یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۱

زهرا بذرگر: سلامتی واقعا چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ آیا سلامتی به معنی رسیدن به وزن ایده‌آل، ورزش روزانه و داشتن رژیم غذایی متعادل است؟ در این نوشتار 6 راهکار برای سلامتی ارائه می‌شود.

مواد غذایی


1 - خودتان دکتر خودتان شوید:
اولا یک پزشک، بیماری را درمان می‌کند اما نمی‌تواند علت بیماری را از بین ببرد، ثانیا یک پزشک هرگز روی تغذیه بحث نمی‌کند، ثالثا خدمات پزشکی هزینه‌بر است؛ بنابراین پیش از ابتلا به بیماری با از بین بردن عوامل بیماری‌زا از ابتلا به بیماری پیشگیری و به تغذیه خود توجه‌ای ویژه مبذول کنید.

2 - رعایت تعادل ضروری است:
یک سه‌پایه برای اینکه سر پا بایستد و تعادل داشته باشد باید هر 3تا پایه را داشته باشد، اگر فقط یک یا 2پایه داشته باشد سقوط می‌کند. سلامتی ما نیز بر پایه3 عامل استوار است که برای حفظ آن، زندگی ما باید شامل هر یک از این سه بخش باشد.
غذایی که می‌خوریم 70درصد، ورزش 20درصد و محیط زندگی، طرز فکر و احساسات و تعاملات اجتماعی 10درصد در سلامتی ما نقش دارند.

3 - غذاهای سالم مصرف کنید:
غذاهای سالم، بهتر جذب می‌شوند، انرژی بیشتری به انسان می‌دهند و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند. غلات و دانه‌های گیاهی بخورید؛ البته سعی کنید آنها را به‌صورت سبوس‌دار و جوانه‌زده مصرف کنید. از خوردن میوه و سبزیجات غافل نشوید. میوه‌ها را می‌توانید به صورت آبمیوه که 2 یا 3 تکه میوه در آن انداخته‌اید مصرف کنید.

4 - روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید:
شما تحصیلات کسب می‌کنید و مبالغ زیادی صرف خانه و ماشین می‌کنید، اما از خودتان غافل هستید. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید؛ بدین‌منظور تعدادی کتاب درباره سلامتی مطالعه کنید، بیاموزید که چه چیزهایی موجب سلامتی و چه چیزهایی موجب بیماری‌های فرساینده می‌شود و به کلاس‌های آموزش تغذیه بروید.

5 - خود را منضبط کنید (هیچ کس دیگر نمی‌تواند این کار را بکند):
سعی کنید سال به سال سالم‌تر شوید. سلامتی خود را نادیده نگیرید. بسیاری از مردم بیشتر از آنکه به خودشان توجه کنند به خانه، ماشین و برنامه‌ریزی برای تعطیلات می‌پردازند.سعی کنید اینگونه نباشید. به خودتان و سلامتی‌تان اهمیت بدهید. خود را منضبط و ملزم کنید که آنچه را که درباره سلامتی آموخته‌اید در سبک زندگی‌تان پیاده و اجرا کنید.

6 - سلامتی مانند یک مسافرت است:
بدن به‌طور شگفت‌انگیزی این خاصیت را دارد که خود را بازیابی کند و به حالت اولیه برگردد. شما می‌توانید از چاقی، اعتیاد و سایر رفتارهای مخل سلامتی رهایی یابید. همیشه رفتارها و اعمال شما در 3 ماهه گذشته، سلامتی کنونی شما را رقم می‌زند. به این هدف که سالم‌تر شوید، متعهد شوید و با شادی، لذت و انرژی زندگی کنید.

کد خبر 141784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان