گروه اقتصادی: وزیر کار و امور اجتماعی جمعه شب 13 بهمن میهمان روزنامه همشهری بود. دکتر محمد جهرمی در این دیدار سه ساعته، در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه اقتصادی به سؤالات وی پاسخ داد.

وزیر کار با اشاره به اینکه، سیستم دوگانه دستمزد کارگران که امسال برای اولین بار اجرا شد سال آینده نیز اجرا می‌شود،افزود:سیستم دوگانه شدن دستمزدهای کارگران، از سیستم حقوق و دستمزد در بخش دولتی الگو گرفته شده که بر اساس آن حقوق نیروهای پیمانی حدود 20 درصد بیش از حقوق نیروهای رسمی دولتی است و وزارت کار تصمیم گرفت برای افزایش آرامش روانی کارگران قرارداد موقت، سطح دستمزد آنان را بیش از سطح دستمزد نیروهای رسمی تعیین کند.

محمد جهرمی افزود: با بالاتر بودن سطح حقوق و دستمزد کارگران قرارداد موقت، صاحبان بنگاه‌ها برای کاهش هزینه‌ها به مرور به سمت قراردادهای دائم حرکت خواهند کرد که این امر افزایش سطح مهارت و آموزش کارگران و افزایش بهره‌وری را نیز به دنبال خواهد داشت.

جهرمی افزود: به دلایل فوق سعی کردیم حداقل دستمزد برای کارگران با قرارداد ثابت و قرارداد موقت متفاوت باشد و البته این اجازه را هم دادیم که در واحدهایی که دارای نیروهای قرارداد رسمی و موقت هستند و نسبت به سیستم دوگانه دستمزد، مشکلی احساس می‌کنند مشکل خود را به‌طور توافقی تنظیم کنند.

وزیر کار اضافه کرد: برای سال آینده به دنبال این هستیم که این هماهنگی را در واحدهای هماهنگ با سیستم دوگانه دستمزد حفظ کنیم و در واحدهایی که همه نیروها رسمی یا همه نیروها قراردادی هستند، حداقل دستمزد همان رقم معین باشد.

وی افزود: مسئله سیستم دوگانه دستمزد و تعیین حداقل دستمزد را در کل به شورای عالی کار واگذار کرده‌ایم که نماینده کارفرمایان و کارگران در آن حضور دارند و هر تصمیمی که نمایندگان کارفرمایان بگیرند همان تصمیم را خواهیم پذیرفت.

تحقق اشتغال‌زایی 900 هزار واحدی

وزیر کار و امور اجتماعی درباره اشتغال‌زایی در سال‌جاری نیز گفت: با ایجاد 500 تا 600 هزار شغل جدید از طریق بنگاه‌های کوچک و زودبازده، در سال‌جاری شاهد تحقق اشتغال‌زایی 900 هزار واحدی خواهیم بود.

جهرمی ارزش قراردادهای منعقده میان بانک‌ها و متقاضیان تسهیلات طرح‌های کوچک و زودبازده را بیش از 7200 میلیارد تومان و رقم تسهیلات پرداخت شده را 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی درباره مصوبه سال گذشته دولت برای استخدام نیروهای شرکتی گفت: دولت مصوبه‌ای را در پایان سال گذشته به تصویب رساند که بر اساس آن از اول مهرماه سال 85 تکلیف چند گروه مشخص و قرار شد کسانی که در فعالیت‌های کارشناسی در بنگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند در صورت وجود سهمیه استخدام در این شرکت‌ها این افراد استخدام شوند و در صورت نبود سهمیه استخدام، قرارداد کاری آنها به‌طور مستقیم با دستگاه مربوطه و بدون واسطه و پیمانکار منعقد شود و در همین راستا دولت به استخدام افراد شاغل در مشاغلی همچون منشی، دفترداری و نگهبانی نیز مجوز داد.

متن کامل این گفت‌وگو به‌ زودی منتشر می‌شود.

کد خبر 14851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز