دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه یکشنبه 8 بهمن در دیدار با دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، پیام کتبی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تقدیم وی کرد.

در این دیدار رئیس جمهور گفت: از یک سو منافع ملی ایران و روسیه در موارد متعددی به هم گره خورده است و از سوی دیگر برخی قدرت‌های فرامنطقه‌یی نمی‌خواهند این دو کشور به عنوان دو قدرت بزرگ نقش مهم خود را برای ثبات و امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی ایفا کنند و این نشان‌دهنده اهمیت همکاری و تبادل نظر هر چه بیشتر تهران ـ مسکو است.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور پس از دریافت پیام کتبی رییس جمهور این کشور، با اشاره به سطح خوب روابط دوجانبه و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه در ابعاد مختلف گفت: امیدواریم افزایش رایزنی‌ها و رفت و آمد‌های مقامات بلند پایه دو کشور سرعت گسترش روابط ایران و روسیه در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بیشتر کند.

دکتر احمدی‌ نژاد با بیان اینکه حل مشکلات و مسایل پیچیده منطقه خاورمیانه نیازمند تدابیر جدید و همه‌جانبه مبتنی بر احترام به حقوق انسان‌هاست، گفت: آمریکا امروز از درک و حل مساله عراق عاجز و کاملا در این کشور شکست خورده است؛ به طوری که با اعزام هزاران نیروی دیگر هم این درماندگی حل نخواهد شد و در صورتی که آقای بوش در عراق دست به اقدامات ناپخته دیگری هم بزند نه تنها هیچ بهبودی در شرایط آمریکا ایجاد نخواهد شد بلکه هر چه بیشتر گرفتار می‌شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه با تعمیق هر چه بیشتر همکاری خوب ایران و روسیه در مسایل مختلف می‌توان شاهد حل سریعتر مشکلات منطقه از جمله در عراق، افغانستان و خاورمیانه بود گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌یی همواره از موضع منطق و استدلال سخن گفته و آماده مذاکره بدون پیش شرط است، اما عملکرد نامناسب سه کشور اروپایی در سال‌های گذشته علاوه بر ایجاد حس بی‌اعتمادی در دولت و ملت ایران، تنها باعث تلف شدن فرصت شده است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه "اگر هدف از مذاکره در مورد موضوع هسته‌یی ایران، تحمیل شرایط ناعادلانه و محروم کردن ملت ایران از حقوق مسلم خود باشد، به هیچ وجه قابل قبول نیست" گفت: امروز دستیابی و بهره‌مندی از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی مطالبه عمومی و مهم ایرانیان در همه نقاط جهان است و ملت بزرگ ایران متحد و بیدار، برای حفظ استقلال سیاسی کشور در وسط صحنه ایستاده است.

ایگور ایوانف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز در این دیدار گسترش روابط دو کشور را در تمام بخش‌ها حائز اهمیت دانست و گفت: روسیه و ایران در مسایل مهم و کلیدی جهانی همکاری‌های خوبی دارند که نمونه آن همکاری در مسایل بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است و دو کشور دارای مواضع و منافع مشترک در بسیاری از مسایل جهانی هستند.

ایگور ایوانف همچنین با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف گفت: روسیه خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط با ایران بر اساس منافع متقابل است و امیدواریم طرح‌ها و موافقت‌نامه‌های امضا شده در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از جمله راه‌اندازی نیرو‌گاه هسته‌یی بوشهر در موعد مقرر اجرایی شوند.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه همچنین با اشاره به مساله هسته‌یی و اهمیت آن برای ملت ایران و تلاش برخی قدرت‌ها برای پیچیده کردن این مساله افزود: روسیه معتقد است مساله‌ی هسته‌یی ایران تنها از طریق گفت‌وگو و ادامه مذاکرات حل خواهد شد و در این خصوص آماده هر گونه همکاری برای یافتن راه حل سیاسی و بررسی پیشنهاد‌های مختلف برای رسیدن به نقطه‌نظر مشترک و مورد قبول طرف‌های مذاکره است.

ایگور ایوانف همچنین طرح‌های آمریکا را برای تک قطبی کردن جهان محکوم به شکست دانست و گفت: نمونه شکست سیاست‌های آمریکا، دخالت در امور عراق است که متاسفانه همچنان ادامه دارد ولی کشور‌های تاثیرگذار و مهم منطقه از جمله ایران و روسیه باید با تشریک مساعی و اتخاذ تدابیر لازم از ادامه تنش جلوگیری کرده و موجبات امنیت و ثبات منطقه را فراهم کنند.

کد خبر 14493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز