چهل و سومین دوره از رقابت‌های جهانی کشتی آزاد در استانبول در شرایطی به پایان رسید که تیم ملی با کسب 2 مدال طلا، یک نقره و یک برنز به موفقیت بزرگی دست یافت.

کشتی

مردان غلام محمدی بهترین نتیجه مدالی را پس از 13 سال به دست آوردند تا علاوه بر نایب قهرمانی، 4سهمیه المپیک را هم به دست بیاورند. تیم ملی آخرین بار در رقابت‌های جهانی 2006 چین نایب قهرمان شده بود. موفقیت تیم ملی در رقابت‌های جهانی استانبول اما پیش از المپیک لندن اتفاق افتاد. سرمربی تیم ملی می‌گوید: «بعد از رقابت‌های المپیک 2008 پکن حکم خود را دریافت کردم. تا المپیک لندن به فدراسیون کشتی برنامه مکتوب دادم و خوشبختانه این برنامه‌ با همه کاستی‌هایش با همکاری بسیار مناسب تمامی ارکان فدراسیون کشتی به‌خوبی پیش رفت.»

جالب اینکه روسیه، جدی‌ترین رقیب تیم ملی برای کسب عنوان قهرمانی هم مثل ایران 2مدال طلا، یک نقره و یک برنز به دست آورد و فقط به خاطر 2 امتیاز بیشتر، با 43 امتیاز قهرمان جهان شد. اگر فردین معصومی در این رقابت‌ها حتی به مقام هشتم جهان می‌رسید، تیم ایران می‌توانست پس از 13 سال قهرمان جهان شود. تیم‌های آمریکا و آذربایجان هم در رده‌های سوم و چهارم ایستادند. غلام محمدی اضافه می‌کند: «نایب قهرمانی تنها با اختلاف 2 امتیاز در رقابت‌های جهانی نشان داد کشتی آزاد ایران به روزهای طلایی خود نزدیک شده است. تیم ایران استحقاق قهرمانی جهان را داشت. ما چیزی از روس‌ها کم نداشتیم و نشان دادیم درصورت توجه بیشتر به ورزش اول کشور می‌توانیم چنین افتخاراتی ‌ را در المپیک 2012 لندن تکرار کنیم.»

تقوی: انتقام بازی‌های آسیایی را گرفتم

در روز پایانی مسابقات، حضور مهدی تقوی و صادق گودرزی در فینال وزن 66 و 74 کیلوگرم، نایب قهرمانی تیم ملی را قطعی کرد. تقوی که پیش از رقابت‌های جهانی استانبول سابقه قهرمانی جهان را داشت، در فینال تاتسوهیرو یونیمیتسو از ژاپن را شکست داد تا دومین مدال طلای ایران را در این مسابقات به دست بیاورد. تقوی درباره مسابقه فینال وزن 66 کیلوگرم می‌گوید: «برای شکست یونیمیتسوی ژاپنی برنامه داشتم و توانستم با تاکتیک خاصی این کشتی‌گیر را شکست دهم. خوشحالم انتقام شکست فینال بازی‌های آسیایی را از یونیمیتسو و جام جهانی را از باتیروف گرفتم و خیلی چیزها را ثابت کردم. از حالا هدفم فقط و فقط مدال المپیک است.»

اما صادق گودرزی در فینال وزن 74 کیلوگرم مقابل حریف آمریکایی شکست خورد تا تنها مدال نقره تیم ملی را در این مسابقات کسب کند. گودرزی از اینکه نتوانسته سومین طلای ایران را به دست بیاورد، ناراحت به‌نظر می‌رسد. او عنوان می‌کند: «از شکست در دیدار فینال متأسفم. تا پیش از رسیدن به دیدار فینال همه حریفانم را با اقتدار شکست دادم اما متأسفانه در دیدار فینال مقابل حریف آمریکایی، خودم نبودم. چیزی از حریف آمریکایی کم نداشتم و در اثر اشتباهات فردی، نتیجه را واگذار کردم اما با تمام وجود تمریناتم را دنبال می‌کنم و قول می‌دهم در المپیک لندن جبران کنم. با قهرمانی در رقابت‌های انتخابی هدفم از حضور در مسابقات جهانی ترکیه کسب مدال طلا و سهمیه المپیک بود.»

سرمربی تیم ملی نیز به اشتباهات فردی گودرزی در مسابقه فینال اشاره می‌کند و درباره 2 فینالیست روز پایانی می‌گوید: «تقوی و یزدانی با خودباوری و ارائه کشتی‌های زیبای ایرانی نشان دادند از همه حریفان خود بهتر هستند. صادق گودرزی نیز می‌توانست سومین مرد طلایی ایران باشد اما در اثر اشتباهات فردی و دور‌شدن بیش از حد از کشتی‌گیر آمریکایی نتیجه را واگذار کرد. معصومی هم در حد انتظار ظاهر نشد.»

پیش از درخشش این دو کشتی‌گیر، رضا یزدانی در وزن 96 کیلوگرم نخستین مدال طلای ایران را کسب کرده بود. همچنین حسن رحیمی تنها مدال برنز تیم ملی را در 55 کیلوگرم از آن خود کرد تا در مجموع تیم ملی رقابت موفقی را پشت سر بگذارد؛ تیمی که حالا برای حضور در رقابت‌های المپیک لندن تلاش خواهد کرد. غلام محمدی درباره برنامه تیم ملی برای کسب 3 سهمیه دیگر المپیک و حضور در مرحله نهایی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان ادامه می‌دهد: «ما الان 4 سهمیه داریم و برای 3 سهمیه باقیمانده در اوزان 60، 84 و 120 کیلوگرم 3 مسابقه دیگر را پیش رو داریم. امیدوارم با 7 ملی‌پوش خود در رقابت‌های المپیک لندن نتیجه خوبی را کسب کنیم.»

کد خبر 146083
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز