دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

انتشار اخباری درباره سقوط حکومت دیکتاتوری قذافی، روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر را نزدیک کرد.

نکو نام

دیروز خانواده امام موسی صدر اعلام کردند که در این‌باره بیانیه می‌دهند. با محمد ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که ریاست کمیته پیگیری سرنوشت امام موسی صدر در مجلس هشتم را نیز به‌عهده دارد گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • فکر می‌کنید وضعیت امام موسی صدر در حال حاضر چگونه است؟

آنچه مسلم است این است که ما باید به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی مدعی باشیم که امام موسی صدر زنده هستند و در اختیار رژیم منحط قذافی است. گرچه آثار و حرف‌های دیگری مبنی بر اینکه ایشان به شهادت رسیده‌اند وجود دارد اما آثاری که حیات ایشان را تأیید می‌کند، از وزن بیشتری برخوردار است. ما به‌عنوان نظام جمهوری اسلامی باید با تکیه بر اسنادی مبنی بر اینکه ایشان قطعا وارد لیبی شده‌اند و آثار خروجشان از این کشور مبهم است، در مجامع بین‌المللی ادعاهای خود را طرح کنیم؛ همچنان‌که خانواده امام موسی صدر این ادعاها را طرح کرده‌اند و تلاش کنیم که ایشان را زنده برگردانیم. الان هم توصیه ما به‌عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیته پیگیری قضیه امام موسی صدر تلاش خود را برای یافتن ایشان چند برابر کند.

  • هم‌اکنون وظیفه‌ای که برای دستگاه دیپلماسی تعریف شده است چیست؟

من معتقد هستم با توجه به اینکه دولت قذافی سقوط کرده و در آستانه انحلال است و لیبی به دست انقلابیون افتاده، بهترین موقعیت است که دستگاه دیپلماسی ما با انقلابیون لیبی وارد گفت‌وگو شود و از آنها بخواهد که به زندان‌های مخوفی که در همین نزدیکی کاخ‌های خود قذافی است ورود پیدا کنند و ان‌شاءالله امام موسی صدر را زنده پیدا کنند و این هدیه را به جامعه شیعه مسلمانان و لبنان بدهند.

  • آیا کمیته پیگیری مجلس نیز در این رابطه اقدامی انجام می‌دهد؟

کمیته‌ای که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شده، مستقل از ما به جمع‌آوری اسناد مشغول است. ما نیز هفته گذشته قرار بود جلسه‌ای با مسئولان وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مربوطه داشته‌باشیم که این جلسه تشکیل نشد اما بنا به اتفاقات جدیدی که در لیبی رخ داده است تلاشمان این است که این جلسه را با مسئولان ذی‌ربط طی هفته جاری یا هفته آینده تشکیل دهیم تا در کنار دستگاه دیپلماسی به نتایج مطلوبی ان‌شاءالله برسیم.

کد خبر 143805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز