جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس کمیسیون آموزش مجلس ضمن تشریح جزئیات طرح افزایش معافیت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان که به تازگی در این کمیسیون به تصویب رسیده گفت:

بر اساس این طرح دانش‌آموزان پسر که دیپلم گرفته‌اند می‌توانند برای ادامه تحصیل در خارج کشور اقدام کنند.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: براساس طرحی که کمیسیون اصلی آن در مجلس، کمیسیون امنیت ملی است و به تازگی به تصویب کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز رسیده است، مدت زمان معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزانی که دیپلم گرفته‌اند و دانشجویان در تمامی مقاطع درصورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی تغییر می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات طرح اظهار داشت: دانش‌آموزانی که دیپلم می‌گیرند می‌توانند تا 2 سال پس از فراغت از تحصیل نیز اگر در کنکور شرکت می‌کنند و قبول نمی‌شوند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: همچنین براساس این طرح دانش‌آموزان پسری که دیپلم گرفته‌اند درصورت اخذ پذیرش از مراکز آموزش عالی مورد تأیید کشور در خارج و دارا بودن شرایط عمومی می‌توانند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اگر دانش‌آموزی دیپلم بگیرد و در کنکور نیز قبول نشود، باید سربازی برود و اجازه خروج از کشور را ندارد همین موضوع باعث می‌شود خانواده این دانش‌آموزان آنها را قبل از سن 15 یا 16 سالگی به خارج از کشور بفرستند این در حالی است که مراکز آموزش عالی در کشور ظرفیت خود را برای پذیرش هر چه بیشتر دانشجو افزایش داده‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بخش دیگری از این طرح که برای دانشجویان در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده است به مهر گفت: براساس این طرح، معافیت تحصیلی در نظر گرفته شده برای دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته 5/5 سال، برای دانشجویان کارشناسی ناپیوسته و دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته 3سال است.

عباسپور اضافه کرد: دانشجویان دکتری حرفه‌ای و دانشجویان دکتری تخصصی نیز براساس این طرح درصورت تصویب در مجلس، به‌ترتیب مشمول 8 و 4 تا 6 سال معافیت تحصیلی می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دانشگاه نیز می‌تواند از طریق کمیسیون موارد خاص درصورت وجود مشکلی مانند بیماری تا یک سال دیگر نیز معافیت تحصیلی را برای دانشجو تمدید کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصویب شده و با کمیسیون امنیت ملی نیز در میان گذاشته می‌شود.

مسئولان نظام وظیفه نیز در بسیاری از موارد این طرح نقطه نظرات مشترکی با کمیسیون آموزش دارند اما طرح باید به تأیید نهایی کمیسیون امنیت ملی به‌عنوان کمیسیون اصلی و برای تبدیل شدن به قانون به تصویب صحن علنی مجلس برسد. وی ابراز امیدواری کرد این طرح طی یکی دو هفته آینده به کمیسیون امنیت ملی فرستاده شود و تا شروع سال تحصیلی آینده به تصویب مجلس برسد.

متقاضیان ادامه تحصیل مقاطع بالاتر از لیسانس

از سوی دیگر رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: بخشنامه‌ای که از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد، مربوط به ضوابط بهداشت و درمان بود که این موضوع هیچ تعارض و مغایرتی با ضوابط مقررات وظیفه عمومی نداشته و در حال حاضر برابر رویه جاری سازمان وظیفه عمومی ناجا درخصوص ادامه تحصیل مشمولان غیرغایب که تقاضای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس را دارند هیچ مشکلی وجود ندارد.

چندی پیش هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال بند (ج) ماده ‌3‌آیین‌نامه «نحوه ادامه تحصیل دانشجویان در خارج از کشور با هزینه شخصی» اعلام کرد: دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از جمله شرایط عمومی داوطلبان ادامه تحصیل در خارج از کشور نیست.

سردار محمدجواد‌زاده کمند افزود: ادامه تحصیل این افراد در خارج از کشور در اجرای قوانین موضوعه ازجمله قانون نخبگان، قانون تامین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور پس از سپردن وثیقه‌های لازم برابر روش جاری مجاز است و این سازمان اقدام به صدور معافیت تحصیلی برای این گروه می‌کند.

کد خبر 78634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز