دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

آزاده خطیبی: قدیم‌ها شنیده بودیم که می‌گفتند ازدواج برای سلامتی خوب است و ازدواج مانع انحراف افراد در زندگی اجتماعی آنها می‌شود؛ حالا دانشمندان می‌گویند ازدواج کردن واقعا در حفظ تندرستی انسان‌ها تأثیر دارد.

آنها می‌گویند حتی ازدواج باعث زنده ماندن پس از عمل بای پس قلب می‌شود. ازدواج مزیت‌هایی برای سلامتی دارد که ازجمله آن می‌توان به طول عمر، استرس اندک و احتمال پایین ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی نام برد.

به گزارش سی‌ان‌ان، طبق یک تحقیق جدید که در آمریکا انجام شده به مزایای ازدواج می‌توان زنده ماندن پس از انجام عمل‌های جراحی سنگین قلب را نیز اضافه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد افراد متاهل پس از انجام عمل بای‌پس سرخرگ قلبی 15سال بیشتر از افراد مجرد عمر می‌کنند.

احتمال زنده ماندن پس از عمل قلب در افرادی که زندگی زناشویی موفقی دارند بیشتر از افرادی است که زندگی ناموفقی دارند. نکته جالب توجهی که در تحقیق دانشمندان روشن شد این است که مردان به‌طور کلی چه زندگی زناشویی موفقی داشته باشند و چه ناموفق باشند بیش از زنان احتمال زنده‌ماندن دارند.

متیو‌ام برگ، از دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید:شاید دلیل آن این نکته باشد که زنان بیشتر حالت حمایت‌کننده در خانواده دارند و وابستگی‌شان از این لحاظ کمتر است، اما مردان همین که کسی را در اطراف خود داشته باشند احتمال زنده ماندن‌شان پس از عمل بیشتر است.

وی می‌افزاید:ما افراد مجرد را پس از عمل بای پس هنگامی مرخص می‌کنیم که مطمئن شویم دوستان یا خانواده‌شان درخانه از آنها به‌خوبی مراقبت می‌کنند و دور و بر بیمار قرار دارند، چون افرادی که حالت حمایت‌گرانه وعاطفی با بیمار دارند در بهبودی حال بیمار بسیار مؤثر خواهند بود.

همچنین براساس نتایج تحقیق جدیدی که در سازمان اجتماعی آمریکا صورت گرفته، طلاق و ازدواج هر دو می‌توانند باعث افزایش وزن شوند، به‌خصوص در 2سال اول پس از ازدواج یا طلاق این افزایش وزن ناگهانی بیشتر ممکن است رخ دهد و عمدتا نیز زنان در معرض چنین تغییری قرار دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این افزایش وزن می‌تواند برای سلامتی فرد عواقبی نیز داشته باشد.تحقیق مذکور که روی بیش از 10هزار نفر و در حد فاصل سال‌های 2008- 1986 انجام شده تغییرات در قد و وزن افرادی که به تازگی ازدواج کرده یا طلاق گرفته بودند را با افراد مجرد مقایسه کردند.

آنها همچنین میزان سلامتی هر فرد را با میزان تحصیلات، وضعیت شغلی و رفاه شخص مورد بررسی قرار دادند. محققان به این نتیجه رسیدند هرنوع تغییری در وضعیت تاهل بدون در نظر گرفتن نتیجه آن شوکی برای تغییر وزن فرد محسوب می‌شود.البته عواملی مانند تغییر مکان زندگی یا نوع غذاهایی که می‌خوریم نیزدراین مسئله تأثیر‌گذار است اما واکنش بدن هرفرد نیز نسبت به این تغییرات متفاوت است. واکنش بعضی از افراد در قبال این تغییرات کاملا مثبت است.در همین حال ژورنال سلامت و رفتار اجتماعی بررسی‌ای را منتشر کرد که در آن سابقه ازدواج و سلامت حدود ۹هزار مرد و زن در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ را مورد پیگیری قرار داده بود. این بررسی که براساس کار پژوهشگران دانشگاه شیکاگو انجام شده بود، نشان داد هنگامی که افراد ازدواج کرده دوباره مجرد می‌شوند به‌علت طلاق یا به‌علت مرگ همسر به زوال سلامت جسمی دچار می‌شوند و شاید هرگز به‌طور کامل بهبود پیدا نکنند.

این مردان و زنان نسبت به آنهایی که هنوز در میانسالی به زندگی با نخستین زن یا شوهرشان ادامه می‌دادند، ۲۰درصد بیشتر دچار بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و بیماری قلبی شده بودند. افراد طلاق گرفته یا بیوه شده همچنین پیری ناخوشایندتر ومشکلات بیشتری حین بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا پیاده‌روی در مسافت‌های طولانی داشتند.

لیندا جی وایت، جامعه‌شناس دانشگاه شیکاگو و یکی از پژوهشگران در این بررسی می‌گوید: «معنای این یافته‌ها این نیست که افراد را ترغیب کنیم به ازدواجی که واقعا باعث بدبختی آنها شده، ادامه دهند اما زن و شوهر باید سخت‌ تلاش کنند تا وضع ازدواج‌شان را بهبود بخشند.»

وایت می‌گوید: «داده‌های ما بیانگر این است که حتی برای مشکلات زناشویی که به‌نظر جزئی می‌آیند، مداخله زودرس و سعی برای حل و فصل کردن آنها کاری عاقلانه است.»

همچنین محققان دریافته‌اند در حالی که براساس مطالعات انجام شده یک ازدواج موفق باعث بهبود سریع زخم‌ها و جراحات فیزیکی بدن می‌شود یک ازدواج ناموفق می‌تواند منجر به تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با بررسی تعدادی از زوج‌های آمریکایی در این زمینه دریافتند که وقتی زن و شوهرها در مورد مشکلاتشان با یکدیگر صحبت می‌کنند و نسبت به یکدیگر حالت خنثی ندارند، این امر باعث می‌شود که زخم‌های آنها سریع‌تر بهبود پیدا کند؛ اما برعکس چنانچه زندگی زناشویی اغلب با انتقاد، تمسخر و طعنه زدن و توهین زن و شوهر نسبت به یکدیگر همراه باشد مدت زمان بهبود زخم‌های بدن تا 40درصد طولانی‌تر می‌شود.

به گفته این محققان، حتی یک مشاجره ساده میان زن و شوهرها نیز می‌تواند روند بهبود زخم را کند و آرام کند. این پژوهش‌ها همچنین می‌گوید زوج‌هایی که حالت تهاجمی ‌و ناآرام نسبت به یکدیگر دارند اغلب سیستم ایمنی آنها تضعیف می‌شود و بیشتر از زوج‌هایی که در زندگی حامی‌ و پشتیبان هم هستند دچار بیماری‌های دستگاه تنفسی می‌شوند.به علاوه به گفته یک روانشناس کانادایی از دانشگاه تورنتو، ازدواج موفق می‌تواند سلاحی برای مقابله با استرس و فشارهای روحی ناشی از شغل و کار روزانه باشد. شما ممکن است نتوانید از استرس کار رهایی یابید اما بهره‌مندی از یک روابط زناشویی خوب و متعادل می‌تواند تأثیرات منفی ناشی از کار را به حداقل برساند.

کد خبر 144781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز