گروه اجتماعی - مینا شهنی: دفترچه‌های بیمه ‌درمانی صندوق تأمین اجتماعی مجوز دریافت خدمات درمانی هستند.

id card

هر بیمه شده با یک شماره بیمه‌گری در تأمین اجتماعی معرفی شده است. تطبیق شماره ملی افراد و شماره بیمه‌گری آنها این امکان را فراهم آورده تا بررسی شرایط بیمه شده براساس شماره ملی نیز ممکن شود. محمدرضا رسولی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی تأمین اجتماعی اعلام کرده‌است که بیمه‌شدگان با در دست داشتن کارت ملی نیز می‌توانند از خدمات مراکز درمانی تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند و می‌توان گفت که کارت ملی جایگزین دفترچه‌ درمان شده است. با او گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

 

  • کارت ملی با داشتن شماره‌ای مخصوص برای هر فرد درگاه مناسبی است که می‌تواند مبنای شناسایی ارائه سرویس‌های خدماتی، حمایتی و درمانی قرار گیرد. آیا صندوق تأمین اجتماعی از طراحی کارت‌های هوشمند سلامت منصرف شده است؟

البته متولی کارت هوشمند سلامت براساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه وزارت بهداشت است که نظرات مختلفی در این باره وجود دارد اما حالت ایده‌آل و مطلوب این است که ما تمامی سرویس‌هایی را که به مردم ارائه می‌دهیم از یک منبع یکسان استفاده کنند. صندوق تأمین اجتماعی در حوزه‌ای که مربوط به بیمه‌شدگان و مستمری بگیران است تلاش می‌کند تا از یک نشانه هویتی استفاده کند که از سوی تمام دستگاه‌های مسئول به‌راحتی قابل پیگیری باشد. در واقع صندوق تأمین اجتماعی درخصوص سرویس‌های درمان و بیمه‌ای ترجیح داد تا به این سمت حرکت کند.

برای سرویس‌های درمانی زیرساخت‌هایی برای حذف دفترچه لازم بود، ‌ما بحث تطبیق مشخصات بیمه‌شدگان صندوق را براساس یک نظام عمومی قابل دسترسی دنبال کردیم و در حال حاضر حتی دستیابی به سوابق بیمه‌پردازی افراد براساس کد ملی‌شان امکان‌پذیر است. هر کد ملی معرف یک شماره بیمه شده نزد صندوق تأمین اجتماعی است که حتی اگر دفترچه بیمه هم همراه بیمه‌شدگان ما نباشد از طریق شماره ملی‌شان می‌توانند از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

  • در مراکز ملکی افراد با در دست داشتن کارت ملی و حتی بدون دفترچه درمانی پذیرفته می‌شوند؟‌

بله، اگر کسی به دلایلی دفترچه به همراه نداشته باشد با در دست داشتن کارت ملی می‌تواند احراز هویت کرده و تحت پوشش خدمات درمانی سازمان قرار گیرد. البته این بحث ا‌کنون فقط در بخش درمان ملکی سازمان قابل دسترسی است که امیدواریم تا پایان سال 90 بانک اطلاعاتی سازمان به مراکز طرف قرارداد نیز متصل شده و کارهای بیمه‌شدگان در این بخش نیز براساس کدملی و شماره بیمه شده انجام شود.

  • در این شرایط تمدید دفترچه‌های درمانی به چه شکل انجام می‌شود؟

در حال حاضر برای تمدید باید مراجعه حضوری داشته باشید تا دفترچه مهر شده و تاریخ اعتبارش مشخص شود. یکی از خواسته‌های مدیران صندوق تأمین اجتماعی این بوده که تمدید دفترچه‌ها بدون نیاز به حضور بیمه‌شونده انجام شود؛ به این ترتیب که داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای بررسی استحقاق درمان‌افراد به‌صورت جاری در کشور فراهم شود. یک بخشی از این پروژه تا‌کنون انجام شده و اطلاعات استحقاق درمان افراد به‌صورت روزانه به روز شده و در دسترس است.

  • آیا دفترچه‌های درمانی صندوق تأمین اجتماعی به‌زودی جمع‌آوری می‌شوند؟

اگر ارتباط بین پزشک و مراکز دارویی، ‌تشخیصی، ‌پاراکلینیکی و بیمارستان‌ها برقرار شود دفترچه‌های درمانی دیگر کاربردی نخواهند داشت؛ این کار نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب مخابراتی میان مراکز است. در حال حاضر دفترچه‌ها به‌عنوان رابطی بین بخش‌های مختلف درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که امیدواریم این مشکل نیز حل شود.

کد خبر 145968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز