گروه اقتصادی: یکی از اهداف مهم دولت افزایش اشتغال است و بر اساس برنامه چهارم توسعه باید به طور متوسط سالانه حداقل 900 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود تا نرخ بیکاری تا پایان این سال به 2/8 درصد برسد.

مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی پس از اجرایی شدن طرح راه‌اندازی بنگاه‌های زود بازده اقتصادی در صدد هستند تا طرح خوشه‌های صنعتی را به این منظور اجرایی کنند.

در خصوص جزئیات این طرح با جواد فرشباف ماهریان، معاون توسعه کار آفرینی وزیر کار گفتگو کرده‌ایم.

***

  • ظاهراً دولت مصمم است تا گام دوم خود را برای ایجاد اشتغال پایدار در بنگاه‌های کوچک اجرایی کند، برای نیل به این منظور چه مراحلی باید طی شوند؟

هم‌اکنون این طرح به عنوان گامی‌جهت ایجاد اشتغال پایدار در دولت مد نظر قرار گرفته است که بر اساس آن باید چند کار به طور همزمان انجام شود تا بنگاه‌های ایجادشده از پایداری بالایی برخوردار شوند.

برای نیل به این مهم در مرحله نخست از مسئولان استان‌ها خواسته‌ایم ایجاد خوشه‌های صنعتی را درون شهرک‌های صنعتی به عنوان یک روش کاری در اولویت قرار دهند.

به این ترتیب شهرک‌های صنعتی با مجموعه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در ارتباط خواهند بود تا مجریان طرح‌ها در محل اجرای طرح خود به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دسترسی داشته باشند. این طرح به زودی به مسئولان استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

  • آیا تفاهم‌نامه‌ای نیز میان دستگاه‌های ذی ربط به امضا رسیده است؟

تفاهم‌نامه‌ای در این راستا میان مسئولان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده است که بر اساس آن مقرر شده است در 72 شهرک صنعتی فضای آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد شود.

همچنین از مسئولان سازمان صنایع کوچک خواسته‌ایم تا در کنار شهرک‌های صنعتی، مراکز خدمات فناوری اطلاعات را هم راه‌اندازی کنند تا صاحبان مستقر در این شهرک‌های صنعتی از چند جهت بتوانند به عنوان یک خوشه صنعتی عمل کنند.

  • مسئولان وزارت صنایع در گذشته تخصصی شدن شهرک‌های صنعتی را مد نظر داشتند، آیا راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی به نوعی همان خواسته گذشته مسئولان این وزارتخانه محسوب نمی‌شود؟

در این روش سه بخش سازمان صنایع کوچک، شهرک‌های صنعتی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

این امر خود باعث خواهد شد که توانمندی شهرک‌های صنعتی در ایجاد خوشه‌های صنعتی افزایش یابد که به این ترتیب شهرک‌های صنعتی به بازار کار تبدیل خواهند شد.

  • دستورالعمل اجرایی این طرح چه زمانی به مسئولان استان‌ها ابلاغ می‌شود ؟

این دستورالعمل به زودی به سازمان کار استان‌ها ابلاغ می‌شود تا از ابتدای سال آینده به طور دقیق اجرایی شود.

با اجرایی شدن این طرح، میزان نظارت بر هزینه کرد منابع بانکی هم افزایش می‌یابد.

در این میان هم به طرح‌هایی که ماهیت اشتغال‌زایی بیشتری دارند تسهیلات ارائه خواهد شد.

کد خبر 14562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز