یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره هنرهای اسلامی - طواف تا ولایت - دیروز 5 شهریور با حضور شهرام گیل آبادی(دبیر این جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، گیل آبادی در ابتدای این نشست با اشاره به این مطلب که این جشنواره با موضوع هنرهای اسلامی شکل گرفته و هنرهای بسیاری از قبیل خوشنویسی، نگارگری، پوستر، سفال و سرامیک، عکاسی، هنرهای نمایشی، موسیقی و همایش را در خود جای داده گفت: سال گذشته نیز دوستان من در بنیاد فرهنگی هنری رودکی این جشنواره را برگزار کردند اما امسال این جشنواره گستره‌ای وسیع تر و با تجربه‌ای متفاوت در حال ظهور است؛ به طوری که سعی داریم با یک دورنگاه بین‌المللی، به سمت ترویج هنرهای اسلامی حرکت کنیم.

وی با اشاره به این که رابطه حقیقت و هنر اسلامی در تمدن اسلامی ارتباطی انکار ناپذیر است و این فضا توانسته تفکر اسلامی را در جای جای جهان حتی در فضای اسکیمویی به واسطه سفر فرهنگ، توسعه و گسترش بدهد، اذعان داشت: این جشنواره با چشم‌اندازی روشن و الهام بخش در جهان هنر، راه خود را مشخص کرده و به زودی اعلام موجودیت خواهد کرد؛ چراکه بسیاری از مولفه‌هایی که در هنر اسلامی جایگاه والایی دارند، در این جشنواره گنجانده شده است.

وی جشنواره "طواف تا ولایت" را جشنواره ای فراگیر در حوزه اندیشه معرفی کرد و گفت: این جشنواره موضوعی نیست بلکه فراگیر و ماندگار است و بنیاد فرهنگی هنری رودکی قصد دارد با تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره، آن را در طول سال و در دو حوزه اندیشه و تفکر در آثار هنری امتداد دهد.

وی همچنین برگزاری سه همایش با موضع حکمت و فلسفه هنر اسلامی، کارکرد اندیشه در هنرهای مختلف و بحث تاریخی هنر اسلامی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره بر شمرد و اضافه کرد: ما می‌خواهیم در این جشنواره هم تجمیعی از آثار شاخص را در کنار خلق آثار تازه و جدید داشته باشیم.

گیل آبادی از چاپ خلاصه مقالات ارائه شده و نیز رونمایی از دو کتاب در قالب این جشنواره خبر داد و در خصوص فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی و موازی کاری با جشنواره تئاتر دینی صاحب دلان بیان داشت: ما در این جشنواره سعی کردیم بخش هایی که دوستان در جشنواره تئاتر صاحبدلان پیش بینی نکرده‌اند را همچون نمایشنامه خوانی، بخش خیابانی و ... پیش بینی کنیم و اگر نمایشی شایستگی لازم را داشته باشد برای اجرای عمومی از آن حمایت خواهیم کرد.

وی همچنین حضور هنرمندان مطرح موسیقی پاپ کشور و نیز موسیقی ارکستری را در این جشنواره نوید داد و افزود: ارکستر ملی در دو روز پایانی این جشنواره به روی صحنه خواهد رفت.

همچنین با هنرمندان مطرح پاپ و نیز موسیقی محلی رایزنی های لازم به عمل آمده است.

وی اضافه کرد: از 10 تا 14 نفر از استادان همه هنرهای این جشنواره که زحمت کشیده و در حوزه بین‌الملل نیز نام و نشانی دارند در قالب مراسمی تجلیل خواهد شد.

گیل آبادی در پایان صحبت هایش گفت: تمام موارد در برگزاری این جشنواره با مولفه‌های قرآنی شکل گرفته، حتی جوایز و پذیرایی که قرار است به عمل آید همگی با مولفه‌های قرآنی عجین است.

نخستین جشنواره هنری "طواف تا ولایت" با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از 16 تا 24 آبان در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 144211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز