جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اردوگاه آوارگان دعداب در کنیا بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در جهان و جدیدترین شهر آفریقاست.

گرسنگی

چندصدهزار نفر از مردم شاخ آفریقا که از قحطی ماه‌های اخیر در این منطقه گریخته‌اند در این شهر جدید ساکن شده‌اند. ساکنان این شهر که شمارشان به 500 هزار نفر می‌رسد و نهادهای بین‌المللی که با تجهیزات و امکانات گسترده در این اردوگاه مستقر شده‌اند، می‌دانند که این اسکان موقت نیست و شاید تا چند سال طول بکشد. این شهر جدید که هم شهردار دارد هم تاسیسات اجرایی و اداری، در مرز کنیا و سومالی واقع شده. کار ساخت خانه‌های آجری به جای چادر برای اقامت ساکنان تا نیمه پیش رفته و همین نشان می‌دهد که اردوگاه موقتی نیست. نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی از این شهر جدید آفریقایی نوشت، دیروز صبح یک کودک سومالیایی دیگر که بر اثر گرسنگی ضعیف شده‌بود در این اردوگاه جان داد و به خاک سپرده‌شد. اداره‌کنندگان این اردوگاه دفن مردگان را در نزدیکی آن منع کرده‌اند تا این شهر را به مکانی برای زندگی تبدیل کنند نه قبرستانی برای مرگ. البته زندگی در این شهر بسیار دشوار است.

شهردار این شهر و مسئول همه امور مربوط به این اردوگاه، هنوک اوکالای 39ساله اهل اتیوپی است. او که برای سازمان ملل کار می‌کند، اردوگاه را به‌صورت شورایی اداره می‌کند.کار این مرد با کار بیل گیتس در کمک مالی به آفریقا، یا سفرهای نمایشی بازیگران هالیوود که با کودکان گرسنه عکس یادگاری می‌گیرند خیلی متفاوت است. او در شبانه‌روز 3ساعت می‌خوابد و بقیه ساعات را مشغول فراهم کردن اندک زمینه برای ادامه زندگی پناه‌آورندگان به گرسنه‌ترین شهر دنیاست. او مشغول طراحی خیابان و کوچه برای این شهر تازه‌تاسیس است و از نام‌هایی چون خیابان امید، کوچه همبستگی و محله امید استفاده می‌کند. این شهردار برای ساخت و اداره شهرش بودجه‌ای 24میلیون دلاری در اختیار دارد و تا‌کنون نیمی از این بودجه خرج شده‌است.

شدیدترین قحطی 4دهه گذشته در شاخ آفریقا، جان 12میلیون نفر از مردم این منطقه را تهدید می‌کند. در ماه‌های گذشته هزاران نفر براثر گرسنگی مرده‌اند که بیشترشان هم کودک بوده‌اند. در هفته‌های اخیر 251میلیون دلار به این قحطی‌زدگان کمک مالی شده‌است اما این رقم اصلا کافی نیست. هر 15 روز یکبار ساکنان هر اردوگاه جیره غذایی دریافت می‌کنند که فقط برای زنده‌ماندن کافی است. براساس آمار سازمان ملل2.5 میلیارد دلار برای نجات مردم شاخ آفریقا نیاز است.

کمک به سومالی به شیوه ترکیه

دولت ترکیه کمک‌های جمع‌شده در ماه رمضان برای مسلمانان سومالی را ۲۳۷میلیون دلار اعلام کرد. شخص اردوغان نخست‌وزیر ترکیه کمپین کمک به سومالی را رهبری می‌کند و علاوه بر او رهبر حزب مخالف دولت هم در هفته‌های گذشته به سومالی رفته‌است. اما این کمک فقط در حد کمک مالی است و پناهندگان سومالی جایی در ترکیه ندارند. آنها امکان اقامت در شهرها را ندارند و فقط می‌توانند در روستاها برای مدتی موقت زندگی کنند.

کد خبر 145136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز