همشهری آنلاین: صدر اعظم آلمان از اعلام اینکه آیا این کشور با برنامه تشکیلات خودگردان فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل موافقت خواهد کرد یا خیر، طفره رفت.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، کشورهای عربی قصد دارند در ماه جاری میلادی از مجمع عمومی سازمان ملل بخواهند که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد که این حرکت نگرانی رژیم صهیونیستی را موجب شده است.

آنگلا مرکل در پایان سخنرانی که عمده مباحث آن درباره سیاست خارجی کشورش بود، گفت: امروز نمی‌خواهم رای‌مان را در این باره فاش کنم.

وی پیش از این از فلسطینیان خواسته بود که برنامه خود را در این رابطه کنار گذارند و در همین حال، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان قرار است در راستای آخرین تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه یکشنبه و دوشنبه عازم رام‌الله و فلسطین اشغالی شود.

مرکل با بیان اینکه تحرکات یکجانبه باید با حداکثر احتیاط انجام شود، گفت: ما قصد داریم از روزهای باقی مانده استفاده کنیم تا شاید چند میلی‌متر پیشرفت حاصل شود.

وی افزود: آلمان به دنبال تصمیمی است که "دستکم ما را در زمینه روند صلح به عقب برنگرداند".

مرکل خواستار از سرگیری تماس‌ها تحت نظارت کمیته چهارجانبه خاورمیانه متشکل از سازمان ملل، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا شد.

پیش از این، احزاب مخالف آلمان به مرکل به خاطر مخالفت وی با اعلام استقلال فلسطین به شدت انتقاد کرده بودند.

گوئنتر گلوسر، از حزب سوسیال دموکرات مرکل را متهم کرده بود که موضع ثابت مرکل باعث تضعیف دیپلماسی اتحادیه اروپا شده است. در همین حال، کرستین مولر، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان گفت مایه "خجالت" است که سیاست اتحادیه اروپا به دلیل موضع برلین دچار دو دستگی شده است.

کد خبر 145169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز