گروه شهری-محمدباریکانی: مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری در ایران وضعیت ورود گردشگر به کشور را در شرایط کنونی به چرخه رو به احتضاری تشبیه می‌کنند که روز به روز بیشتر از نفس می‌افتد. به گفته آنها خسارت‌های ناشی از تداوم این روند دامنگیر فعالان این بخش از گردشگری کشور می‌شود.

گردشگری

به‌رغم علاقه‌ای که گردشگران خارجی برای سفر به ایران دارند، به محض مشاهده نام ایران در فهرست انتخاب سفر و به‌دلیل گرانی هزینه‌ها و مشکلات سفر این کشور را از فهرست سفرهای خود کنار می‌گذارند.فعالان گردشگری کشور زیرساخت‌های نامناسب، مشکلات مربوط به حمل‌ونقل زمینی مسافران خارجی در داخل کشور، کم کاری مسئولان دولتی و بی‌توجهی به گردشگری ورودی، صدور سختگیرانه روادید از مشکلاتی است که به گفته آنها گردشگران خارجی را نسبت به سفر به ایران بی‌انگیزه می‌کند.

افشین عزیزی به‌عنوان یکی از فعالان عرصه گردشگری کشور معتقد است، دولت باید با سیاستگذاری مناسب به چرخه رو به احتضار گردشگری ورودی، وارد شود تا وضعیت گردشگری ورودی کشور بهتر شود. آنطور که عزیزی به همشهری می‌گوید، درصد اشغال هتل‌ها در شرایط کنونی کشور بسیار پایین است و این درحالی است که بیش از 70 درصد از هتل‌های ایتالیا در تمام سال اشغال است.

اظهارات غیرواقعی

درحالی‌که فعالان بخش گردشگری بر نقش دولت در تسهیل خدمات‌رسانی مناسب به گردشگران ورودی و همچنین کاستن از قیمت تورهای ورودی به کشور تاکید می‌کنند و از شرایط نامناسب گردشگری ورودی به کشور خبر می‌دهند، مسئولان دولتی در اظهارات خود اعلام می‌کنند که گرانی هزینه سفر به ایران تقصیر آنها نیست و از رشد 300 درصدی ورود گردشگر به کشور نیز سخن می‌گویند. اظهارات مدیران دولتی در بخش گردشگری چندان با آنچه در بازار گردشگری کشور جریان دارد مطابق نیست. در حالی که سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی دولتی حل مشکلات مربوط به صدور روادید برای گردشگران خارجی شناخته می‌شود، آخرین گزارش‌های منتشر شده از صدور روادید فرودگاهی برای گردشگران خارجی بیانگر بی‌توجهی متولیان دولتی به موضوع گردشگری و قهر گردشگران خارجی از همان مبدا فرودگاه‌های بین‌المللی ایران و بازگشت به کشورشان است.

عزیزی می‌گوید: پرواز توکیو به تهران از هفته‌ای 2 پرواز به یک پرواز تقلیل یافت و این یعنی باز هم افزایش قیمت که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد خودبه‌خود همان یک پرواز باقیمانده نیز کنسل خواهد شد و بدین‌ترتیب بازار گردشگری ژاپن برای همیشه از دست می‌رود. وی افزود: درحالی‌که تقاضای سفر به ایران در اسپانیا نیز زیاد است پروازها از فرودگاه مادرید به تهران نیز برداشته می‌شود و در بازار گردشگری ایتالیا نیز مسئولان هوایی کشور اجازه افزایش پروازهای ورودی از رم به تهران را نمی‌دهند. به گفته وی، اعمال محدودیت‌های پروازی خطوط هوایی ایران از فرودگاه‌های بین‌المللی اروپایی در شرایطی صورت می‌گیرد که پرواز تهران به مقصد بانکوک به‌صورت روزانه برقرار است و آن کشور همچون ترکیه و امارات به مقصد آسان گردشگران ایرانی تبدیل شده است.

چراغ رو به خاموشی

به گفته عزیزی این موارد علاوه بر مشکلات زیرساختی و حمل‌ونقلی است که شرکت‌های خدمات گردشگر ورودی به کشور با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. کارشناس گردشگری می‌گوید: آقایان می‌گویند رشد 300 درصدی در گردشگری ورودی داشته‌ایم ولی ما به‌عنوان فعالان بخش خصوصی گردشگری ورودی به کشور می‌گوییم که در حال از بین رفتن هستیم و اگر دولت ورود مثبت به موضوع گردشگری نکند چراغ صنعت گردشگری ورودی کشور که اکنون در اختیار نزدیک به 10 شرکت مهم است خاموش می‌شود. عباسعلی علیجانی مدیر یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری که در گردشگری ورودی فعال است، می‌گوید: ایران یکی از کشورهای بسیار گران برای گردشگران خارجی است و گاه تنها یکی از خدمات گردشگری در کشور به اندازه یک تور دبی یا ترکیه برای گردشگر خارجی هزینه دارد.

مهم‌ترین پارامترهای تعیین قیمت یک بسته مسافرتی برای گردشگران خارجی علاقه‌مند به سفر به ایران به نوع پرواز، انتخاب تعداد ستاره‌های یک هتل و تغذیه بازمی‌گردد. هواپیمایی مالزی اکنون برای یک پرواز رفت و برگشت به کوالالامپور، پایتخت آن کشور و برای نزدیک به 8 ساعت پرواز مبلغی حدود 560 هزار تومان از مسافران خود دریافت می‌کند، درحالی‌که اگر یک گردشگر خارجی بخواهد با 5 ساعت پرواز با خط پرواز بین‌المللی از رم به تهران سفر کند باید مبلغی معادل یک‌میلیون و 400 هزار تومان تنها برای بلیت پروازی خود هزینه کند.

این درحالی است که خط ملی پروازی ایران به بسیاری از کشورهای جهان همچون پرتغال، اسپانیا و... پرواز ندارد و گردشگران خارجی ناچار به تهیه بلیت خطوط پروازی بین‌المللی برای سفر به تهران هستند.آنطور که گفته می‌شود هزینه سفر یک هفته‌ای یک گردشگر خارجی در قالب یک تور 15 نفری گاه به 3 هزار یورو می‌رسد و این درحالی است که آنها با مبلغی بسیار کمتر از این میزان بازارهای گردشگری همسایه ایران را انتخاب می‌کنند.

کد خبر 145122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز