دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی می‌گوید:

 اعتقاد داریم برخی‌ها نمی‌خواهند عرضه نفت در بورس موفق باشد. سیدحمید حسینی، در گفت‌وگو با فارس به‌رغم انتقادهای تندی که به نحوه عرضه نفت در بورس کالا دارد، به صراحت انتقادهای وارد شده به بخش خصوصی درباره تمایل به ارزان‌‌تر خریدن نفت خام را رد نمی‌کند و معتقد است که عرضه‌کننده باید به سازوکار بورس در قیمت‌گذاری تن بدهد.

  • نحوه عرضه نفت خام در بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از حلقه‌هایی که در صنعت نفت ایران هنوز ملی نشده همین است که ما ایرانی‌ها هنوز نتوانسته‌ایم در تجارت نفت خام و فراورده‌های آن حضور داشته باشیم و عمدتاً فروش نفت، توسط خارجی‌ها انجام می‌شود. روزی این حلقه باید شکسته شود و شرکت‌های ایرانی بتوانند وارد این معاملات شوند.

  • پس دلیل مقاومت‌ها در برابر عرضه نفت خام در بورس کالا چیست؟

اعتقاد داریم برخی‌ها نمی‌خواهند عرضه نفت در بورس موفق باشد و می‌خواهند بگویند بخش خصوصی کشور توان ندارد؛ چنان‌که ما عرضه کردیم و نتوانستند بخرند و ما هم به وضع قبلی باز می‌گردیم.

  • دلیل این تحلیل شما چیست؟

زیرساخت‌ها در مباحث ارتباطات و نقل و انتقال پول چندان آماده نیست و تحریم نیز نقل و انتقال پول را سخت کرده است. براساس شرایطی هم که شرکت ملی نفت گذاشته، حتماً باید حواله‌های ارزی از خارج از کشور انجام شود و شرکت نفت حاضر نیست حواله‌های داخل کشور را بپذیرد که به این مشکل دامن زده است.

  • ولی ظاهرا خود متقاضیان خرید هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند، درست است؟

شرکت‌های ایرانی اگر بخواهند خارج از کشور پول سنگین 10 یا 20 میلیون دلاری جابه‌جا کنند به سرعت شناسایی و تحریم می‌شوند و این موضوع دست همه را بسته که احتیاط کنند و وارد این بازار نشوند.

کد خبر 144829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز