آرش نهاوندی: جعل اخبار تنها منحصر به نوشتار نمی‌شود و اخیرا و به‌ویژه در میان نشریات عامه‌پسند یا سایت‌های اینترنتی این نشریات جعل عکس نیز متداول شده است که آخرین مورد از آنها در مورد استیو‌جابز است.

استیو جابر

در هفته گذشته خبر استعفای استیو‌جابز مدیرعامل شرکت اپل به‌عنوان مهم‌ترین خبر عرصه فناوری منتشر شد.
جابز که خبر استعفایش غیرمنتظره بود، در نامه استعفای خود نوشته است: همواره گفته‌ام اگر روزی فرا برسد که نتوانم به وظایف و انتظاراتی که از من به‌عنوان مدیرعامل اپل می‌رود عمل کنم، خودم نخستین کسی خواهم بود که این موضوع را به شما اطلاع خواهم داد. متأسفانه این روز فرا رسیده است.

more

 استیو جابز استعفا داد

موضوع استعفای ناگهانی جابز دستمایه انتشار شایعاتی درباره وی در برخی از روزنامه‌های عامه‌پسند شده است. تنها کمتر از 48ساعت بعد از انتشار این خبر سایت یکی از روزنامه‌های عامه‌پسند تصویری از وی را منتشر کرد که در آن استیو‌جابز به‌طرز عجیبی لباس پوشیده و به‌شدت لاغر نشان می‌دهد.

البته اقدام روزنامه عامه‌پسند تی‌ام‌زد تنها محدود به انتشار عکس جعلی نبود و نویسندگان این خبر همچنین مدعی شده بودند که وی به‌دلیل بیماری سرطان از سمت مدیرعاملی اپل کناره‌گیری کرده است.

انتشار این عکس که در آن استیو جابز در حال راه رفتن با یک فرد ناشناس با سر و وضعی نامناسب به تصویر کشیده شده بود، کنجکاوی بسیاری از عکاسان و گرافیست‌های متخصص را برانگیخت.

پائولو بتوتی عکاس حرفه‌ای و متخصص تکنیک‌های عکاسی در این باره در وبلاگ خود نوشته است که تمام شاخص‌ها گواهی از آن می‌دهند که این عکس جعلی است.

او در توضیح ادعای خود گفته است که پیش از هر چیز، بافت عکس دارای حالتی غیرطبیعی است. به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد جابز یک دامن زنانه پوشیده است. جوراب‌هایی بلند و پیراهنی نامرتب که به‌نظر می‌رسد آستین آن را با خط‌کش صاف کرده‌اند. ظاهر دامن نیز صاف‌تر از پیراهن است که می‌تواند نشان دهد این یک مونتاژ است. همچنین به‌نظر می‌رسد جابز برای این عکس آمادگی دارد و کسی که دست وی را گرفته است مستقیم به دوربین نگاه کرده است.

برخی دیگر از کارشناسان نیز گفته بودند که حق امتیاز این عکس با علامت یک سایت پاپاراتزی مشخص شده که البته بعد از رجوع به سایت مذکور مشخص شد که عکس استیو‌جابز در این سایت وجود ندارد. جسی‌جونز یکی دیگر از کارشناسان نیز در این باره دلیل جالبی ارائه می‌دهد؛ به‌نظر نمی‌رسد این عکس واقعی باشد. چراکه بسیار فشرده شده و کیفیت آن پایین است.

در حقیقت، کاهش دادن کیفیت می‌تواند تدبیری برای مخفی‌کردن دستکاری‌ها باشد. گونه و گردن اثرات عجیبی را نشان می‌دهند و در ریش یک اثر سوختگی ایجاد شده است که می‌تواند به‌دلیل فشردگی بیش از حد عکس و یا دستکاری روی صورت جابز باشد.
گفتنی است که در کمتر از چند ساعت در حدود هزار و 700 نظر درباره این عکس روی سایت تی‌ام‌زد گذاشته شد.

اما استیو‌جابز کیست که رسانه‌ها آنقدر به خبر استعفای وی علاقه نشان می‌دهند و شایعات مربوط به استعفایش در برخی از روزنامه‌های به‌اصطلاح عامه‌پسند با آب و تاب انتشار می‌یابد.

استیو‌جابز مدیرعامل سابق و بنیان‌گذار اپل متولد ۲۴ فوریه ۱۹۵۱ است. او مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه است. جابز به همراه استیو وزنیاک در سال ۱۹۷۶ شرکت اپل را بنیان گذاشت و رایانه اپل II را ارائه کرد. او یکی از نخستین افرادی بود که به ارزش تجاری بالقوه واسط گرافیکی کاربر و موشواره‌ای که در مرکز تحقیقات شرکت زیراکس در پالوآلتو ساخته شده بود، پی برد و بر افزوده شدن این فناوری‌های نوین به رایانه‌ اپل مکینتاش نظارت کرد.

امروزه، جابز به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی شرکت اپل، به نجات‌دهنده اصلی این شرکت معروف شده‌است. خصوصاً پس از به نتیجه رسیدن ایده‌ای که وی اصرار و علاقه‌ای شخصی به آن داشته است؛ آی‌پاد. همچنین او نایب‌رئیس و مدیرعامل استودیوی پویانمایی پیکسار نیز بوده است. این شرکت یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ تولید محصولات سینمایی‌ است که از پویانمایی رایانه‌ای استفاده می‌کنند.

در 24 ژانویه 2006، شرکت والت دیزنی اعلام کرد که در مورد خرید شرکت پیکسار به قیمت 4/7میلیارد دلار (به شکل سهام در دیزنی) به توافق رسیده است. انتظار می‌رود که انجام مراحل این معامله تا تابستان سال2006 به اتمام رسد. این تراکنش بین شرکتی، استیو‌جابز را که عمده‌ترین سهامدار پیکسار (با 51درصد کل سهام) است، به بزرگ‌ترین سهامدار حقیقی شرکت دیزنی (با حدود 6 درصد کل سهام این شرکت) تبدیل می‌کند. او همچنین در هیأت‌مدیره این شرکت نیز حضور خواهد یافت.
جابز با لورن پاول در تاریخ ۱۸مارس ۱۹۹۱ ازدواج کرده است و این زوج دارای 3فرزند هستند.

در ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۴ جابز برای خارج کردن یک تومور از لوزالمعده‌اش تحت عمل جراحی قرار گرفت. او به یکی از اشکال بسیار نادر سرطان لوزالمعده دچار شده بود که نیازی به شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی ندارد. در غیاب او، تیم کوک، مسئول عملکرد و فروش جهانی شرکت اپل، این کمپانی را اداره می‌کرد.

در سال۲۰۰۵، جابز در عکس‌العمل به چاپ شدن یک زندگینامه غیرتأیید شده توسط او به‌وسیله انتشارات جان وایلی به نام استیو‌جابز؛ تمثال که قبلاً به آن اشاره شد فروش تمام کتاب‌های چاپ شده توسط این انتشارات را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی شرکت اپل ممنوع کرد.

کد خبر 144785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز