جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

گروه اجتماعی -‌ مینا شهنی: 6 ماه از مهلت یکساله دولت برای تعیین ساز و کار بیمه پایه سلامت سپری شده، اما این نوع بیمه هنوز در پیچ و خم‌های نخست برنامه‌ریزی مانده است.

درمان

براساس قانون پنجم برنامه توسعه به دولت اجازه داده شد تا بخش‌های درمانی تمامی صندوق‌های درمان را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام کرده و سازمانی به‌نام سازمان بیمه‌سلامت ایران تاسیس کند. با وجود پشت‌سر گذاشتن 6 ماه از سال هنوز سازوکاری برای این ادغام از سوی مسئولین اعلام نشده است.

انوشیروان محسنی بندپی درباره وضعیت بیمه سلامت گفته بود که تشکیل بیمه سلامت ایرانیان باید به‌صورت لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شود و در آن، دولت مشخص کند که قرار است این صندوق زیرنظر کدام وزارتخانه اداره شود.این عضو کمیسیون بهداشت و درمان اعلام کرده بود که درصورت تعلل دولت برای ارائه لایحه جهت تجمیع بیمه‌های درمانی زیرنظر بیمه سلامت ایرانیان، مجلس مجبور می‌شود با ارائه طرح، تکلیف تجمیع بیمه‌ها را مشخص کند.

همزمان با این اظهارنظر، رمضان محسن‌پور در مقام معاون وزیر بهداشت نیز از طرح دوفوریتی تجمیع بیمه‌ها در صحن‌علنی مجلس خبر داده بود، اما انتشار اخبار نشان می‌دهد که این بحث هنوز مطرح نشده است.هر چند هدف اصلی از تشکیل این نوع بیمه کاهش سهم پرداختی درمان از جیب مردم عنوان شده است، اما به‌نظر می‌رسد هنوز توافق کامل برای تصدی‌گری این سازمان انجام نشده است.

از یک سو وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، خواهان سرپرستی و تسلط بر این نهاد است و از سوی دیگر نهادهای بیمه‌گر کنونی استقلال کامل بیمه سلامت ایرانیان را شرط اصلی برای ایجاد این نهاد می‌دانند.

تأمین اجتماعی استثناست

رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، تمامی خدمات بیمه‌ای این صندوق را مستثنا از سازمان بیمه‌سلامت ایرانیان عنوان کرده و گفته: براساس تصمیم قانونگذار قرار است بیمه‌های مختلف تجمیع شوند اما صندوق تامین اجتماعی از این امر مستثنا شده است چون عضو اموال عمومی محسوب می‌شود، بنابراین این قانون مورد قبول ماست. او افزود: برخی معتقدند که بخش درمان صندوق تامین‌اجتماعی باید به وزارت بهداشت منتقل شود اما این کار علاوه بر مغایرت با اصل 44 قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه، باعث افزایش کسری‌های وزارت بهداشت می‌شود و همچنین یکسان شدن ارائه‌کنندگان و گیرندگان خدمات را در پی دارد.

دردسرهای استقلال

اگر بنا باشد سازمان بیمه سلامت ایرانیان به‌صورت مستقل فعالیت کند به هر حال بخشی از دولت می‌بایست وظیفه تعیین و تبیین قوانین مربوط به تاسیس آن را بر عهده داشته باشد. درهر صورت به‌نظر می‌رسد باتوجه به اینکه در متن قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان بیمه سلامت ایرانیان به هیچ کدام از وزارتخانه‌ها تعلق نگرفته است، اراده چندانی نیز برای تشکیل آن به چشم نمی‌خورد.

هر چند وزارت بهداشت یکی از مدعیان اصلی تصاحب است اما حضور مخالفان سبب شده تا این وزارتخانه هم میل چندانی به پیگیری مصرانه این موضوع نداشته باشد. در هر صورت قانون حکم کرده که تا پایان امسال می‌بایست تکلیف این ماده قانونی مشخص شود؛ 6 ماه که گذشت باید دید در 6 ماه باقیمانده، این تاسیس به سرانجام خواهد رسید یا نه!

 

کد خبر 145741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز