد اما محموله دیگری نیز در بندر عباس داریم که به‌دلیل عدم‌تامین اعتبار هنوز ترخیص نشده است.درویش در بخش دیگری از اظهارات خود از افتتاح ادامه خط یک به سمت تجریش به طول 2 کیلومتر خبرداد و گفت: ایستگاه تجریش به دلیل پیچیدگی‌های بسیار در عمق 70 متری زمین بعد از حل مشکل قنات‌های آب زیرزمینی و سنگ‌های بزرگ بر سر راه ساخت تونل، وارد فاز نازک‌کاری شده است که به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

افتتاح 4 کیلومتر از خط 4مترو از دیگر خبرهایی بود که دیروز مدیرعامل شرکت مترو به آن اشاره کرد و گفت: امسال خط 4 متروی تهران تکمیل خواهد شد و مسافرین کرج با استفاده از ایستگاه ارم سبز امکان دسترسی به نقاط مرکزی، شرقی و جنوبی شهر تهران را خواهند داشت.

درویش همچنین از افتتاح 7 کیلومتر از خط 3 مترو خبرداد وگفت: با این اقدام تعهدات مدیریت شهری مبنی بر افتتاح 15 کیلومتر خط مترو در سال‌جاری محقق خواهد شد.

43 درصد جابه جایی‌ها توسط اتوبوس‌های تندرو

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از دیگر سخنرانان مراسم روز گذشته به مناسبت ورود 200 دستگاه اتوبوس تندرو به ناوگان حمل ونقل عمومی بود. وی گفت: چاره‌ای جز راه‌اندازی و تقویت خطوط اتوبوس تندرو نداریم. پیمان سنندجی گفت: درحال حاضر 6 خط فعال به طول 100 کیلومتر، یک میلیون و 800 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند.سنندجی اظهار کرد: درنظر داریم ظرف 5 سال آینده شبکه خطوط اتوبوس‌های تندرو را تا 10 خط افزایش دهیم.به گفته مدیرعامل شرکت واحد، اتوبوس‌های تندرو10.5 درصد در کاهش مصرف بنزین و9.5 درصد در کاهش آلاینده‌ها تاثیرگذاربوده اند.

وی افزود: با وجود اینکه 3درصد از کل شبکه اتوبوسرانی اختصاص به اتوبوس‌های تندرو دارد اما 43 درصد از جابه‌جایی‌های کل شبکه اتوبوسرانی را به‌خود اختصاص داده است.وی تاکید کرد: سال گذشته از 2هزار دستگاه اتوبوسی که باید تحویل می‌گرفتیم تنها 473 دستگاه و امسال نیز تنها 88 دستگاه اتوبوس تحویل گرفته‌ایم.

تلاش برای افزایش کیفیت زندگی

شهردار تهران گفت: مدیریت شهری برای ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان در ابعاد مادی ومعنوی در تلاش است. مجموعه مدیریت شهری تاکید دارد که با مردم کمتر از مشکلات و مسائلی که با‌ آن درگیر است سخن بگوید زیرا باور داریم که مردم ما در شهر تهران، خود با انواع مشکلات و آسیب‌های جدی ازناحیه آلودگی هوا، آلودگی صوتی، فشارهای روانی وعصبی از ناحیه ترافیک و مشکلات مالی و اقتصادی درگیری دارند.

کد خبر 146096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز