گروه اقتصادی: به فاصله کمتر از 2ماه از آزاد‌سازی‌ قیمت و حذف یارانه شیر بهم ریختگی بازار شیر و لبنیات گلایه‌های تولید‌کنندگان به‌ویژه دامداران و دیدگاه‌های متناقض مسئولان را موجب شده است.

روز گذشته دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در حالی به‌هم‌ریختگی پرداخت یارانه شیر را در مرحله اجرا قلمداد کرد که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نبود ردیف بودجه و عدم‌امکان چاپ پول توسط این وزارتخانه را علت ناتوانی پرداخت مطالبات کارخانه‌های شیر دانست. از سوی دیگر دست‌‌‌اندر‌کاران بخش تولید از تعطیلی بیش از 50درصدی دامداری‌های استان تهران خبر می‌دهند.
محمدرضا فرزین با بیان اینکه مشکلات اخیر صنایع لبنی و دامداران درباره پرداخت یارانه شیر بی‌ارتباط با تصمیمات ماه‌های اخیر ستاد هدفمندی یارانه‌هاست، به فارس گفت: پرداخت یارانه شیر در مرحله اجرا دچار به هم ریختگی شده است. وی گفت: بخشی از اعتراض صاحبان صنایع لبنی مربوط به عدم‌پرداخت یارانه شیر سال 89 است. در واقع دامداران از صنایع لبنی طلب دارند و صنایع لبنی از دولت و اینها ربطی به تصمیمات سال‌جاری ستاد هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

فرزین تأکید کرد: یارانه شیر در سال گذشته ربطی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نداشت بلکه باید در قانون بودجه دیده می‌شد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به کارخانه‌های لبنی پرداخت می‌کرد. کارخانه‌ها از سال قبل مطالباتی از دولت دارند که هنوز پرداخت نشده است.
وی در مورد پرداخت نشدن یارانه شیر امسال به دامداران نیز گفت: پولی تحت عنوان وجوه اداره شده به سازمان هدفمندی پرداخت شده و باید سازمان‌های مربوطه توافق کنند تا در چارچوب این توافق عملیاتی شود.

تعطیلی 50درصد دامداری‌ها

همچنین رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران از تعطیل ‌شدن بیش از 50 درصد واحد‌های دامی استان تهران خبر داد و گفت: به‌دلیل سیاست‌های نادرست چند سال اخیر، صنعت دامپروری ضربه‌ سنگینی خورده و اکنون از 4هزار و 600واحد دامی در استان تهران، 2هزار و 180واحد دامی فعال بوده و بقیه تعطیل شده‌است. احمد مقدسی به ایسنا گفت: به‌دلیل مقرون به صرفه‌نبودن و هزینه‌های بالای تولید شیر، روزانه 3گاو روانه‌ کشتار می‌شوند تا 7 دام دیگر زنده بمانند، به‌طوری‌که 40 درصد از میزان تولید شیر کاسته شده است. وی با ابراز تأسف از اینکه کشورمان طی 6سال اخیر تبدیل به وارد‌کننده‌ شیر خشک و گوشت قرمز شده است، گفت: این سیاست عامل نابودی سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال شده اما گوش شنوایی نیست.

نمی‌توانیم پول چاپ کنیم

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه مطالبات سال گذشته صنایع لبنی در ردیف بودجه نیامده است، گفت: ما که نمی‌توانیم پول تولید کنیم باید این اعتبار به ما واگذار شود تا ما بتوانیم پرداخت کنیم. فریدون احمدی در واکنش به دیدگاه‌های فرزین مبنی بر اینکه مطالبات سال گذشته کارخانه‌های لبنی در ردیف بودجه پارسال بوده و مطالبات امسال در سازمان هدفمندی یارانه‌هاست، گفت: مطالبات سال گذشته کارخانه‌های لبنی در ردیف بودجه وزارت بازرگانی نبوده و باید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در این خصوص فکری کند. وی افزود: مطالبات امسال تا 15 تیر ماه را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها به ما بدهد تا ما بتوانیم پرداخت کنیم. مطالبات سال گذشته در حدود 90 میلیارد تومان و مطالبات امسال در حدود 150 میلیارد تومان است.

کد خبر 144186
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز