همشهری‌آنلاین: مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری تهران برگزار شد و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

جشنواره ترافیک و رسانه

forghani

در این مراسم مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، سید محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و محمد علی نجفی، عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار "تهران سما" در این مراسم  محمدمهدی فرقانی، رئیس هیات داوران چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه اظهار کرد: رسانه‌ها هم مساله و هم راه حل زمانه ما هستند . مساله اند از آن جهت که می توانند زندگی را به نمایشگاهی از واقعیت های رسانه ای شده یا همان فرا واقعیت تبدیل کنند و راه حل اند از این نظر که زیر چشمان تیز بین آن ها پنهان کاری به امری تقریبا ناممکن تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با این نگاه زندگی در جمع رسانه ها پیچیدگی ها و ظرافت های خاص خو د را دارد که آگاهی از آن ها تخصصی چند وجهی را در عرصه های آکادمیک شکل می دهد.

فرقانی تصریح کرد : رسانه ها از یک سو رفتار شهروندان را می‌کاوند، خواست‌ها و نیازهای آنها را بازتاب می‌دهند و برای ارتقای کیفیت زندگی فرهنگ سازی می‌کنند و از جانب دیگر با نقد، ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ها، قوت و ضعف عملکرد مسئولان را به داوری می نشینند و این هر دو لازمه زندگی در جامعه متمدن امروزی است.

وی تاکید کرد: در مورد آثار ارسالی به چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه ذکر چند موضع حائز اهمیت است که داوری نه بر پایه معیارهای مجرد، که بر مبنای ارزش گذاری مقایسه ای آثار ارسالی به دبیر خانه جشنواره صورت گرفته و بنابراین چند و چون آثار منتخب را باید بر این مبنا در نظر گرفت و از سوی دیگر ضعف آموزش های علمی و حرفه ای هم چنان بر شخصیت ، محتوا و کیفیت آثار رسانه ای سایه افکنده که هم گرایی سازمان های برگزار کننده جشنواره های تخصصی دست اندرکاران رسانه ها و متخصصان دانشگاهی در کنار توسعه فضای مطلوب فعالیت های رسانه ای تنها راه غلبه بر کاستی های موجود است.

وی در پایان تصریح کرد: هیات داوران اطمینان می‌دهد که با دقت تخصصی و احساس مسئولیت اخلاقی تمام تلاش خود را برای انتخاب عادلانه آثار برتر به کار بسته است.

رشد 50 درصدی آثار ارسال به چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه

براساس این گزارش دکتر کاظمی دینان دبیر چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه نیز در این مراسم اظهار کرد: جشنواره ترافیک و رسانه یکی از مهمترین و بهترین جشنواره ها است زیرا از کسانی قدر دانی می شود که زحمات زیادی می کشند و شغل سخت خبرنگاری را انتخاب کرده اند .

وی ادامه داد: تصویر تهران در آینده به عنوان یک پارکینگ بزرگ و به شمارش افتادن نفس های شهروندان به دلیل آلودگی هوا ، تصویر نامناسبی است که امروز با روحیه خدمات رسانی و تلاش هایی که مدیریت شهری در حوزه ترافیک دارد و با به کارگیری روحیه خدمت و تلفیق تعهد ، تجربه و علم روز و توسعه حمل و نقل عمومی، امیدواریم از تهران دور شود و شاهد رفع مشکلات موجود باشیم.

کاظمی دینان تصریح کرد: با این وجود زمانی گام های استوار مدیریت شهری و تلاش های صورت گرفته به مقصود می رسد که تک تک شهروندان خود را صاحب شهر بدانند و این مهم رخ نمی دهد مگر آنکه فرهنگ شهرنشینی و فرهنگ صحیح ترافیکی بین مردم نهادینه شود.

وی افزود: ارتقای فرهنگ شهر نشینی و بهبود فرهنگ ترافیکی نیز به مصالح ، ابزار و کارشناسان خبره ای نیاز دارد که بتوانند جریان فرهنگی گسترده ای را ایجاد کند.

دبیر جشنواره ترافیک و رسانه همچنین در مورد آثار ارسال به این دوره از جشنواره گفت: سال گذشته 800 اثر به جشنواره ترافیک و رسانه ارسال شد که امسال شاهد رشد 50 درصدی ارسال آثار بودمی و 1200 اثر دریافت کردیم .
وی تاکید کرد: در واقع امسال ما علاوه بر رشد کمی آثار ارسالی شاهد رشد کیفی مطالب نیز بودیم که امیدواریم این روند در سال های آتی با قوت بیشتر دنبال شود.

حلقه مفقوده ترافیک ، فرهنگ صحیح ترافیکی است

براساس این گزارش مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: براساس آمار ، در طی یک سال که ما 3 هزار و 316 کشته در تصادفات رانندگی داشتیم ، 1167 نفر بی سواد، 967 نفر با تحصیلات دوره ابتدایی، 576 نفر با تحصیلات دوره راهنمایی ، 504 نفر با تحصیلات متوسطه و 102 نفر با تحصیلات دانشگاهی بودند که این مساله نشان از آن دارد 80 درصد از کشته شدگان در سوانح رانندگی بی سواد و کم سواد بوده اند.

وی با تاکید براین که فرهنگ صحیح ترافیک نقش بسیار مهم و بی بدیلی در کاهش سوانح و تصادفات رانندگی دارد گفت : طی سال های اخیر ما شاهد بهبود و توسعه راه ها ، ارتقای نسبی کیفیت خودروها ، بروز رسانی قوانین و مقررات و... بوده ایم اما کاهش میزان تصادفات را نداشته ایم ، واقعا چرا ؟! آیا این موضوع نشان نمی دهد که حلقه مفقوده ترافیک ، سوانح و تصادفات نبود فرهنگ صحیح ترافیکی است.

طلایی تصریح کرد : باید به طور دقیق بررسی شود که فقر و فرهنگ تا چه حد در تصادفات و سوانح تاثیر گذار است و در راستای ارتقای سطح فرهنگ از تمام ظرفیت رسانه ها بهره مند شویم ، زیرا اکنون ما درست از ظرفیت رسانه ها استفاده نمی کنیم.

وی تاکید کرد : انتظار یک سویه از رسانه ها برای آنکه فقط اطلاع رسانی کنند ظلم در حق آن ها است ، رسانه ها باید بتوانند تعیین تکلیف کرده و موضوعات ترافیکی را از حاشیه به متن بیاورند.

عضو شواری شهر تهران گفت: رسانه ها باید به جریان سازی در حوزه ترافیک روی آورند که تحقق این مهم نیازمند این است که یک مرکز دائمی در طول سال برای این مساله در نظر گرفته شود تا همه رسانه ها بتوانند دور هم جمع شوند و با برنامه ریزی جهت رفع مشکلات ترافیک و ارتقای فرهنگ ترافیک گام بردارند.

طلایی تاکید کرد : رسانه ها می توانند نگرش ها را اصلاح کنند و به هنجارهای انتزاعی بپردازند و در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این حوزه بیش از پیش تلاش کنند.

شایان ذکر است در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه که با حضور مرتضی طلایی و محمد علی نجفی از اعضای شواری شهر تهران و مهندس تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک و دکتر محمد هادی ایازی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد از برگزیده گان بخش های مختلف جشنواره تقدیر به عمل آمد.

اعلام اسامی نفرات برگزیده

براساس این گزارش در بخش سرمقاله، مقاله، یادداشت، نقد و تحلیل، ضمن قدردانی از محمد ایمن خوش نیت از روزنامه ایران، بیژن سورانی و حسین گل محمدی از روزانه جوان، رضا صیادی از نشریه همشهری مسافر به عنوان نفر نخست معرفی شد.

در بخش تیتر اثری حائز کسب رتبه نخست نشد و از ماندانا فتحی جو (خبرگزاری تین نیوز)، محسن جندقی (روزنامه وطن امروز) و علی سامعی از نشریه خودرو هیبرید قدردانی به عمل آمد.

همچنین در بخش گفت و گو ضمن قدردانی از پوران محمدی(روزنامه جام جم)، نرگس رضایی(روزنامه همشهری) و افسانه قانع ( روزنامه تهران امروز)، مینا یوسفی از روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان نفر نخست معرفی شد.

براساس این گزارش در بخش خبر نیز هیچ اثری حائز کسب رتبه نخست تشخیص داده نشد و از شکوفه سلیمانی (خبرگزاری ایرنا)، مریم گلباز (خبرگزاری فارس) و آزاده محمدی (خبرگزاری موج) قدردانی به عمل آمد.

در بخش گزارش خبری نیز ضمن قدردانی از نرگس محمدی (خبرگزاری برنا)، فرشید اسحاقی(خبرگزاری ایرنا) به عنوان نفر نخست معرفی شد.

شایان ذکر است در بخش گزارش توصیفی نیز ضمن تقدیر از نورا حسینی(خبرگزاری مهر)، علی رضا کیوانی نژاد از نشریه همشهری تاکسی به عنوان نفر نخست معرفی شد.

در بخش گزارش تحقیقی نیز ضمن تقدیر از محمد جواد به آبادی (خبرگزاری ایسنا)، زهرا صالحی زاده از نشریه همشهری جوان به عنوان نفر نسخت معرفی شد.

در بخش عکس نیز ضمن قدر دانی از حسین ساکی از باشگاه خبرنگاران جوان، یلدا معیری از روزنامه تهران امروز و ناصر سپهوند از نشریه همشهری مسافر ، میلاد معصومی از خبرگزاری ایرنا به عنوان نفر نخست معرفی شد.

همچنین در بخش کاریکاتور نیز ضمن قدر دانی از رسول آذرگون و مجید صالحی( هر دو از روزنامه همشهری)، فرزانه وزیری تبار از مجله کاریکاتور، فضل الله تاری از سازمان صدا و سیما به عنوان نفر نخست معرفی شد.

در بخش ویژه با موضوع اقتصاد و حمل و نقل نیز کامران نرجه از روزنامه اطلاعات به عنوان نفر نخست بخش ویژه معرفی شد.

بر اساس این گزارش در بخش رسانه های شنیداری نیز مجید حلاجی از خبر رادیو به عنوان نفر نخست معرفی شد و در بخش رسانه های دیداری هم حمید خواجه نژاد از باشگاه خبرنگاران جوان به عنوان نخست دست یافت.

همچنین از فاطمه منطق خبرنگار سایت تهران سما به دلیل یک سال حضور متوالی و پیگری مداوم اخبار حوزه حمل و نقل و ترافیک، داوود فتحعلی زاده خبرنگار واحد مرکزی خبر در حوزه رسانه های دیداری به جهت انعکاس گزارش های شهری در سیما، بشیر جعفری نیا خبرنگار صدای شهر در حوزه رسانه های شنیداری به جهت زحمات در گزارش های شهری در بخش صدا، محدثه قیدی خبرنگار ارشد روزنامه همشهری به دلیل دو دهه فعالیت مستمر و پر ثمر در موضوعات شهری ، میثم زمان آبادی به جهت زحمات از بدو پایه گذاری همشهری مسافر ، محمد جهانی مدیر شبکه رادیویی تهران به جهت انعکاس صدای شهروندان و مسئولان از طریق استودیو صدای شهر و حسین جمشیدی خبرنگار ارشد اقتصاد پویا و خبرنگار پیشکسوت حوزه شهری ، تقدیر ویژه صورت گرفت.

براساس این گزارش همچنین ضمن گرامی داشت یاد شادوران یاسر انصاری، از مژگان جمشیدی همسر این مرحوم به جهت خدمات و فعالیت در حوزه محیط زیست شهری تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است برگزیدگان مسابقه دوچرخه سواری چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه نیز جوایز خود را که یک دوچرخه بود در این مراسم دریافت کردند.

کد خبر 145977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز