سرانجام پس از سال‌ها وعده و هشدار مبنی بر عدم‌نظارت بر بازار پولی و بانکی، روزگذشته قائم مقام بانک مرکزی در نخستین نشست مطبوعاتی با خبرنگاران خبرساز شد و به صراحت از برخورد شدید و بدون اغماض با اخلالگران بازار پول و خاطیان نظام بانکی خبر داد و اعلام کرد:

بانک مرکزی جلوی ادامه فعالیت یکی از بانک‌های در شرف تاسیس را به‌دلیل اختلاس از یکی از بانک‌های دولتی برای تامین سرمایه اولیه گرفته و گزارش تخلفات انجام شده به مراجع قانونی ارسال خواهد شد.چندی پیش رئیس جمهور نیز نسبت به احتکار منابع مالی و پولی هشدار داده بود. این در حالی است که روزگذشته رسانه‌ها از اعطای 47فقره وام مسکن به یک فرد حقیقی خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ما به تازگی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور هم حمایت از سیاست نظارتی بانک مرکزی و تشدید برخورد با اخلال در بازار پول را به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند تا به این ترتیب بازار پول از سودجویی و بی‌انضباطی پاکسازی شود. قائم مقام بانک مرکزی در واکنش به اتهام اختلاس جدید 3 هزار میلیارد تومانی بانکی، گفت: بانک مرکزی درباره این موضوع خاص 2‌ماه قبل از عید، هشدارهایی داده بود.

پورمحمدی تاکید کرد: با ردیابی وجوه مشخص شد که سرمایه تأسیس بانک از محل منابع بانکی است که پس از کشف این موضوع، دارایی‌ها بلوکه و در بررسی‌ها مشخص شد شرکت‌هایی که به‌عنوان سهامدار بانک معرفی شده‌اند، با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و ردیابی آنها نشان داد که سرمایه از سوی یک شخص بین این شرکت‌ها تقسیم شده و این سرمایه نیز از محل منابع بانکی بوده است. قائم‌مقام بانک مرکزی افزود: ‌این موضوعات نشان داد که رفتار مؤسسان بانک صادقانه نبوده و در این زمینه گزارشی در حال تهیه است تا به شورای پول و اعتبار ارائه و مجوز این بانک لغو شود و در مورد سپرده‌گذاران و افرادی که با این گروه در ارتباط نیستند، منابع‌شان بازگردانده شود.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین در واکنش به سؤالی درباره سیاست بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت‌های پولی در بازار غیرمتشکل پولی کشور تاکید کرد: جهت‌گیری بانک مرکزی در قبال عقود قرض الحسنه محدود به حمایت از صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد، خانگی و تک شعبه‌ای است و غیراز این با تمام صندوق‌های قرض الحسنه که فقط این نام را با خود یدک می‌کشند اما نه صورت مالی شفافی دارند و نه نزد بانک مرکزی سپرده قانونی دارند بدون هیچ چشم پوشی برخورد می‌کنیم. پورمحمدی هشدار داد بانک مرکزی در برخورد با مؤسسات اعتباری فاقد مجوز تردید ندارد و آنها را به‌شدت تحت فشار قرار خواهد داد. او افزود: بانک مرکزی آماده پذیرش هرگونه هزینه برای برخورد با این تخلفات قانونی و به نظم درآوردن این نهادهای فعال در بازار غیرمتشکل پولی است. قائم مقام بانک مرکزی همچنین درباره تاسیس بانک‌های جدید نیز گفت: تا زمانی‌که مؤسسات اعتباری ساماندهی نشوند، اولویتی برای تاسیس بانک جدید نداریم، زیرا پیوستن 14 مؤسسه اعتباری در شرف تاسیس نیازمند اقدامات خاص است.
وی درباره اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و پیشی گرفتن مصارف بانکی از منابع آنها به میزان 113درصد هم اظهار داشت:سیاست بانک مرکزی همچنان انضباط شدید پولی در بخش‌های غیرمولد و کنترل و مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید ملی است.او از تسویه بخش قابل توجهی از تنخواه یارانه‌ها توسط دولت خبر داد.

47 وام مسکن فقط برای یک نفر

فردی با همکاری عوامل شعبه یکی از بانک‌های خصوصی کشور موفق شده است 47 فقره وام مسکن به مبلغ بیش از 80میلیارد ریال دریافت کند. شعبه یک بانک خصوصی در تهران در سال‌های 85 و 86 به فردی به نام ک - ش 47 فقره وام مسکن اعطا‌کرده که روی 30فقره از آنها، وام دیگری به‌صورت مازاد اختصاص یافته است. به گزارش مهر، این فرد موفق شده تنها در 2سال حداقل 9 فقره وام در مجموع به مبلغ 50 میلیارد ریال از این بانک خصوصی دریافت کند که شش فقره از این وام‌ها - در مجموع به مبلغ 30میلیارد ریال- را یک‌روزه اخذ کرده است و این در نظام بانکی ایران رکورد کم نظیری محسوب می‌شود.

کد خبر 144428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز