همشهری‌آنلاین: جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از بخشش سه ماه اضافه خدمت غیبت اولیه کلیه اعزامی‌ها تا یکم شهریور ماه سال جاری بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری به مناسبت عید سعید فطر خبر داد.

سربازی

به گزارش خبرنگار «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار ابراهیم کریمی روز یکشنبه افزود: افرادی که در طول دوران خدمت فرار نکرده یا دستگیر نشده باشند، بر اساس این ابلاغیه بخشیده می‌شوند.

وی ادامه داد: مشمولان برای گرفتن این بخشودگی نیازی به مراجعه به سازمان وظیفه عمومی ندارند و در چند روز آینده این بخشنامه به نیروهای مسلح ابلاغ خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه افرادی که بیش از شش ماه اضافه خدمت یا غیبت دارند از این بخشودگی مستثنی هستند، خاطرنشان کرد: البته با بخشودگی این سه ماه، محرومیت‌ها همچنان برای این افراد تا پایان دوران قانونی سربازی ادامه خواهد داشت.

بهره‌مندی یک سوم از سربازان از این بخشودگی / سازمان‌ها و ادارات حق ندارند از سربازان غایب استفاده کنند

به گفته جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، حدود یک سوم از سربازان، از این قانون بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه با اجرای این قانون، بخشی از مراجعات به سازمان وظیفه عمومی کم خواهد شد، گفت: مشمولان توجه داشته باشند که هیچ تضمینی مبنی بر اجرای این قانون وجود ندارد و پیشنهاد ما به مشمولان این است که در موعد مقرر خود را به سازمان وظیفه عمومی برای اعزام به خدمت معرفی کنند.

کریمی درباره مشمولان غایب در سال90 اظهارکرد: بر این اساس دستورالعمل‌هایی در سازمان تهیه و به واحدهای انتظامی در سراسر کشور ابلاغ می‌شود که محدودیت‌هایی مطابق ماده 10 قانون برای مشمولانی که در زمان مقرر، خود را به سازمان معرفی نکرده‌اند، در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی این محدودیت‌ها مواردی از قبیل عدم صدور گواهینامه، عدم دریافت وام بانکی، ممنوعیت جابجایی اسناد دولتی و غیره است.

جانشین رییس وظیفه عمومی ناجا با اشاره به افزایش هماهنگی تخصصی میان پلیس و سازمان تصریح کرد: در این‌باره اطلاعات فرد غایب به کلانتری‌های محل زندگی مشمولان داده خواهد شد و آنان موظفند به آدرس فرد مراجعه و اطلاعیه لازم را به وی ابلاغ و بررسی کنند که چه مشکلات و معذوریت‌هایی سبب غیبت آنان شده است.

کریمی ادامه داد: در سایر سیستم‌های تخصصی ناجا نیز اطلاعات مشمولان غایب موجود است و علاوه بر جلوگیری از ارائه خدمات به این افراد با سازمان‌هایی که نسبت به بکارگیری این افراد به عنوان نیروی کار خود اقدام کرده‌اند، برخورد می‌شوند چرا که سازمان‌ها و ادارات مطابق قانون حق ندارند از سربازهای غایب استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، کریمی با بیان اینکه در بعضی موارد نیز دستگیری مشمولان غایب را در دستورکار قرار دادیم، افزود: از افراد دستگیرشده تعهد گرفته می‌شود که در موعد مقرر به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و نسبت به اعزام خود در تاریخ تعیین شده اقدام کنند.

به گفته وی آن دسته از مشمولانی که برای آنان یکبار برگه اعزام به خدمت ارسال شده است، برای بار دوم یک برگ قرمز رنگ نیز تحت عنوان اخطاریه صادر می‌شود که برای بار اول سه ماه و در صورتی که کلانتری‌ها برای دستگیری این فرد اقدام کنند شش ماه اضافه خدمت به آنان تعلق خواهد گرفت.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره آن دسته از مشمولانی که در تاریخ اعزام به خدمت خود با معذوریت‌هایی مواجه می‌شوند نیز گفت: این افراد باید زمانی که برگه آماده به خدمت به دست آنها می‌رسد به حوزه‌های وظیفه عمومی مراجعه کنند و در آنجا معذوریت‌ها و مشکلات خود را بیان کنند تا مشمول اضافه خدمت‌های مقرر در قانون نشوند.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک تعداد سربازان غایب در کشور به کمترین حد ممکن برسد و مشکل خاصی پیش نیاید.

حدود 15 درصد کل افراد اعزامی را غایبان تشکیل می‌دهند / مراجعه روزانه حدود 8هزار نفر به واحدهای وظیفه عمومی ناجا

به گزارش ایسنا، جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آمار مشمولان غایب در سراسر کشور با بیان اینکه تعداد مشمولان قابل ذکر نیست خاطرنشان کرد: معمولا از میان کل افراد اعزامی حدود 15 درصد آنان را افراد غایب تشکیل می‌دهند که بخشی از این افراد نیز بعد از مراجعه به سازمان غیبتشان موجه تشخیص داده می‌شود.

کریمی با بیان اینکه امسال طرحی در دست اجرا داریم تا مراجعه حضوری افراد به سازمان وظیفه عمومی را به حداقل برسانیم به مراجعه روزانه 7 تا 8 هزار نفر به واحدهای وظیفه عمومی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: تغییرات اساسی را در سایت سازمان و اطلاع‌رسانی خود را در‌این‌باره افزایش دادیم، در کنار آن تلفن گویای 09680 را برای پاسخگویی شبانه‌روزی به مشمولان در نظر گرفتیم.

کریمی با بیان اینکه متاسفانه هنوز به نتیجه ایده‌آل کارها و اقدامات خود در این‌ باره نرسیده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که تداوم این قبیل اقدامات کاهش حضوری مراجعه افراد به سازمان و حوزه‌های وظیفه عمومی را باعث شود.

وی درباره نحوه درخواست صدور کارت المثنی پایان خدمت با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های خود در این زمینه را به پلیس +10 ارجاع داده‌ایم، اظهار کرد: رسیدگی‌های لازم برای صدور کارت المثنی برای افراد نیز در این بخش از پلیس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه صدور کارت معافیت تحصیلی مشمولانی که در دانشگاه قبول شده‌اند در گذشته دارای مراحل متعددی بود و بعضا تا چندین‌ماه نیز به طول می‌انجامید گفت: در حال حاضر با تغییراتی که ایجاد کرده‌ایم این دسته از افراد می‌توانند با مراجعه به دانشگاه محل تحصیل خود و دفاتر پلیس +10 برگه موقت معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند و سپس در یک دوره حدودا یک ماهه کارتهای معافیت تحصیلی برای این افراد صادر شده و به دانشگاه محل تحصیل آنان ارجاع می‌شود.

علت کاهش میل افراد برای اعزام به سربازی در سازمان آسیب‌شناسی شد

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره آسیب‌شناسی این سازمان درباره علت کاهش میل افراد برای رفتن به سربازی گفت: ما در دفتر تحقیقات وظیفه عمومی ناجا درباره موضوعات و علل غیبت سربازان بررسی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما به هر حال تمایل بعضی از افراد برای رفتن به سربازی کم است و من فکر می‌کنم اگر شرایط و تسهیلاتی که در حال حاضر برای سربازان ایجاد شده، افزایش یابد، شاهد کاهش عدم رغبت این افراد برای حضور در سربازی باشیم.

به گفته وی به دلیل وجود همین غیبت است که قانونگذار محدودیت‌هایی را برای افرادی که به سربازی نمی‌روند ایجاد کرده است.

کریمی ادامه داد: البته یکسری تغییرات نیز مانند کوتاه‌شدن دوره سربازی، تسهیل شرایط خروج از کشور و ... از جمله تغییراتی است که پس از آسیب‌شناسی مشکلات در نظر گرفته شده است.

افزایش حقوق سربازان در حال خدمتمعافیت ریالی برای مشمولان در داخل کشور نداریم

به گزارش ایسنا، جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از افزایش حقوق سربازان در حال خدمت خبر داد و گفت: در قانون جدید وظیفه عمومی برای حقوق و مزایای سربازان رشد قابل توجهی پیش‌بینی شده، اما با توجه به زیاد بودن بار مالی این قانون و این که دولت باید تامین این مبلغ را می‌پذیرفت، قانون مذکور پس از طی مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان متوقف شده که در همین رابطه کارگروهی در سازمان تشکیل شد و بر اساس آن توافقاتی صورت گرفت که افزایش حقوق برای مشمولان ایجاد شود تا بتوانند بهتر از شرایط استفاده کنند.

کریمی با بیان اینکه نمی‌توان تاریخ دقیقی برای اجرای این قانون اعلام کرد، ابراز امیدواری کرد که تا چندماه آینده افزایش قابل توجهی در حقوق سربازان ایجاد شود.

به گفته وی علاوه بر افزایش حقوق، مزایای دیگری نیز برای مشمولان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر معافیت ریالی برای مشمولان در داخل کشور نداریم درباره طول مدت سربازی گفت: در حال حاضر طول مدت سربازی تغییری نداشته اما ما همه‌ ساله بررسی‌هایی را دراین‌باره انجام می‌دهیم و با توجه به نیاز کشور و اتفاقات جاری، تصمیماتی مبنی بر افزایش یا کاهش طول مدت سربازی اتخاذ می‌شود.

کیوسک‌های خدمات نظام وظیفه توسعه می‌یابد

وی درباره کیوسک‌های خدمات نظام وظیفه تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک کیوسک در ضلع غربی سازمان وظیفه عمومی به طور آزمایشی از صبح تا اوایل غروب به مشمولان خدمات ارایه می‌کند و در صورتی که این طرح موفق باشد، این کیوسک‌ها را در سراسر کشور توسعه داده و ساعت کار آن را 24 ساعته می‌کنیم.

کریمی ادامه داد: در حال حاضر 10 نوع خدمات توسط این کیوسک‌ها ارائه می‌شود که معافیت پزشکی، تحصیلی،‌ تاریخ اعزام و ... مشمولان از طریق وارد کردن شماره ملی به این دستگاه قابل رویت خواهد بود.

وی درباره تمهیدات سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره ارتقای کیفی زندگی سربازان در طول مدت سربازی گفت: وظیفه ما در حوزه مشمولان و ارجاع آنان به مراکز آموزشی است و از آنجا به بعد سازمان نیروهای مسلح بر اساس استاندارد و داشته‌هایی خود عمل می‌کند.

وی در خصوص سنوات تحصیلی مشمولانی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در ارتباط با این امر سقف قانونی برای زمان تحصیل افراد در نظر گرفته شده و چنانچه افراد بیشتر از این مدت مشغول تحصیل باشند، باید با مراجعه به کمیسیون‌هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد دلایل و معذوریت‌های خود را ذکر کنند و در صورت تایید این واحدها و ابلاغ آنان به سازمان، این افراد به مدت دو ترم می‌توانند در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند.

به گفته کریمی سازمان وظیفه عمومی بر این بارو است که باید به افراد کمک کرد تا تحصیلات خود را به اتمام برسانند اما اگر فردی در طول مدت تعیین شده واحدهای کمی را پاس کرده باشد ادامه تحصیل وی به دوران بعد از سربازی موکول می‌شود.

انهدام هشت باند جعل و دستگیری 80 نفر در این‌ رابطه

جانشین رییس وظیفه عمومی ناجا در ادامه از انهدام هشت باند جعل و دستگیری 80 نفر در این‌باره خبر داد و گفت: با توجه به این که از دو سال گذشته کارت‌های معافیت تحصیلی و از ابتدای تیرماه سالجاری کارت‌های پایان خدمت نیز به صورت هوشمند صادر می‌شود، امکان جعل این کارت‌ها وجود ندارد و جعل در مراحل ابتدایی و غیره صورت می‌گیرد؛ البته افرادی که از این سیستم استفاده کنند با توجه به سیستم کارت‌های هوشمند شناسایی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، کریمی با بیان اینکه داشتن کارت ایثارگری والدین، اعتبار خاصی برای کاهش خدمت سربازی فرزندان نیست، تصریح کرد: آنچه که موجب کسر خدمت افراد می‌شود، حضور پدر مشمول در جبهه به ازای هر شش ماه 2 ماه کاهش، تا سقف 9 ماه است. البته فرزند افرادی که بیش از 30 ماه سابقه حضور در جبهه‌ها را دارند، از خدمت سربازی معاف شده و تنها باید دوره آموزشی را طی کنند

کد خبر 144725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز