همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد تصورات رئیس جمهور فرانسه ازفعالیت‌های صلح آمیزهسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نادرست است.

خزایی

به گزارش واحد مرکزی خبر، در نامه نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد به رئیس شورای امنیت که همزمان نسخه‌ای از آن به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و جوزف دایس رئیس مجمع عمومی این سازمان ارسال شد،

با ابراز نگرانی عمیق از این اظهارات خطاب به نواف سلام رئیس کنونی شورای امنیت آمده است سخنان رئیس جمهور فرانسه نقض فاحش بیشتر بندهای اساسی منشور ملل متحد و اصول اساسی قوانین بین المللی و با تلاش‌های جهانی در تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی مغایر است.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد با اشاره به این که ایران به عنوان یکی از کشورهایی که نقش برجسته‌ای در مخالفت با انواع سلاح‌های کشتار جمعی و ازجمله سلاح‌های هسته‌ای دارد، تاکید کرده است ایران در مناسبت‌های مختلف از جمله در گردهمایی‌های مرتبط بین المللی، به طور رسمی اعلام کرده است که سلاح‌های هسته‌ای به عنوان مرگبارترین و غیرانسانی ترین سلاح‌ها، جایگاهی در مرامنامه دفاعی کشورمان ندارد.

خزایی همچنین به تلاش‌های نزدیک به چهار دهه گذشته ایران برای تحقق منطقه عاری از سلاح های هسته‌ای در خاورمیانه و برگزاری کنفرانس بررسی معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای اشاره و تصریح کرده است در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران قصد حمله به دیگر کشورها ندارد، در عین حال بر اساس حق ذاتی خود در قالب بند 51 منشور ملل متحد، در دفاع از خود مقابل هر گونه حمله تردیدی ندارد و اقدامات دفاعی مناسب را برای دفاع از ملت خود اتخاذ خواهد کرد.

نماینده کشورمان در این نامه با ابراز تاسف از اظهارات آتش افروزانه و ادعاهای بی اساس رئیس جمهور فرانسه بر ضد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آورده است سابقه نامتوازن رژیم صهیونیستی در عدم پذیرش قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، جنایات و اقدامات بی رحمانه این رژیم بر ضد بشریت و توسعه مخفیانه و غیرقانونی سلاح‌های هسته‌ای که تهدید اصلی برای صلح و امنیت بین المللی است، متاسفانه همگی از دید آقای سارکوزی مخفی مانده و در قبال این حقایق سکوت کرده است.

نماینده کشورمان در پایان از رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواسته است این نامه اعتراضی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.

یادآور می شود سارکوزی رئیس جمهور فرانسه به تازگی ادعا کرده است ایران در پی برنامه اتمی نظامی و بالستیکی است که در نوع خود تهدیدی فزاینده است و منجر به حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد شد.

کد خبر 145174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز