دکتر حسین‌محمد پورزرندی: توسعه سیستم حساب‌پذیری و شفاف‌سازی مالی موجب افزایش سرمایه اجتماعی و سلامت نظام مالی شهرها می‌شود. مدیریت امور مالی و مسائل مربوط به حساب‌پذیری و حسابرسی آنها، همواره پاشنه آشیل شهرداری‌ها و مدیریت شهری بوده است به‌نحوی که هم‌اکنون به این تصور در اذهان عمومی که شهرداری‌ها بنگاه‌های با گردش مالی زیاد، هزینه‌های بالا و ریخت‌و‌پاش‌های بی‌حساب و کتاب اقتصادی است دامن زده است.

tehran

سلامت نظام مالی و اداری شهر به‌عنوان موتور محرکه و نبض اقتصادی شهر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و سامانمند و قاعده‌مند بودن این نظام می‌تواند نویدبخش تحول در دیگر زیربخش‌های یک مجموعه باشد. این حوزه از آنجایی که آینده اقتصادی و توسعه‌ای شهر را رقم خواهد زد و سهم زیادی در نحوه هزینه‌های شهری، بودجه‌های درنظر گرفته شده، چگونگی تخصیص منابع مالی و کاهش فساد مالی خواهد داشت، مورد توجه مدیران شهری است. گام‌های اولیه برای اصلاح و سلامت مالی و اداری شهرداری با تغییر سیستم حسابداری نقدی به تعهدی از سال 85 صورت پذیرفت؛ اتفاقی که یکباره بودجه شهرداری تهران را با افزایش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه کرد؛ بودجه‌ای که کمترین کمک را از دولت می‌گیرد و بیشترین سهم درآمدش از طریق فعالیت‌های خودش است. سیستم حساب‌های تعهدی درواقع مدیریت بر اعتبارات غیرنقدی بود که باعث افزایش درآمدهای شهرداری شده و با ثبت و به‌کارگیری این سرمایه قابل‌توجه و شفاف در سیستم شهرداری نمایان گردید.

با اجرای حسابداری تعهدی در شهرداری برای نخستین‌بار فضای شناسایی و ثبت اموال و دارایی‌های شهرداری تهران فراهم شد؛ اموالی که تا پیش از این به‌دلیل اجرای حسابداری نقدی در شهرداری تهران امکان ثبت آن فراهم نبود. از سوی دیگر با اجرای حسابداری تعهدی در شهرداری تهران، فضای لازم برای پاسخگویی مالی فراهم شد و با انتشار صورت‌های مالی در موعد مقرر قانونی برای نخستین‌بار تمام هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری در معرض دید کارشناسان، مسئولان و شهروندان قرار گرفت.

در گذشته با وجود کمک‌های دولتی و منابع مالی که در شهر وجود داشت، سرعت تحولات و تغییرات در شهر بسیار کندتر از آنچه امروز در تهران شاهد آن هستیم، دیده می‌شد. به‌عبارت دیگر خلاقیت و به‌کارگیری روش‌ها و مکانیسم‌های مختلف برای افزایش درآمدها و شناسایی درآمدهای پایدار باعث شده تا امروز کلانشهر را به‌عنوان یک کارگاه بزرگ عمرانی درنظر بگیریم. حجم انبوهی از فعالیت‌های عمرانی و پروژه‌های شهری که در کلانشهر در حال انجام است و بعضا نیز به چالش کشیده شده و تحولات صورت گرفته در شهر با نگاه تردید نگریسته می‌شود، بخشی از آن در نتیجه شناخت و استفاده صحیح از منابع مالی و تغییر در سیستم حساب‌پذیری در مدیریت شهری است که نگرش و سرمایه‌های اجتماعی را به سمت خود کشیده است.

اینک مدیریت مالی کلانشهر توان تحول‌آفرینی و اجرای طرح‌های غیرممکن در گذشته و تحقق‌پذیر در مدیریت کنونی را تجربه و آزموده است. سیستم حسابداری تعهدی، علاوه بر اینکه به افزایش سرمایه‌های شهرداری و تزریق آن به پروژه‌های شهری منجر شده باعث نوعی پاسخگویی و شفاف‌سازی و سلامت در نظام مالی شهرداری نیز منجر شده است. با چنین تحولاتی شرایط فضای مالی شهرداری تهران به سمتی حرکت کرده که در سال 88 یک شرکت بین‌المللی اروپایی با ارزیابی عملکرد مالی و پتانسیل‌های فنی و اجرایی آن رتبه مالی بین‌المللی برای آن صادر کرد که این خود موفقیت بزرگی برای مدیریت شهری کلانشهر محسوب می‌شود.

کد خبر 145252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز