همشهری آنلاین: شرایط جدید ثبت نام مشمولان وظیفه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس این شرایط که به منظور مشخص نمودن وضعیت مشمولیت افراد ذکور پذیرفته شده در آزمونهای موسسات آموزش عالی در سال 88 و ثبت نام و شروع به تحصیل آنان اعلام شده، دانش آموزان دانشسراها و دانش آموزان چهارساله آخر دوره متوسطه و هنر آموزان هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که ارزش تحصیلی دیپلم آنها از طرف مراجع صلاحیت دار معادل متوسطه کامل شناخته شده و دانشجویان و هنرجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اگر در حین تحصیل به سن مشمولیت برسند تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود.

مشمولانی که ضمن قبولی در آزمونهای سراسری در سال اعزام به خدمت یعنی سالی که در آن سال به سن 19 سالگی تمام می‌رسند و قصد شروع به تحصیل در موسسات موزش عالی را دارند به شرط اخذ مدرک دیپلم حضوری در سال اعزام و یا سالهای قبل، شروع به تحصیل از مهر ماه آنان بلامانع است، ضمنا اخذ پیش دانشگاهی برای این افراد به صورت غیر حضوری منعی نخواهد داشت. به عنوان مثال، تحصیل متولدین سال 1369 از مهرماه 88 با رعایت موارد فوق مجاز می‌باشد.

همچنین مشمولان متولد نیمه دوم هر سال که در سال اعزام به خدمت، سالی که در آن سال به سن 19 سالگی تمام خواهند رسید، به شرط اخذ دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش و یا پیش دانشگاهی به صورت حضوری، با معرفی به موقع به سازمان وظیفه عمومی می‌توانند از مزایای تعویق اعزام به خدمت تا 18 مهر ماه سال بعد برخوردار و آمادگی جهت شرکت در کنکور سال بعد را کسب کنند.

مشمولانی که دوره دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش را حداکثر تا سن 22 سالگی و یا دوره پیش دانشگاهی را حداکثر تا سن 24 سالگی به صورت حضوری طی کرده‌اند مجاز به شرکت در آزمون و شروع به تحصیل در موسسات آموزش عالی از مهرماه سال اخذ فراغت دیپلم یا پیش دانشگاهی می‌باشند.

نحوه ثبت‌نام طلاب مشمول خدمت

طلاب حوزه علمیه برخوردار از معافیت تحصیلی حوزوی با موافقت کتبی شورای مدیریت حوزه علمیه قم و یا نمایندان آن شورا در سایر شهرها مبنی بر اینکه طلبه قادر است ضمن تحصیل در حوزه بطور جانبی در دانشگاه نیز تحصیل نماید، بدیهی است هر زمان معافیت تحصیلی وی در حوزه به اتمام برسد مشمول واجد شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، مشمولان دارای معافیت موقت پزشکی که در زمان ثبت نام اعتبار معافیت آن مقتضی نشده باشد و فاقد سابقه تحصیلی دانشگاهی (اخراج – انصراف) باشند، این قبیل افراد پس از اتمام مهلت معافیت جهت ادامه رسیدگی به وظیفه عمومی ذیربط مراجعه و در صورتی که در شورای پزشکی سرباز شناخته شوند از معافیت تحصیلی برخوردار خواهند شد.

ثبت‌نام مشمولان بدون غیبت و بدون سابقه دانشجوی اخراجی و انصرافی
به گزارش ایسنا، مشمولانی که بدون غیبت و بدون سابقه دانشجوی اخراجی و انصرافی به سازمان وظیفه عمومی خود را معرفی و درخواست رسیدگی معافیت پزشکی می‌کنند و سپس در موسسات آموزش عالی پذیرفته می‌شوند، می‌توانند مجوز ثبت‌نام از وظیفه عمومی ذیربط اخذ و به دانشگاه‌ ارائه کنند و در صورت اخذ معافیت دائم کارت معافیت را به دانشگاه ارائه خواهند کرد، در غیر این صورت ضمن اعلام وظیفه عمومی مبنی بر سرباز شدن، دانشگاه جهت وی درخواست معافیت تحصیلی خواهد نمود.

در این صورت مشمول موظف به پیگیری درخواست معافیت پزشکی بوده به نحوی که بین اقدامات او هیچ فاصله‌ای ایجاد نشود.

معافیت تحصیلی در هر مقطع یک بار صادر می‌شود

تحصیل همزمان در دو دانشگاه سبب لغو معافیت تحصیلی می‌شود.

گفتنی است، معافیت تحصیلی در هر مقطع یک بار صادر می‌شود، لذا تحصیل همزمان در دو دانشگاه سبب لغو معافیت تحصیلی و الزام مشمول جهت رسیدگی به وضع مشمولیت و اعزام به خدمت می‌شود.

شرط برخورداری از معافیت، شرکت در آزمونهای سراسری است

شرط برخورداری از معافیت تحصیلی در تمامی مقاطع، شرکت در آزمونهای سراسری برگزار شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و یا مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد.

شرایط اخذ معافیت در موارد استثنا

البته مشمولانی که برابر مقررات زیر در دانشگاه پذیرش و شروع به تحصیل کنند، مورد استثنا از شرکت در آزمون می‌باشند:

- آیین نامه پذیرش دانشجویان ممتاز در دوره تحصیلی بالاتر بدون شرکت در آزمون سراسری.
- آیین نامه اجرایی پذیرش قهرمانان در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی.

- آیین نامه نحوه پذیرش برگزیدگان جشنواره ها و مسابقات علمی در دوره‌های آموزش عالی.
- نخبگان معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح.
تحصیل در حین خدمت بر خلاف ضوابط است.

بر این اساس، تحصیل در حین خدمت بر خلاف ضوابط بوده و چنانچه در حین تحصیل بنا بر مشکلات خدمتی درخواست ترخیص از سوی دانشگاه به عمل آید در شمول معافیت تحصیلی قرار نخواهد گرفت.

البته مشمولان غایب حق شرکت در آزمون و شروع به تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را ندارند.

نحوه ادامه تحصیل مشمولان فارغ‌التحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی و بالاتر در مهلت 6 ماهه مقرر پس از فراغت از تحصیل مجاز به شرکت در آزمون مقاطع بالاتر و شروع به تحصیل می‌باشند.

مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها با ارائه برگ اعزام بدون غیبت که تاریخ اعزام مندرج در آن سپری نشده باشد، می‌توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ثبت نام و شروع به تحصیل کنند.

مشمولان بندهای فوق الزامی به شرکت در آزمون در فرجه شش ماهه پس از فراغت ندارند و ملاک برخورداری از معافیت تحصیلی جهت آنان نداشتن غیبت و سابقه اخراج و انصراف در مقطع قبلی می‌باشد.

در خاتمه شایان ذکر است، فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی مجاز به شرکت در آزمونهای دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می‌باشند و در صورت شرکت در آزمون‌های کارشناسی پیوسته باید رشته تحصیلی آنان در دوره کاردانی با رشته تحصیلی کارشناسی پیوسته متجانس و در یک گروه آزمایشی قرار داشته باشد به نحوی که حداکثر طی مدت 4 سال دوره کارشناسی پیوسته را به اتمام برسانند.  

کد خبر 90359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز