جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

«پشت خط / اول مسیر / بچه‌ها سوار بر دوچرخه‌های رنگ‌رنگ / فکر قهرمان‌شدن...»

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 616

نظرتان درباره این شعر تابستانی چیست؟ به‌خصوص که دوچرخه‌ای هم هست و نوجوانان هم در آن حضور دارند.

این سطرها را از شعر «مثل خواب» برایتان نقل کرده‌ام؛ شعری که در تازه‌ترین مجموعه‌شعر حسین تولائی به چاپ رسیده است: «پشت صحنۀ دلم».

انتشارات پیدایش در ادامه انتشار مجموعه‌شعرهای نوجوانانه، 18 شعر از حسین تولائی را در 48 صفحه منتشر کرده است. کتاب‌های شعر چاپ‌شده برای نوجوانان شبیه مجموعه‌شعرهای کودکان معمولاً شامل 12 و حداکثر 15 قطعه شعر هستند. جای‌دادن تعداد بیشتری شعر در یک کتاب، یکی از عوامل ظاهری‌ای است که می‌تواند نگاه نوجوانان را نسبت به کتاب‌های شعری که برای آنها سروده شده، تغییر دهد و این احساس را در آنها به‌وجود آورد که جدی گرفته شده‌اند.

شعرهای «پشت صحنۀ دلم» بیشتر قالب نیمایی دارند، البته یکی، ‌دو شعر سپید در لابه‌لای شعرهای نیمایی و سه چهارپاره با نام‌های «وقت قرمز غروب»، «کسی که...» و «پیراهن دلم» نیز در انتهای کتاب آمده است:

«کسی نشسته این‌طرف

نگاه می‌کند به باد

کسی که «بال» می‌سرود

و آسمان به او نداد...»

حسین تولائی که سال گذشته با اولین مجموعه‌شعرهای خودبه‌نام‌های «درخت عاشق پرنده بود» و «بیا چند شاخه حرف بزنیم» برای نوجوانان، جایزه «گام اول» را از آن خود کرده بود، حالا با تجربه‌های تازه‌ای در حوزه شعر نوجوان به میدان آمده است.

شعرهای «پشت صحنۀ دلم» برخلاف مجموعه‌شعر قبلی او به شکل پررنگ از وزن عروضی و قافیه و ردیف بهره گرفته‌اند:

«پشت صحنۀ دلم

یک اتاق کوچک است

توی این اتاق

هر طرف نگاه می‌کنی

آنچه در خیال‌های نرم می‌برد تو را

زندگی یک عروسک است...»

این تجربه‌ها به‌خصوص وقتی با کشف‌های شاعرانه همراه می‌شوند، دلنشین‌تر می‌شوند:

«توی آسمان شب

هر ستاره، یک دعاست

گوش کن!

ماه هم جواب روشن خداست!»

شعرهای تولائی گذشته از نقاط قوت و ضعفی که دارند، نوجوانان را دست‌کم نمی‌گیرند و سعی می‌کنند تصویرگر گوشه‌هایی از زندگی و دنیای آنها باشند: بچه‌هایی که در کوچه فوتبال بازی می‌کنند و در خیالشان خود را جای بازیکنان معروف می‌گذارند، نوجوانی که برخلاف دیگر دوستانش دوچرخه ندارد، «من»ی که به دنبال آن است که با همراهی «تو» تبدیل به «ما» شود، نوجوانی که نمره‌های تک کارنامه‌اش را به شکل موجودات و اشیای مختلف می‌بیند و...

نکته‌ای که بر جذابیت شعرهای تولائی اضافه می‌کند، بهره‌گیری او از طنز در بیان حرف‌ها و ارایه تصاویر و تعبیرهای شاعرانه‌اش است.

در خیلی از شعرها -حتی شعرهایی که موضوعی کاملاً غمگین دارد- با رگه‌های پررنگی از طنز مواجه می‌شویم که نمی‌گذارد بیش از حد غمگین شویم؛ و این در دنیایی که خیلی از خبرها و اتفاق‌هایش آدم را غمگین می‌کند، چیز کمی نیست.

* پشت صحنۀ دلم /  سروده حسین تولائی / تصویرگری: راحله برخورداری /  انتشارات پیدایش/  3500 تومان

کد خبر 144077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز