علی شاکری: تیم ملی کشتی آزاد ایران از سوی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) یکی از 5 مدعی اصلی قهرمانی در مسابقات جهانی استانبول که طی روزهای 26 تا 29 شهریورماه برگزار خواهد شد شناخته شده است.

غلامرضا محمدی - سرمربی تیم ملی کشتی آزاد

 این تیم اگرچه همانند روسیه- مدعی اول این رقابت‌ها-شانس‌های قطعی مدال ندارد ولی به اعتقاد غلامرضا محمدی اگر با بدشانسی روبه‌رو نشود به لطف کشتی‌گیرانی جوان و در عین حال باتجربه می‌تواند به موفقیتی به‌مراتب بهتر از مسابقات جهانی 2009 هرنینگ دانمارک و 2010 مسکو دست پیدا کند. سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در آستانه مسابقات جهانی استانبول در گفت‌‌وگو با همشهری ضمن ارزیابی تیم 7نفره ایران، اگرچه همانند محمد بنا- همتای خود در تیم ملی کشتی فرنگی- اولویت تیمش را در وهله نخست کسب هرچه بیشتر سهمیه المپیک لندن می‌داند ولی در همین حال هر 7 کشتی‌گیرش را در اندازه‌های رفتن روی سکوی قهرمانی قلمداد می‌کند و می‌گوید: «برای قهرمان‌شدن نیاز به 7دلاور داریم که با روحیه بالا و جنگندگی بتوانند ایرانی‌بودنشان را به‌رخ حریفان بکشند». غلامرضا محمدی در این گفت‌وگو از فاش شدن ترکیب نهایی تیم از سوی فدراسیون جهانی کشتی و دیگر مسائل مربوط به انتخاب نفرات و دل‌نگرانی‌اش از ناداوری‌های احتمالی گفت.

  • یا بهتر نبود ترکیب نهایی تیم ایران به‌جای اعلام‌شدن از سوی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا)، از سوی کادر فنی تیم ملی در یک نشست مطبوعاتی اعلام می‌شد؟

چرا! من هم چنین اعتقادی داشتم، اما در پی درخواست دبیر فدراسیون کشتی، 2هفته پیش اسامی تیم اعزامی را به فدراسیون جهانی دادیم و آنها نیز قبل از آنکه ما اقدام به معرفی ترکیب تیم کنیم، اسامی تیم را همراه با اسامی سایر تیم‌های شرکت‌‌کننده در سایت این فدراسیون منتشر کردند.

  • کشتی‌گیران اردونشین از چه هنگامی از حضورشان در ترکیب اصلی مطلع شدند؟

آنها به‌صورت غیررسمی از پایان اردوی سوم این موضوع را می‌دانستند، چرا که با تک‌تک آنان در این‌خصوص صحبت کرده بودیم تا خود را از هر نظر برای حضور در این رویداد بزرگ آماده کنند.

  • آیا بودند کشتی‌گیرانی که درخصوص انتخاب‌نشدنشان به کادر فنی معترض شده باشند؟

خیر، برای آنکه هم مسابقات انتخابی برگزار کرده بودیم و هم با شرکت‌دادن مدعیان در تورنمنت بین‌المللی لهستان جای هیچ ابهامی برای کسی باقی نگذاشته بودیم.

  • خیلی‌ها دوست دارند بدانند که آذرشکیب به‌عنوان رقیب معصومی یا جمال میرزایی و امینی درخصوص انتخاب علیرضا گودرزی چه واکنشی از خود نشان دادند؟

معصومی در مسابقات انتخابی غایب بود ولی به همراه آذرشکیب در مسابقات لهستان شرکت کرد و توانست با شایستگی قهرمان این تورنمنت شود. آذرشکیب و جمال میرزایی با شکستی که در این تورنمنت داشتند، مجاب شدند که در حال حاضر رقبای اصلی آنان یعنی معصومی و گودرزی از شرایط بهتری برخوردارند و طبیعتا آنها هم هیچ واکنش منفی از خود بروز نداده و در اردو باقی ماندند و به آمادگی هرچه بیشتر ملی‌پوشان انتخاب‌شده کمک کردند که جا دارد در همین جا از همه آنها تشکر کنم.

  • شما سومین سال پیاپی است که به عنوان سرمربی با تیم ملی در مسابقات جهانی شرکت می‌کنید؛ تیم اعزامی به مسابقات جهانی استانبول چه تفاوت‌هایی با تیم‌های2 دوره پیش دارد؟

این تیم از هر نظر شرایط متفاوتی با تیم‌های اعزامی به مسابقات جهانی هرنینگ دانمارک و مسکو دارد. اکثر نفرات این تیم باتجربه‌تر شده‌اند و از همه مهم‌تر اینکه بیشترشان از دل مسابقات انتخابی تیم ملی در ساری انتخاب شده‌اند.مسئله مهم‌تر اینکه هیچ مورد حاشیه‌ای نداشته‌ایم و اردونشینان در محیطی آرام و بدون تنش تمرینات آماده‌سازی خوبی را پشت سر گذاشته‌اند.

  • در اوزان 60 و 84کیلوگرم آقاجانی و گودرزی برای نخستین‌بار در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند؛ شرایط آنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقاجانی سابقه همراهی تیم ملی در جام‌جهانی و تورنمنت‌های مختلف را دارد؛ ضمن اینکه فکر می‌کنم گودرزی که هم در جریان مسابقات انتخابی و هم در جام زیگلوفسکی لهستان خوش درخشیده بتواند در استانبول در اندازه‌های یک پدیده‌ بزرگ ظاهر شود.

  • اولویت سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی قبل از کسب مدال و عنوان، کسب سهمیه المپیک لندن است؛ آیا شما هم با چنین هدفی به مسابقات جهانی استانبول نگاه می‌کنید؟

ما هم چنین هدفی داریم و اولویت نخست را گرفتن سهمیه المپیک قرار داده‌ایم و حتی اگر بتوانیم 5سهمیه المپیک را بگیریم، شک نکنید که یا قهرمان خواهیم شد یا نایب‌قهرمان. فکر می‌کنم تیم کشتی آزاد پتانسیل این را دارد که در هر 7وزن روی سکو برود.

  • به این ترتیب باید بعد از گذشت 9سال از آخرین قهرمانی ایران در تهران، در استانبول شاهد سومین قهرمانی خارج از خانه کشتی آزاد بعد از مسابقات جهانی 1961 منچستر و 1965 یوکوهاما باشیم.

ناامید نیستیم. اگر دچار بدشانسی نشویم و داوری‌های جهت‌دار به ما صدمه نزند، قهرمانی ایران دور از دسترس نیست؛ خصوصاً آنکه ما تیم یکدست و باتجربه‌ای داریم که کشتی‌گیرانش در صورت داشتن روحیه و جنگندگی در تمامی اوزان بوی مدال می‌دهند. برای قهرمان‌شدن نیاز به 7 دلاور داریم که بتوانند شهامت و شجاعت ایرانی را به رخ حریفان بکشند. فکر می‌کنم با اندکی خوش‌اقبالی بتوانیم به این هدف جامه عمل بپوشانیم.

  • بر خلاف نظر شما، بنا معتقد بود که نباید چندان نگران داوری‌های جهت‌دار بود و بعید به نظر می‌رسد که داوران بتوانند جلوی چشمان تمامی مقامات فیلا آشکارا حق کشتی‌گیری را تضییع کنند.

امیدوارم این اتفاق بیفتد و قضاوت‌ها عادلانه باشد ولی تجربه دوران قهرمانی‌ام می‌گوید که کشتی‌گرفتن و پیروز‌شدن در ترکیه کار بسیار دشواری است و من خاطرات تلخی از مسابقات جهانی 1994 استانبول و 1999 آنکارا دارم.

  • چه نتیجه‌ای برای تیم کشتی ایران در استانبول، لبخند رضایت را بر لبان محمدی و همکارانش می‌نشاند؟

کسب 5 سهمیه المپیک و 3 تا 4 مدال از این مسابقات خستگی زحمات چندین‌ساله را از تن من و همکارانم بیرون می‌کند.

  • کدام تیم‌ها حریفان اصلی تیم ایران محسوب می‌شوند؟

روس‌ها اصلی‌ترین حریف تیم ایران محسوب می‌شوند. ترک‌ها اگرچه در دوره پیش بیستم شدند ولی همیشه هنگام میزبانی شرایط متفاوتی پیدا می‌کنند. جمهوری آذربایجان، اوکراین، کوبا و گرجستان دیگر رقبای ما را تشکیل می‌دهند. البته تیم‌هایی مثل ژاپن، آمریکا، هند، مغولستان، دو کره و ازبکستان هم با تک‌ستاره‌هایشان نقشی تعیین‌کننده در معادلات قهرمانی بازی می‌کنند.

گلایه از تلویزیون

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد از اینکه خیلی‌ها در حرف و نه در عمل از کشتی به عنوان ورزش اول کشور یاد می‌کنند گلایه‌مند است و می‌گوید: «در طول اردو هیچ‌کس از مسئول و غیرمسئول نیامدند تا حالی از ملی‌پوشان- آن هم در آستانه مسابقات مهمی چون قهرمانی جهان- بپرسند و لااقل یک «خسته نباشید» به کشتی‌گیران بگوینداما به محض ناکامی ما را زیر تازیانه انتقادات خود می‌گیرند. غلامرضا محمدی با تشکر از رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و رادیو از بی‌توجهی تلویزیون به‌خصوص شبکه سوم متعجب است و می‌گوید: «حداقل انتظار ما از شبکه سوم- شبکه‌ای که وظیفه تحت پوشش قراردادن رویدادهای ورزشی را دارد- این بودکه طی این همه مدت برای یک‌بار هم که شده سراغی از اردونشینان کشتی می‌گرفتند و با برنامه‌ای باعث روحیه‌دادن به کشتی‌گیران می‌شدند. از این بابت متعجبم و دلیل آن را هم نمی‌دانم و فقط این نکته را می‌گویم آنانی که قبل از اعزام سراغی از ما نگرفته‌اند بعد از ناکامی احتمالی هم حق ندارند به خود اجازه ایراد گرفتن بدهند.

کد خبر 144775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز