دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: مارک بنیوف تابستان 1984 را به خوبی به یاد می‌آورد. برنامه نویسی در دفتر اپل در کوپرتینو، یک یخچال بر از خوردنی و ماساژ شیاتسو!

apple-alumni

مارک آن تابستان را در کوپرتینو، در امپراتوری که استیو جابز و استیو وزنیاک پایه گذاری کرده بودند گذارند و هیچ وقت فکر نمی‌کرد بیست و چند سال بعد مدیرعامل شرکتی به نام Salesforce.com و یکی از میلیاردرهای آمریکایی شود.

مارک بنیوف در کتاب خود به نام فراتر از ابرها می‌نویسد: "آن تابستان من متوجه شدم چطور کارآفرین‌ها می‌توانند ایده‌های انقلابی پرورش دهند."

مارک یکی از بهترین شاگردهای اپل و تنها یکی از افرادی است که معتقدند کار در این شرکت در کنار استیو جابز، که به تازگی از مدیریت اپل استعفا داده، آن‌ها را متحول کرده‌است.[استیو جابز استعفا داد]

از سایر شاگردان استیو جابز به تریپ هاوکینز، بنیانگذار شرکت الکترونیک آرتز (EA)، اندی روبین بنیانگذار سیستم عامل اندروید و رید هافمن بنیانگذار شبکه اجتماعی لینکد‌-این (LinkedIn) نام برد.

کارنامه کارمندان سابق شرکت اپل پر است از ایده‌ها و خلاقیت‌هایی که دنیای فن‌آوری را متحول کرده‌اند.

نظیر مارک بنیوف و تریپ هاوکینز در اپل کم نیست. از زمان عرضه آی‌فون و آی‌پد موج جدیدی از کارمندان سابق اپل به شرکت‌های دیگر رفته‌اند و یا خود پایه گذار شرکت‌های جدید شده‌اند.

اوان دال یکی از مهندسان سابق آی‌فون بعد از جدایی از اپل بنیانگذار نرم‌افزار خبرخوان Flipboard شد. لارن بریچر هم که قبلاً به عنوان برنامه نویس در اپل کار می‌کرد نرم‌افزار Tweetie را به عنوان نرم‌افزار رسمی شبکه اجتماعی توییتر برای سیستم عامل iOS تولید کرد.

همچنین دیو مورین از کارمندان اپل بعد از پیوستن به فیس‌بوک، Facebook Platform را پایه گذاری کرد که به برنامه نویسان اجازه ساخت اپلیکیشن برای این شبکه اجتماعی را می‌دهد.

تمرکز و رقابت؛ روحیه شاگردان اپل

دیو مورین که اکنون مدیریت یک شرکت نوپا به نام Path را بر عهده دارد می‌گوید: "از اندروید گرفته تا فلیپ‌بورد و لینکد‌-این به ایده‌هایی بر می‌خورید که پروراندن آن‌ها نیاز به صرف وقت و تمرکز زیادی دارد. تمام این افراد دارای تمرکز بالا و روحیه رقابتی هستند. برای آن‌ها طراحی و نوآوری بیشترین اهمیت را دارد. همه این‌ها روحیات یک کارمند اپل است."

پای صحبت فارغ‌اتحصیل‌های اپل که می‌نشینید همگی حرف‌های مورین را می‌زنند. برای آن‌ها کار یعنی سادگی، کمال گرایی در طراحی محصولات، قدرت رد کردن ایده‌ها و انتخاب بهترین ایده و تمرکز برروی هدف‌های کوچک.

مت مک‌انیس، که به مدت 7 سال در بخش توسعه تجاری اپل کار می‌کرد و اکنون بنیانگذار پلتفرم کتاب‌های الکترونیکی Inkling است می‌گوید: "مدیران زیردست استیو جابز همگی اکنون خود بنیانگذاران شرکت‌هایی هستند که نحوه زندگی مردم را تغییر داده‌اند. در این بین به شرکت‌های تجاری بزرگ برخورد نمی‌کنید. این شرکت‌ها در حقیقت بخش‌های کوچک و در عین حال تأثیرگذاری از بازار فن‌آوری هستند. همه ما دارای بینشی هستیم که نرم‌افزار و سخت‌افزار را برای تک تک کاربران و سلیقه‌های آن‌ها طراحی می‌کند. این همان بینش اپل در تمام بخش‌های تولیدی است."

profile marketingهمین بینش تمرکز بر روی سلیقه‌های کاربران، بخشی از خصوصیات استیو جابز است که همه کسانی که در حوزه فن‌آوری کار کرده‌اند به آن اشاره کرده‌اند. بعضی حتی معتقدند جابز بهتر از کاربران خواسته‌های آن‌ها را می‌داند.

بعضی مثل اوان دال ریزبینی و موشکافی استیو جابز را این‌طور توصیف می‌کنند: "همیشه وقتی کار می‌کنم استیو جلوی چشم من است! همیشه به خودم می‌گویم اگر استیو اینجا بود از فلان ایده یا طراحی خوشش می‌آمد. استیو مثل وجدان کاری همه جا دنبال من است."

الهام بخش بودن ایده‌های اپل

تریپ هاوکینز که از 1978 تا 1982 در اپل مشغول به کار بود استیو جابزی جوان‌ و پرانرژی را به خاطر می‌آورد که پا به پای او حرکت کردن کار هر کسی نبود.

هاوکینز می‌گوید آموخته‌هایش از سال‌های همکاری با جابز همیشه همراهش بودند. آموخته‌هایی نظیر الهام بخشی به کارمندان و قدرت فروش محصولات به کاربران به صورت مستقیم به جای وابستگی به توزیع کنندگان.

محصولات اپل در ذهن کاربران با سخنرانی‌های استیو جابز در مراسم رونمایی از این محصولات گره خورده‌است. همان سناریوی قدیمی، جابز با شلوار جین و پیراهن یقه اسکی مشکی، در مقابل نمایشگری بزرگ یکی از محصولات جدید اپل را به خبرنگاران و تحلیل‌گران فن‌آوری معرفی می‌کند.

وی می‌فزاید: "بزرگترین درس استیو جابز برای من این بود که چطور می توان سخنران خوبی شد."

هاوکینز که در آن‌ سال‌ها در بخش بازاریابی اپل کار می‌کرد خودش را از شاگردان مکتب سخنرانی استیو جابز می‌داند ولی می‌گوید هیچ وقت به پای استاد خود نمی‌رسد.

سادگی در طراحی

هر کس که با محصولات اپل آشنایی دارد اولین نکته‌ای که در طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار این محصولات توجهش را جلب می‌کند، ساده بودن آن‌هاست. در محصولات اپل خبری از منوهای پیچیده و گزینه‌های مختلف برای انجام یک کار ساده نیست. همه چیز با یک کلیک انجام می‌شود.

اوان دال می‌گوید تفکر استیو جابز به عنوان یک طراح اکنون به کارمندان او نیز منتقل شده‌است.

وی‌ می‌گوید به کارمندانش آموخته که در طراحی محصولات فراتر از دانسته‌های شخصی خود بروند و در خلق ایده‌ها از دیدگاه یک کاربر ساده به محصولات نگاه کنند.

برگرفته از: San Fransisco Chronicle; Apple all-star alumni recall Steve Jobs' lessons

کد خبر 144426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز