گروه اقتصادی: با حکم ویژه رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور، پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش همشهری، پس از یک هفته از اعلام رسمی بزرگ‌ترین اختلاس بانکی کشور، روز پنجشنبه صادق لاریجانی، غلامحسین محسنی اژه‌ای را به عنوان مسئول نظارت بر رسیدگی به این پرونده منصوب کرد. رئیس قوه قضاییه در این حکم با تشکر از عملکرد مسئولان قضایی استان خوزستان، از محسنی اژ‌ه‌ای که چهره‌ای شناخته‌شده و مورد اعتماد دستگاه قضایی و نظام خوانده شده، خواسته است که ضمن رسیدگی سریع، قاطع و همه‌جانبه به پرونده و شناسایی و تحقیق از تمامی متهمان در هر رده و مقام و کسانی که به هر شکل در تخلفات صورت گرفته دخیل هستند، برای همه کسانی که اتهام آنها محرز است، اشد مجازات درنظر گرفته شود.

در این حکم صادق لاریجانی با تأکید بر جلوگیری و برخورد با دخالت افراد و مقامات غیرمسئول در پرونده، تمامی دستگاه‌های مسئول اعم از اجرایی، امنیتی و انتظامی را موظف به همکاری همه‌جانبه با دستگاه قضایی کرده تا متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

رعایت تمامی موازین شرعی و قانونی در رسیدگی به اتهامات متهمان و اجتناب از افشای نام آنان قبل از صدور حکم قطعی و پیشگیری از نشر شایعات و اخبار ناصحیح ازطریق اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق و به‌موقع از دیگر موارد مورد تأکید رئیس قوه قضاییه است. صادق لاریجانی با تذکر به مسئولان اجرایی خصوصا مدیران بانک‌ها، از آنها خواسته تا به جای اظهارنظرهای غیرمسئولانه به وظایف قانونی خود در حفظ اموال عمومی و نظارت بر عملکرد مدیران در رده‌های مختلف اقدام کنند.

وی در پایان به ملت ایران هم اطمینان داده که دستگاه قضایی ذره‌ای از وظیفه ذاتی خویش در کشف جرم و تعقیب مجرمان خصوصا مفسدان اقتصادی کوتاه نخواهد آمد و با وجود همه کارشکنی‌ها از ناحیه صاحبان قدرت و ثروت، به مبارزه بی‌امان با چپاولگران اموال عمومی ادامه خواهد داد.

جلب اموال متهمان اختلاس

در تحولی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با بررسی همه‌جانبه، میزان موجودی، بدهی و درآمد افراد دخیل در اختلاس 3 هزارمیلیاردی بانک صادرات مشخص شده و به‌زودی براساس این محاسبات نحوه برخورد و وصول مطالبات اعلام می‌شود.
محمود بهمنی به فارس گفت: بانک مرکزی تمام افراد مظنون را شناسایی و دارایی‌های آنها را جلب کرده است. وی افزود: این اختلاس کوچک‌ترین صدمه‌ای به خدمت‌رسانی بانک‌ها به مردم نخواهد زد و تمام بانک‌ها پاسخگوی مطالبات مردم هستند. بهمنی ادامه داد: این موضوع قضیه تکنیکی است و اگر دوستان ما نیز صحبت‌هایی را می‌کنند، اغلب صحبت‌های متفرقه و غیر‌تکنیکی است؛ چرا که واقف به موضوع نیستند.

مأموریت جدید دولت به 3‌عضو کابینه

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: کل سپرده‌ها و دارایی‌های گروه مرتکبین تخلف، شناسایی، مسدود و ضبط می‌شود. به گزارش مهر، سید شمس‌الدین حسینی تصریح کرد: جمع‌بندی‌های مباحث جلسات مذکور این بود که اطلاع رسانی توسط 3 نفر یعنی رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر اطلاعات صورت گیرد و سایر افراد در دولت و بانک‌ها نیز به این امر پایبند باشند.

سابقه قضایی مسئول رسیدگی به پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی

محسنی اژه‌ای که در سابقه کاری خود مسئولیت دادستانی کل کشور و وزارت اطلاعات را دارد، از جمله قضات باسابقه و خبره‌ای است که تاکنون پرونده‌های اختلاس کلانی از جمله اختلاس 123میلیاردی بانک صادرات در سال 74 را مدیریت کرده است. در آن پرونده فاضل خداداد به اعدام و مرتضی رفیق‌دوست به حبس ابد محکوم شد.

 

کد خبر 145728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز