مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان شورای ملی تحقیقات آمریکا با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت نگران کننده زباله‌های فضایی از ناسا دعوت کردند پیش از آنکه مشکل، مهار ناشدنی شود نسبت به حل آن کاری انجام دهد

زباله های فضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، زباله‌های فضایی به باقیمانده‌های موشک‌های از کار افتاده، تکه‌های فلزی، ماهواره‌های خارج از سرویس و ... که در فضا گسترده شده‌اند گفته می‌شود.

تازه‌ترین گزارشی که شورای ملی تحقیقات آمریکا به ناسا ارائه کرده است نشان می‌دهد که وضعیت این زباله‌ها به مرحله بحرانی رسیده و محیط فضا بیش از همیشه برای فضانوردان و فضاپیماها خطرناک شده است.

یکی از تازه‌ترین موارد این خطرات در ماه ژوئن برای فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین المللی اتفاق افتاد. در آن زمان، یک تکه فلزی که با سرعت 28 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد ایستگاه فضایی و سرنشینان آن را در معرض خطر قرار داد به طوری که 6 فضانورد، ایستگاه فضایی را ترک کردند و ساعت‌ها در کپسول‌های نجات ماندند.

آژانس‌های فدرال آمریکا از جمله "یکان استراتژیک" به حدود 500 هزار تکه در حد ذرات ریز و 22 هزار شیء معلق در فضا چشم دوخته است که حداقل 10 سانتیمتر قطر دارند و در مدار اطراف زمین در حرکت‌اند.

این درحالی است که تعداد این زباله‌ها با رشد پرتاب ماهواره‌ها و موشک‌ها توسط کشورهای مختلف دنیا رو به افزایش است.

چهار سال قبل، چین یک آزمایش موشکی را سازماندهی کرد که در اثر این آزمایش یک ماهواره آب و هوایی منهدم و به 150 هزار تکه به اندازه یک یا چند سانتیمتر تبدیل شد.

در سال 2009 نیز در آسمان سیبری، برخوردی میان یک ماهواره غیرفعال و یک ماهواره در خدمت اتفاق افتاد و به سبب آن مقادیر بالایی از تکه‌های فلزات در فضا سرگردان شدند.

"دان کسلر"، دانشمند سابق ناسا که اکنون رئیس کمیته شورای تحقیقات ملی آمریکا را به عهده دارد اولین کسی است که در 1978 مسئله خطر یک واکنش زنجیره‌ای را به سبب افزایش تعداد اجرام آسمانی مصنوعی، برخورد میان آنها و رشد زباله‌های فضایی مطرح کرد.

اکنون این دانشمند در این گزارش جدید تاکید کرده‌اند که برخورد اجرام ساخت دست بشر در فضا بسیار نگران کننده‌تر از همیشه شده است.

این گزارش راه حل‌های تخصصی ارائه نمی‌کند اما با دلایل محکمی از ناسا دعوت می‌کند پیش از آنکه دیر بشود نسبت به حل این مشکل اقدام کند.

کد خبر 145001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز