سیدولی موسوی نژاد : «بانک‌های استان کمتر از نیم‌درصد منابع بانکی کشور را در اختیار دارند.»؛ این رقم را معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام می‌کند تا توضیح دهد که چرا منابع بانکی استان جوابگوی برنامه‌های توسعه کهگیلویه و بویر احمد نیست.

کهگیلویه و بویراحمد

به‌گفته عبدالحسین نافیان، منابع بانک‌های استان حدود 442میلیارد تومان است که این رقم 4 دهم درصد از سپرده‌های بانکی کشور را شامل می‌شود.

نافیان می‌افزاید:«از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم که برنامه‌هایی را به اجرا بگذارد تا منابع بانکی استان به حدودهزارمیلیارد تومان افزایش یابد.» وی خاطرنشان می‌کند:«سیاست‌هایی در 2سال گذشته برای افزایش این منابع به اجرا گذاشته شده است که یکی از آنها جذب منابع تسهیلاتی سال‌های گذشته بود.»

براساس گفته‌های معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد سهم استان از طرح بنگاه‌های زودبازده اقتصادی 787میلیارد تومان بود که تنها حدود 200میلیارد تومان آن به کهگیلویه و بویر احمد اختصاص یافته است و اکنون استانداری تلاش می‌کند همه آن جذب شود. وی سیاست دوم استانداری را جذب تسهیلات مصوب دور سوم سفر هیأت دولت به استان معرفی می‌کند که میزان آن 20میلیارد تومان است. وی اضافه می‌کند:«سیاست سوم نیز استفاده از صندوق توسعه ملی است که در این رابطه رایزنی‌هایی صورت گرفته است.»

به گفته نافیان، دلیل حل نشدن مشکل بیکاری در استان نیز منابع بانکی ناچیزی است که به کهگیلویه و بویر احمد اختصاص می‌یابد، زیرا در حالی که یک درصد جمعیت کشور دراین استان زندگی می‌کنند، فقط نیم درصد از منابع بانکی کشور در اختیار آن قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه دراین میان آن است که اگر تولید نفت و گاز نیز در محاسبات درنظر گرفته شود، تولید ناخالص داخلی کهگیلویه و بویر احمد در مقایسه با کل استان‌های کشور در رتبه نخست قرار می‌گیرد.

با این حال معاون برنامه‌ریزی استاندار تصریح می‌کند که براساس بررسی‌های انجام شده، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کمتر از900میلیارد تومان در بخش‌های مختلف اقتصادی این استان سرمایه‌گذاری شده است. به گفته وی، از این میزان 317میلیارد تومان در بخش صنعت استان، 500 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی و بقیه نیز در بخش خدمات و بازرگانی بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد از نظر مساحت و جمعیت یکی از استان‌های کوچک کشور به شمار می‌رود. کهگیلویه و بویراحمد یک‌درصد مساحت و همین میزان از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد، ولی براساس گفته‌های مقامات محلی،در این استان 25درصد از نفت و گاز ایران و همچنین 10درصد از آب کشور حاصل می‌شود.

براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت گچساران، روزانه 750هزار بشکه نفت از چاه‌های نفت گچساران به خارج از استان صادر می‌شود که این صادرات از 72سال پیش تاکنون با وجود افت و خیزهای فراوان، جز یک دوره 2ساله در سال‌های 31 و 32 هجری شمسی، همیشه تداوم داشته است. همچنین در اثبات توانمندی‌های بالقوه این استان می‌توان از سد کوثر واقع در گچساران یاد کرد که 5 استان جنوب ایران را سیراب می‌کند. با این وجود، براساس پیش‌نویس سند اشتغال و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد، 52درصد زنان جویای کار استان در سال88، همچنین 22درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال85، بیکار مانده‌اند. براساس پیش‌نویس همین سند، سال94، حدود 222هزار نفر باید وارد بازار کار ‌شوند و درصورتی‌که رشد اقتصادی استان از سال90 تا 94به‌طور میانگین 7درصد باشد میزان بیکاری استان در این سال به 9درصد خواهد رسید. این گزارش می‌افزاید: نرخ بیکاری استان در پایان سال 89 حدود 12درصد بود و تصریح می‌کند که نرخ بیکاری واقعی استان در بهار 89 به بیش از 13درصد رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند که علت جذب نشدن اعتبارات اختصاص یافته به طرح‌های زودبازده اقتصادی در سال‌های گذشته، با وجود درگیر بودن استان با مشکل بیکاری، این است که بانک‌های استان منابع کافی برای پرداخت این میزان تسهیلات را در اختیار نداشتند.

کمبود منابع مالی علاوه بر تأثیر در میزان اشتغال از طریق دیگری نیز بر وضع اقتصادی استان به‌ویژه بربخش صنعت تأثیر گذاشته است، به‌گونه‌ای که براساس پیش‌نویس سند اشتغال و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد، توسعه صنعتی در استان از آخر در رتبه دوم کشوری قرار دارد. براساس همین سند، رتبه توسعه‌یافتگی عمومی استان نیز یکی مانده به آخر است.

با وجود این آمار نگران کننده، در برنامه پنجم توسعه، نرخ رشد اقتصادی استان 8درصد در نظر گرفته شده است. اما احسان عسکری، مشاور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دراین‌باره خاطرنشان می‌کند: «اگر رشد اقتصادی استان 8 درصد باشد و میانگین نرخ رشد کشور نیز در طول برنامه پنج ساله پنجم به 8درصد برسد که همین نرخ را نیز قانونگذاران پیش‌بینی کرده‌اند رتبه نامناسب کنونی در توسعه‌یافتگی و وضع اقتصادی استان در مقایسه با سایر نقاط کشور همچنان ادامه خواهد یافت.»رئیس سازمان صنایع و معادن استان و رئیس جهاد کشاورزی استان نیز معتقدند که رابطه قوی بین میزان تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در بخش‌های صنعتی و کشاورزی استان وجود دارد. این دو مسئول استانی در اظهارنظرهایی جداگانه تأکید کرده‌اند در هرسالی که تسهیلات رشد داشته سرمایه‌گذاری نیز به همان میزان افزایش یافته است و هرسالی نیز که تسهیلات کاهش یافته سرمایه‌گذاری‌ها نیز کمتر شده است.

براساس پیش نویس سند اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، رشد سرمایه‌گذاری از سال 57 تا 82 هجری شمسی حدود 25درصد بوده است، اما در سال 83 با افت مواجه شد و دوباره از سال 84 به بعد به‌دلیل سیاست‌های انبساطی دولت رشد آن به 30درصد رسید. همچنین دراین پیش‌نویس تصریح شده است که وابستگی سرمایه‌گذاری به بخش عمومی و دولتی بسیار زیاد است به‌طوری که در تمامی این سال‌ها، 60 درصد از تشکیل سرمایه را بخش عمومی و دولتی انجام داده است.

شهرام باقری، یکی از کارشناسان اقتصادی و همچنین یکی از سرمایه‌گذاران استان، عمده‌ترین راه برای افزایش سرمایه‌گذاری در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد را معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی می‌داند. وی دومین راه حل افزایش سرمایه‌گذاری را وصل کردن اقتصاد استان به مزیت‌های اصلی آن یعنی نفت و گاز می‌داند و معتقد است با اتصال سایر بخش‌های اقتصاد استان به این دو بخش میزان تولید ناخالص داخلی استان، همچنین رشد اقتصادی و تولید ثروت و اشتغال به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. به اعتقاد وی، اکنون صنایع نفت و گاز به‌صورت جزیره‌ای دور افتاده از اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد عمل می‌کنند و نقشی در توسعه صنعتی استان ندارند، درحالی که این صنایع می‌توانند به‌عنوان موتور محرک در گسترش صنعت استان محسوب شوند.

کد خبر 142113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز