شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: معاون بازار برق ایران ترکیب بازیگران اصلی بورس انرژی را در فاز اول اعلام کرد و گفت: تا پایان سال 20‌درصد از معاملات بازار برق ایران که معادل 3.6هزار میلیارد تومان است از طریق بورس انرژی انجام خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهری، قرار است فاز اول بورس بین‌المللی انرژی ایران از پاییز امسال با معاملات برق آغاز شود و سپس در مراحل بعد با انجام معاملات نفت، پتروشیمی و فراورده‌های پتروشیمی توسعه یابد. قرار بود در هفته دوم شهریور ماه پذیره‌نویسی بورس انرژی آغاز شود اما به‌دلیل تاخیر به وجود آمده در سازمان بورس و اوراق بهادار هنوز امکان پذیره‌نویسی سهام بورس انرژی فراهم نشده است. براساس برنامه، سازمان بورس و اوراق بهادار باید کار تخصیص سهام به مؤسسین و دریافت وجوه از آنها را در هفته چهارم تیرماه انجام می‌داد که این کار هنوز انجام نشده است ضمن اینکه نخستین جلسه اعضای هیات مؤسس بورس انرژی باید هفته دوم مرداد ماه برگزار می‌شد که به‌دلیل تاخیر سازمان در معرفی هیات مؤسس هنوز امکان برگزاری این نشست فراهم نشده است. در عین حال پذیره‌نویسی عمومی سهام این شرکت نیز باید از هفته دوم شهریورماه آغاز می‌شد که طبیعتا به‌دلیل معرفی نشدن اعضای هیات مؤسس این کار انجام نخواهد شد.

تعیین مؤسسان

در همین رابطه رضا ریاحی معاون بازار برق ایران در گفت‌وگو با همشهری از معرفی هیات‌مؤسس بورس انرژی در هفته آینده خبر داد و گفت: هفته آینده اعضای هیات‌مؤسس بورس انرژی ایران را سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام خواهد کرد. وی افزود: 20 درصد از سهام این بورس به فعالان صنعت و 60 درصد نیز به نهاد‌های مالی اختصاص می‌یابد؛ ضمن اینکه 20 درصد آن نیز از طریق پذیره‌نویسی عمومی به فروش خواهد رسید. وی درباره ترکیب بازیگران اصلی بورس برق و خریداران و فروشندگان برق در بورس گفت: در حال حاضر 100 نیروگاه تولید برق در کشور وجود دارد که این 100 نیروگاه در واقع 400 واحد نیروگاهی است و هر واحد می‌تواند به‌طور مستقل برق مورد نیازش را در بورس عرضه کند؛ به این معنا که نیروگاه‌های کشور در جایگاه عرضه‌کنندگان برق در بورس انرژی قرار خواهند گرفت. ریاحی افزود: همانطور که دولت تولیدکنندگان فولاد و سیمان را مکلف به عرضه محصولات‌شان در بورس کالا کرد، ما نیز برنامه داریم مانند کالاهای دیگر نیروگاه را به سمت بورس هدایت کنیم تا عرضه محصولاتشان را از این طریق انجام دهند. وی درباره خریداران برق گفت: خریداران برق شرکت‌های توزیع برق هستند که وظیفه توزیع برق بین مشترکان را بر عهده دارند؛ ما این شرکت‌ها را نیز مکلف خواهیم کرد که برق را از طریق بورس انرژی خریداری کنند.

خریداران بورس انرژی

معاون بازار برق ایران با بیان اینکه 38 شرکت توزیع برق در کشور وجود دارند که در جایگاه خریداران برق قرار خواهند گرفت، توضیح داد: به غیر از شرکت‌های توزیع برق یکسری کارخانه‌ها و تولیدکنندگان بزرگ نیز در کشور وجود دارند که در حال حاضر مشترکان صنعت برق هستند که ما آنها را نیز هدایت خواهیم کرد که برق مورد نیازشان را از طریق بورس خریداری کنند. وی تاکید کرد: در حال حاضر 100 شرکت از صنایع مختلف در کشور وجود دارند که مصرفشان بیش از 20 مگاوات است که این شرکت‌ها بعد از شرکت‌های توزیع برق در اولویت قرار می‌گیرند و می‌توانند از طریق بورس برقشان را خریداری کنند مانند شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان.

 

ریاحی با تشریح افق آینده بورس برق تصریح کرد: در حال حاضر ما یک بازار بزرگ داریم که شامل تولیدات نیروگاه‌های کشور است و یکسری شرکت‌های توزیع برق نیز که هزاران مشترک مانند مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی دارند و در مرحله نخست طیف خریداران در بورس برق را تشکیل می‌دهند اما در مرحله بعد یکسری آژانس‌هایی تشکیل می‌شوند که آژانس‌های خرده فروشی هستند که برق را به‌صورت عمده خریداری می‌کنند و سپس توزیع می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از این مرحله شرکت‌های توزیع برق دیگر وظیفه بهره‌برداری از شبکه را انجام می‌دهند و در واقع کارهای فنی شبکه را انجام می‌دهند و این آژانس‌ها هستند که امور تجاری را به انجام می‌رسانند. معاون بازار برق ایران گفت: این آژانس‌ها ظرف 3 تا 4 سال آینده تشکیل می‌شوند و پس از خرید برق آن را بین مشترکانشان توزیع می‌کنند و وظیفه آنها شبیه آژانس‌های مسافرتی است.

بورس

کد خبر 144183
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز