گروه شهرستان‌ها ـ خبرنگار همشهری در ساری: شوق سفر کردن و تن سپردن به خنکای آب دریا بسیاری از مردم مناطق مختلف کشور رابه سوی استان‌های شمالی می‌کشاند که از دریای مازندران هیچ تصوری جز رنگ آبی، خنکی آب دریا، لذت زدن به آب و خوردن کبابی در کنار ساحل در ذهن ندارند؛

دریای خزر - طرح سالم سازی

گویی از شمال رفتن، فقط دریا را می‌شناسند و بس و شمال در شنا کردن در دریا خلاصه شده است و این شوق و ذوق وصف ناپذیر وصال به دریا بعد از طی مسافت‌های طولانی با غرق شدن عزیزی در دریا به ماتمی ابدی و هراسی جانکاه از دریا تبدیل می‌شود. در این میان سالانه شاهد غرق شدن سرمایه‌های انسانی بسیاری از خانواده‌های کشور در سواحل دریای خزر هستیم.

به گفته استاندار مازندران، با توجه به توسعه راه‌ها و حجم بالای ورود مسافردر ایام باقیمانده از فصل تابستان، مازندران نیازمند اجرای طرح‌های بزرگ گردشگری است.

سید علی اکبر طاهایی می‌افزاید: مسئولان باید با اتخاذ راهکارهای درست و اصولی ضمن صیانت از منابع طبیعی و زیست‌محیطی استان امکانات و شرایط لازم برای توسعه صنعت گردشگری در مازندران را فراهم کنند.
براساس اعلام فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران، طی 7سال گذشته 1086 نفر در سواحل دریای خزر غرق شده‌اند که البته 36هزار و 665 نفر هم که در معرض خطر غرق شدن بوده‌اند، توسط ناجیان غریق نجات پیدا کرده‌اند. براساس این آمار استان مازندران بیشترین تعداد غرق شده و نیز نجات یافته را در خود جای داده است چرا که بیشترین نوار ساحلی دریا در این استان قرار دارد.

در این آمار اعلام شده بیشترین غرق شدگان مربوط به سال 1387 در مازندران است که 162 نفر از گردشگران جان خود را از دست داده‌اند.بیشترین نجات یافتگان هم مربوط به همین استان است که در سال 1388، 8هزار و 900 نفر توسط ناجیان غریق نجات یافته اند. بیشترین آمار غرق شده‌ها به‌ترتیب درعباس‌آباد، نوشهر و نور ثبت شده و تمام افرادی که غرق شده و امکان نجات نداشته‌اند تنها به دلیل شنا کردن در مناطق خارج از طرح‌های سالم‌سازی‌ سواحل دریا بوده است.

طرح سالم‌سازی‌

به گفته مسئولین استان، چون طرح سالم‌سازی خانوادگی نیست و مردم می‌خواهند خانوادگی کنار ساحل باشند به سراغ مناطق ممنوعه می‌روند.

طرح سالم‌سازی دریا تقریبا در تمام شهرهای ساحلی اجرا می‌شود و هر سال هم تعداد این طرح‌ها بیشتر می‌شود منتها فاصله دور سواحل سالم‌سازی‌ شده و وجود ویلاهای شخصی ساز باعث شده تا خیلی‌ها ترجیح دهند نزدیک محل اقامتشان شنا کنند. خانم اسلامی که به همراه خانواده‌اش از خوزستان به مازندران سفر کرده معتقد است که سواحل مازندران فقط محدود به طرح سالم‌سازی دریا نیست زیرا غالب مسافران از سواحل غیرطرح سالم‌سازی‌ دریا استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به کثیف بودن سواحل دریا به خبرنگار همشهری می‌گوید: همه باید در پاکسازی و بهداشت محیط اعم از عرصه‌های جنگلی ، کوهستانی و سواحل دریا بکوشیم.

دریا؛ جاذبه گردشگری

معاون سیاسی امنیتی استانداری از فعال بودن تمامی طرح‌های سالم‌سازی سواحل مازندران تا پایان شهریور خبر داد و گفت: امسال هم برنامه‌های مربوط به فصل تابستان زودتر از سال‌های قبل آغاز شده، انتظار جدی آن بود که طرح‌های دریا در سال‌جاری با شناخت کافی بهتر از سال‌های قبل با شرایط بهتر و در وضعیت مناسبی بر گزار شود.

هادی ابراهیمی همچنین با اشاره به حضور 160 طرح سالم‌سازی سواحل در تابستان اظهار داشت: یک‌هزار و 300 ناجی غریق در داخل و خارج از طرح‌های دریا در مازندران حضور دارند. وی از کاهش 20درصدی آمار غریق در استان خبر داد و گفت: نسبت به سال گذشته با وجود افزایش استقبال 20درصدی از طرح‌های دریا با کاهش آمار غریق به‌صورت چشمگیر مواجه هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران هم گفت: با توجه به وضعیت خاص تعطیلات طی سال‌جاری و کاهش سفرها ی برون شهری طی ماه مبارک رمضان و افزایش چشمگیر این سفرها طی روزهای پایانی تعطیلات، رعایت اصول ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. علی عباسی افزود: امسال تا پایان خرداد 82 نفر بر اثر غرق شدن جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 77نفر مرد و 5 نفر زن بوده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که دریا در مازندران به‌دلیل استقبال گردشگران به‌عنوان یکی از مزیت‌های ناب اقتصادی برای استان محسوب می‌شود. برای آنکه بتوان از این مزیت مهم استفاده کرد و برای رشد و ارتقای استان بهره برد، باید در این زمینه برنامه داشت.

فراموش نکنیم سالانه بیش از15 میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی وارد مازندران می‌شوند و طبق آمار موجود بیش از 80 درصد آنان برای استفاده از دریا، این استان سرسبز را انتخاب می‌کنند.

کد خبر 145882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز