همشهری آنلاین: قائم مقام بانک مرکزی از تخصیص منابع جدید برای پرداخت یک میلیون و پانصد هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج و پرداخت تسهیلات 5 میلیون تومانی و 10 میلیون تومانی قرض الحسنه برای مشاغل کوچک و خانگی خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای حمید پورمحمدی در نشستی خبری گفت: به بانک‌ها تکلیف شده است منابع قرض‌ الحسنه را از دیگر منابع جدا کنند و کل منابع قرض الحسنه را به این امور اختصاص دهند.

(پیش از این اعلام شده بود بانک‌ها کمتر از نیمی از منابع قرض الحسنه را صرف امور قرض الحسنه می‌کنند).

وی با اشاره به تدوین ضوابط نظارتی طرح جدا سازی منابع قرض الحسنه از سایر منابع بانک‌ها گفت: در این طرح موسسه‌ای قرض الحسنه با شخصیت حقوقی زیر مجموعه بانک‌ها تشکیل می‌شود تا منابع قرض الحسنه به طور دقیق مشخص و فقط صرف این امور شود.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین از تخصیص منابع لازم برای پرداخت وام 2.5 میلیون تومانی قرض الحسنه ازدواج به یک و نیم میلیون نفر خبر داد.

پورمحمدی افزود: پارسال دو هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اختیار یک میلیون نفر قرار گرفت.

وی بانک‌ها را ملزم به پرداخت این تسهیلات دانست و گفت: یکی از معیارهای رتبه بندی بانک‌ها عملکرد آنها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از جمله وام ازدواج است.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین از افزایش 4 میلیون تومانی وام قرض الحسنه اشتغال در مشاغل کوچک و خانگی خبر داد و افزود:‌ پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای حمایت از مشاغل کوچک و خانگی از یک میلیون تومان به پنچ میلیون تومان افزایش یافته است و به همین منظور دو هزار میلیارد تومان منابع به بانک های عامل اختصاص یافته است.

پورمحمدی پیش بینی کرد با بهره گیری از این تسهیلات پانصد هزار فرصت شغلی جدید در بخش خانگی و مشاغل کوچک ایجاد شود.

وی همچنین از اختصاص هزار و دویست میلیارد تومان منابع برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون تومانی به مشاغل حمایتی ویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و افزود: در مجموع پیش بینی می‌شود در این بخش‌ها 750 هزار فرصت شغلی جدید ( اعم از خانگی و مشاغل کوچک ) ایجاد شود.

قائم مقام بانک مرکزی پرداخت تسهیلات برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام را از اولویت‌های دولت برشمرد و پیش بینی کرد در این بخش نیز 320 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

وی در باره صدور دستورالعمل تغییر رویکرد بانک‌ها در بخش مشارکت در سرمایه گذاری هم گفت: دلیلی ندارد بانک‌ها در همه طرح‌ها شریک باشند و در رویکرد جدید تلاش شده است بانک‌ها به عنوان واسطه وجوه عمل کنند.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه بانکها باید زمینه مشارکت سرمایه گذاران را فراهم کنند، افزود: بانک‌ها باید میان افرادی که قصد دارند پول مازاد خود را سرمایه گذاری کنند و کسانی که برای اجرای طرح نیازمند منابع هستند، حلقه وصل باشند و این رویه را در چارچوب ضوابط و عقود اسلامی پیگیری کنند.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین از جذب 4.5 میلیارد یورو منابع خارجی با فروش اوراق مشارکت ارزی در 16 ماه اخیر خبر داد.

آقای پورمحمدی فروش این میزان اوراق مشارکت را رکوردی بی سابقه توصیف کرد وگفت: این منابع برای اجرا وتوسعه طرح‌های نفتی درکشور تخصیص یافته است.

وی افزود: در بخش اوراق مشارکت ریالی نیز پارسال با فروش 15 هزار و هفتصد میلیارد تومان به رکورد تازه ای دست یافتیم.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: فروش این میزان اوراق مشارکت 14 درصد بیشتر از کل اوراق مشارکتی است که در 15 سال گذشته فروخته شد.

وی افزود: این منابع نیز به سمت توسعه امور و خدمات شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده واجرای طرح‌های مسکن مهر هدایت شده است.

پورمحمدی از ورود ابزارهای جدید مالی به بانک‌ها خبر داد و گفت: سه ابزار جدید در قالب عقود مرابحه،‌ استصناع (اجازه ساخت) و خرید دین مراحل تصویب در مراجع مختلف را گذرانده و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: با ابزار مرابحه، بسیاری از نیازهای مردم در حوزه سرمایه در گردش، نیاز خانوارها و خلاء قانونی برای تامین انواع نیازها از جمله صدور کارت‌های اعتباری خرید اقساطی کالا و خدمات برطرف شده است.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: با عقد استصناع نیز شرایط تامین منابع برای سرمایه گذاری‌های جدید و تقویت سرمایه گذاری‌ها فراهم شده است.

وی گفت: با عقد خرید دین نیز می‌توان ضمن کمک به بخش تولید مشکل معوقات بانکی را حل کرد.

پورمحمدی با اشاره به فعال بودن شورای فقهی بانک مرکزی و نظارت این شورا بر تمام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی ، ایران را پیشتاز در عرصه بانکداری اسلامی دانست و گفت: نخستین کشوری هستیم که کل عملیات شبکه بانکی خود را بر اساس عقود اسلامی طراحی کرده ایم.

وی گفت: همچنین بانک مرکزی همه قوانین گذشته را در شورای فقهی بازنگری می کند تا ضمن روزآمدی، برخی شبهات موجود نیز برطرف شود.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین از تقویت نظارت‌ها و ابزارهای نظارتی محسوس و نامحسوس خبرداد و افزود: پس از ساماندهی تعاونی‌های اعتباری و گرد اوری انها در 14 موسسه مالی و اعتباری در شرف تاسیس، از نیمه دوم امسال عملیات ساماندهی صندوق‌های قرض الحسنه چند شعبه‌ای و شرکت‌های لیزینگ اغاز می‌شود.

کد خبر 144488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز