گروه دانش و سلامت: یکی از متخصصان بهداشت محیط و تغذیه نسبت به خرید مواد‌غذایی از بوفه مدارس هشدار داده و می‌گوید:

دانش آموزان

دانش‌آموزان درصورتی که مایل به تهیه مواد‌غذایی در مدارس هستند باید مواد‌غذایی دارای تاریخ مصرف و تاریخ انقضا را خریداری کنند.با توجه به نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس در گفت‌وگویی نظر دکتر اصغر فرشاد مدیرکل سابق دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت را درباره بهداشت عمومی و بهداشت محیط در مدارس، تغذیه دانش‌آموزان و رعایت نکات بهداشت فردی از سوی دانش‌آموزان جویا شده‌ایم.

  • مدت‌هاست درباره اهمیت رعایت نکات بهداشتی در مورد تغذیه دانش‌آموزان از سوی متخصصان سخن به میان رفته است، بسیاری از متخصصان تغذیه نیز معتقدند که صبحانه کامل‌ترین غذاست و خوردن یک صبحانه کامل و درست می‌تواند در افزایش توان یادگیری دانش‌آموزان در سر کلاس‌های درس مؤثر باشد اما این صبحانه باید شامل چه چیزهایی باشد به‌ویژه برای کودکی که قرار است یک روز تمام را صرف فرا‌گیری مفاهیم جدید کند؟

در مورد تغذیه دانش‌آموزان حتما باید صبحانه را قبل از رفتن به مدرسه میل کنند، این یک اصل کلی است یعنی بچه‌هایی که دیر از خواب بلند می‌شوند و به‌دلیل اینکه می‌خواهند هر چه زودتر خود را به مدرسه برسانند از صبحانه خوردن امتناع می‌کنند در یادگیری دروس به احتمال زیاد دچار مشکل خواهند شد. این به آن معناست که صبحانه نخوردن اثر سویی بر دریافت مطالب از سوی دانش‌آموزان دارد. حتما در صبحانه دانش‌آموز باید موادی نظیر پسته، گردو و بادام لحاظ شود. این مواد‌غذایی می‌تواند به ارتقای توان هوشی دانش‌آموزان کمک کند و اگر از تنقلاتی نظیر چیپس و پفک استفاده نکنند و به جای این تنقلات از پسته، بادام و گردو استفاده کنند، می‌توانند در طول روز با شادابی بیشتر به دروس گوش فرا دهند.

  • آیا با تهیه مواد‌غذایی در مدارس از سوی دانش‌آموزان موافقید؟

نکته مهم دیگر، تهیه مواد‌غذایی در مدرسه است، طبق مقررات وزارت بهداشت باید کلیه مراکز عرضه مواد‌غذایی دارای کارت بهداشت هم از نظر بهداشت محیط و هم از نظر بهداشت مواد‌غذایی و هم از نظر بهداشت فرد مسئول تهیه غذا در مدارس باشند. این مراکز و افراد دست‌اندرکار تهیه غذا باید تحت نظر وزارت بهداشت و دارای کارت بهداشت باشند. بچه‌ها نیز درصورتی که مایل به تهیه مواد‌غذایی در مدارس هستند باید مواد‌غذایی دارای تاریخ مصرف وتاریخ انقضا را خریداری کنند.

  • نظافت محیط مدارس به‌ویژه آبخوری‌ها و دستشویی‌ها جهت پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان به بیماری‌های گوناگون ضروری است، چه توصیه‌ای در این میان برای مسئولین مدارس دارید؟

نظافت توالت‌ها و آبخوری‌ها نیز از مسئولیت‌های مسئولان مدرسه است. محیط مدرسه به‌ویژه توالت‌ها و دستشویی‌ها باید مرتب ضد‌عفونی شوند و بچه‌ها به جز از آبخوری‌ها یی که به شبکه آب آشامیدنی متصل است از جای دیگری آب ننوشند که ممکن است در مواقعی که اپیدمی بیماری‌های واگیر است دچار مشکل شوند.

  • در مورد بهداشت فردی دانش‌آموزان چطور؟

بهداشت فردی هم نکته مهمی است، دانش‌آموزان باید سعی کنند قبل از مصرف هرنوع ماده غذایی دست و صورت و به‌ویژه دست‌هایشان را بشویند و آلودگی را به محیط خانه نبرند، اگر در مواقعی فوتبال بازی می‌کنند و بعد می‌خواهند غذایی مصرف کنند مواظب باشند، چرا که دستشان بر اثر تماس با توپ آلوده شده و ممکن است میکروبی را به سیستم گوارشی بدنشان منتقل کند. بنابراین باید پیش از مصرف خوراکی یا غذا دست‌هایشان را خوب و حتما با صابون بشویند. مسئولین مدرسه هم موظفند که در محل دستشویی‌ها صابون مایع بگذارند و بچه‌ها را آموزش دهند که قبل از مصرف مواد‌غذایی یا به‌طور مرتب در طول روز وقتی که از توالت استفاده می‌کنند دستانشان را با آب و صابون بشویند.

  • آیا درست است که کمبود آهن می‌تواند بر شکوفا‌شدن استعداد دانش‌آموزان تاثیر‌گذار باشد؟

آهن یکی از مواد اصلی هموگلوبین است و می‌دانید که واژه «هم» در ترکیب «هموگلوبین» به معنای آهن است. دختران بیشتر دچار کمبود آهن هستند که این مسئله می‌تواند بر استعدادهای آنها نیز تاثیر‌گذار باشد.

کد خبر 145721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز