گروه شهری: نخستین نشست خبری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از ماه‌ها انتظار در شرایطی برگزار شد که خبرنگاران رسانه‌های گروهی سؤالات متعددی درخصوص وضعیت گردشگری کشور و همچنین چگونگی تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌منظور حمایت از بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری کشور مطرح کردند.


نشست خبری حامد دهقانان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی که در ساختمان سازمان حج و زیارت برگزار شد در آستانه هفته گردشگری و در شرایطی صورت گرفت که هیچ سخنی از هفته گردشگری به میان نیامد.

وی در این نشست با تشریح اولویت‌ها و سیاست‌های جدید سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری گفت: در دوره جدید تلاش می‌کنیم نگاهی دقیق و چندوجهی که مبتنی بر تجربه جهانی و یافته‌های علمی دیگر کشورها باشد داشته باشیم.
به گزارش همشهری، حامد دهقانان با طرح مباحث علمی در صنعت گردشگری، دو محور ایجاد هماهنگی‌ میان سازمان‌ها به‌منظور به کارگیری توان بخش خصوصی در صنعت گردشگری و همچنین کاستن از میزان بوروکراسی را از اقدامات‌ اولویت‌دار سازمان میراث فرهنگی به‌منظور رونق بخشی به صنعت گردشگری خواند.

خبرنگاران نیز با طرح این موضوع که با وجود وضعیت نامناسب گردشگری ورودی به کشور رشد 300درصدی گردشگری با چه معیاری به دست آمده است؟ خواستار آن شدند که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با صراحت نسبت به آمارهایی که در حوزه گردشگری به افکارعمومی اعلام می‌شود پاسخ بدهد.

حامد دهقانان پس از مواجهه با سؤالات متعدد خبرنگاران و اصرار آنها مبنی بر آنکه آمارهای ارائه شده، اندکی قابل تأمل است، گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرجع تولید آمار نیست و از سازمان‌های دیگر این آمار را می‌گیرد. در واقع، ما مصرف‌کننده هستیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی در مورد آمار صحبت می‌کنیم باید مشخص کنیم که درباره آمار توصیفی صحبت می‌کنیم یا منظورمان آمار استنباطی است، گفت: آمار توصیفی بر فراوانی مبتنی است که بیشتر در اخبار رسانه‌ها دیده می‌شود؛ اما آمار استنباطی به‌دنبال روند پژوهشی و آینده‌نگری وضعیت است که در فضای داخلی کشور، جای کار بیشتری دارد.

دهقانان با اشاره به نرخ 1/23درصدی رشد جهانی گردشگری که از سوی سازمان جهانی گردشگری اعلام شده است، گفت: ایران در طبقه‌بندی این سازمان در منطقه جنوب آسیا قرار دارد و نرخ رشد آن6/2 درصد است. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: براساس آماری که مبادی ذی‌ربط مانند پلیس مهاجرت از تعداد گردشگران ورودی اعلام کرده است در آمار تحلیلی سال 89، در مقایسه با سال پایه آن یعنی سال 83 با رشد 87 درصدی مواجه هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که بر چه مبنایی اعلام کرده نرخ رشد متوسط سالانه گردشگری 13درصد است گفت: سازمان جهانی گردشگری متوسط رشد سالانه جهان را4/3درصد اعلام کرده که اگر متوسط میانگین رشد سالانه کشور را در مقایسه با آمار سازمان جهانی جهانگردی به‌صورت رشد نقطه‌ای درنظر بگیریم رشد بیش از سه برابری در ورود گردشگر داریم.

حامد دهقانان که همچنان با سؤالات خبرنگاران درخصوص وجود ابهام در آمارهای گردشگری مواجه می‌شد؛ نرخ رشد گردشگری کشور را مثبت اعلام کرد و گفت که رسیدن به 20میلیون گردشگر تا پایان برنامه 20ساله امکان‌پذیر است. دهقانان همچنین تفاوت دیدگاه بخش خصوصی در مورد آمارهای مربوط به گردشگری با سازمان میراث فرهنگی را به‌دلیل وجود تراز منفی در صنعت گردشگری کشور خواند و گفت: دوستان بخش خصوصی که نسبت به آمارها انتقاد دارند به‌دلیل درنظر گرفتن تراز منفی در گردشگری است؛ یعنی تعداد خروجی گردشگران بیشتر از تعداد گردشگران ورودی است، ولی ما می‌خواهیم با آمار استنباطی تحلیل بدهیم و براساس این روش، ارزیابی روند مثبت است ولی تراز منفی اعلام شده است.

وی با اشاره به وضعیت گردشگری ترکیه و مقایسه کارشناسان درخصوص ترکیه اشاره کرد و افزود: در این کشور، بیش از 6هزار آژانس گردشگری زیرنظر یک اتحادیه فعالیت می‌کنند که همه آنها در ورودی گردشگر تمرکز دارند. ولی در ایران تنها50 آژانس گردشگری وجود دارد که در حوزه ورود گردشگر فعالیت می‌کنند.

حامد دهقانان همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص بازماندن بخش گردشگری کشور از برنامه پنجم توسعه و به تبع آن سند چشم‌انداز گفت: جذب 20میلیون گردشگر در پایان برنامه محقق می‌شود.

وی افزود: براساس نرخ رشد، در سال 1384 که مبدأ اجرای سند چشم‌انداز بود می‌بایست 2میلیون و 132هزار گردشگر جذب می‌کردیم که در آن سال، یک‌میلیون و 162هزار نفر به کشور وارد شدند و در سال 1389 نیز قرار بر ورود 4میلیون و 100هزار نفر بود که 3میلیون و 121هزار نفر به کشور وارد شدند.

معاون گردشگری کشور همچنین از استراتژی جدید این سازمان در نفوذ به بازارهای جدید خبر داد و آن را استراتژی نفوذ خواند. به گفته او عقد تفاهمنامه گردشگری با کشور چین دستاورد استراتژی جدید نفوذ آن سازمان در بازارهای هدف است.

دهقانان همچنین از راه‌اندازی شبکه اطلاعاتی تورگردانی در مراکز اقامتی و مقاصد گردشگری خبر داد و گفت که این اقدام به‌منظور شفاف‌سازی آمارها انجام می‌شود تا بدانیم که کدام گردشگر چه‌مدت اقامت و تا چه اندازه در کشور هزینه کرده است و به آمار واقعی در مورد گردشگران برسیم. معاون گردشگری کشور همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که پرسید در برخی کشورهای اروپایی به‌رغم وجود علاقه سفر به ایران با توجه به گران بودن سفر به ایران پروازهای ایران از فرودگاه‌های بین‌المللی در اروپا یا برداشته شده‌اند و یا از هفته‌ای 2 پرواز به یک پرواز تقلیل یافته‌اند و درحالی‌که پروازهای خروجی به تایلند هرروز از ایران برقرار است دارند دلیل جمع‌آوری پروازهای ایران از فرودگاه‌های بین‌المللی چیست؟ گفت: باید بلافاصله در این‌باره با سازمان هواپیمایی کشور وارد مذاکره شویم تا بدانیم که دلیل این اقدام چه بوده است. به موجب آمارهایی که معاون گردشگری کشور ارائه کرد در سال 89 بیش از 3 میلیون گردشگر به داخل کشور آمده‌اند که تنها 400 هزار نفر از آنها در قالب تور به ایران آمده‌اند. وی در پایان خواستار همکاری جدی با بخش خصوصی و رفع مشکلات آنها در حوزه گردشگری شد.

کد خبر 145577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز