یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هجدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان با حضور هنرمندان جوان و مسئولان هنری، صبح دیروز با نثار گل به آرامگاه شهدای گمنام گرگان، توسط هنرمندان جوان و مسئولان آغاز شد.


در این جشنواره که تا بیست و سوم شهریور ماه جاری ادامه دارد، هنرمندانی از کشورهای تاجیکستان، سنگال، غنا، قزاقستان، نیجریه، گرجستان، ترکیه، پاکستان، زیمبابوه، کرواسی، برزیل، ایتالیا، لبنان، سوریه، هند و تونس حضور دارند. به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی، این دوره جشنواره با حضور 270هنرمند جوان از 31 استان کشور و 16 هنرمند از 16 کشور برگزار می‌شود و هنرمندان جوان 19 تا 25 سال در کارگاه‌های رشته‌های خوشنویسی، طراحی و نقاشی، نگارگری، عکاسی، حجم، کاریکاتور و گرافیک با یکدیگر رقابت می‌کنند. آثار هجدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان در 7‌رشته توسط 23هنرمند بررسی و داوری می‌شود.

بهمن عبدی، اردشیر رستمی و جواد علیزاده داوری آثار کاریکاتور، نادر قشقایی، پریسا خضابی و شاهرخ اکبری دیلمقانی داوری آثار حجم و علیرضا کریمی صارمی، کتایون قدس‌راد و بابک صدیقی داوری آثار عکاسی جشنواره را انجام می‌دهند.
داوری آثار طراحی و نقاشی را احمد وکیلی، احمد خلیلی‌فرد، منوچهر موغاری، غلامعلی طاهری و علی بیگی پرست، داوری آثار گرافیک را بهرام کلهرنیا، مهدی رحیمی و حسین نوروزی و داوری بخش نگارگری را جلیل جوکار، عسکر مرادی و عبدالله محرمی برعهده دارند و آثار خوشنویسی توسط علی تن، احمد پیله‌چی و محمدتقی فردین تبریزی داوری می‌شود.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان امسال در گرگان و نیز شهرهای کردکوی، علی‌آباد کتول، بندرترکمن و آق‌قلا برگزار می‌شود. این جشنواره بین‌المللی برای سومین سال پیاپی در استان گلستان برگزار می‌شود.

محمود شالویی، مدیرکل هنرهای تجسمی در این مراسم گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نه تنها فرصتی برای ارائه استعدادها و خلاقیت‌هاست بلکه نردبانی برای ترقی و پیشرفت هنرمندان جوان است تا به درجه‌ای از عقلانیت هنری برسند. وی ادامه داد: جوانان شاخص و مستعدی که تاکنون در دوره‌های مختلف جشنواره تجسمی جوانان شناخته شده‌اند، در رویدادهای هنری جهانی حضوری موفق داشته‌اند و این جشنواره در این سال‌ها فرصت مناسب و مساعدی را برای هنرمندان جوان فراهم کرده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به شکل‌گیری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان گفت: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان از امسال در اصفهان آغاز به کار کرد که این جشنواره مقدمه‌ای برای جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان است و جشنواره جوانان مقدمه‌ای برای حضور در جشنواره فجر و دوسالانه‌های تخصصی تجسمی است.

شالویی در پایان گفت: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان به جایگاه مهمی رسیده است و امیدواریم این جشنواره به یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی هنری برای جوانان و مهم‌ترین جشنواره هنری کشورهای جهان اسلام تبدیل شود. شالویی همچنین گفت: از سال آینده رشته تصویرگری نیز به جشنواره جوانان اضافه خواهد شد.

غلامرضا منتظری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان در ادامه مراسم افتتاحیه گفت: بنیاد نخبگان جوان هنرهای تجسمی کشور با هدف بهره‌گیری مناسب از استعدادها و ظرفیت‌های هنرمندان جوان تجسمی ایجاد می‌شود و تا قبل از دوره بعدی جشنواره در نشستی با جوانان هنرهای تجسمی اهداف و برنامه‌های این بنیاد تبیین می‌شود و با ایجاد این بنیاد، فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های هنرهای تجسمی فراهم خواهد شد.

منتظری ادامه داد: در این دوره هنرمندان جوان از 31 استان کشور و 16 کشور جهان در کارگاه‌های هر یک از رشته‌های تجسمی آثاری را خلق و ارائه می‌کنند و برگزیدگان معرفی و در بخش بیداری اسلامی نیز آثار برگزیده انتخاب می‌شوند.
دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان با اشاره به تداوم جریان جشنواره جوانان گفت: پس از برگزاری جشنواره برنامه‌هایی برای ارتباط با جوانان هنرهای تجسمی و استمرار جریان هنرهای تجسمی جوانان ارائه خواهد شد و فراخوان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان تا پایان مهرماه امسال منتشر خواهد شد.

کد خبر 145291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز