26 روز مانده به مسابقات جهانی استانبول، بزرگ‌ترین دغدغه تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی مشکلات مالی است.

کشتی

ملی‌پوشان کشتی آزاد و فرنگی حدود 6 ماه است که حقوقی از فدراسیون دریافت نکرده‌اند و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نگران این موضوع است. غلام محمدی از دلایل نگرانی‌اش به همشهری می‌گوید: «ما باید در مسابقات جهانی استانبول سهمیه المپیک بگیریم و این شوخی نیست. دیگر برای المپیک وقت نداریم و المپیک لندن نزدیک است. کشتی‌گیران تیم ملی آزاد و فرنگی در این شرایط به جای اینکه روی کسب سهمیه و بعد حضور در المپیک زوم کنند، باید به فکر دریافت مطالباتشان باشند. الان مدت زیادی است که کشتی‌گیران تیم ملی حقوقی از فدراسیون نگرفته‎‌اند.»

آیا فدراسیون کشتی در این مورد کوتاهی کرده است؟ سرمربی تیم ملی کشتی آزاد تاکید می‌کند که چنین نیست و توضیح می‌دهد: «فدراسیون کشتی مقصر نیست و مدتی است که به‌دلیل تشکیل وزارت ورزش خود فدراسیون هم با مشکل بودجه مواجه است. ما از فدراسیون گلایه نداریم؛ به‌خصوص اینکه فدراسیون کشتی به نوعی 2 فدراسیون در یک فدراسیون است. کشتی آزاد و فرنگی هر کدام با داشتن تیم‌های پایه تا بزرگسالان دغدغه‌های متفاوت و زیادی دارند. اداره کشتی آزاد و فرنگی هر کدام یک تشکیلات فدراسیون را نیاز دارد.»

به‌دلیل حذف سازمان تربیت بدنی به‌عنوان متولی ورزش کشور و تشکیل نخستین وزارتخانه ورزش اغلب فدراسیون‌ها با کمبود بودجه مواجه شده‌اند. در این شرایط برخی فدراسیون‌ها با تامین بودجه خود از طریق دیگر سعی کرده‌اند با این معضل به‌طور موقت کنار بیایند. اکنون چرا فدراسیون کشتی چنین سیاستی را در پیش نمی‌گیرد. غلام محمدی در این باره می‌گوید: «اتفاقا فدراسیون کشتی برای اعزام تیم‌های ملی به مسابقات بین‌المللی هزینه‌ زیادی کرده است. آنها هم بدهکار شده‌اند و این مشکلی است که باید هر چه زودتر به آن رسیدگی کرد.»

فدراسیون کشتی برای کشتی‌گیران درجه یک و ملی‌پوش حقوق روزانه 20 هزار تومان را درنظر گرفته و به کشتی‌گیران درجه 2 و 3 به‌ترتیب 15 و 10 هزار تومان پرداخت می‌شود. گفته می‌شود کشتی‌گیران جوانان و نوجوانان نیز 8 ماه حقوق نگرفتند. محمدی اضافه می‌کند: «اصلا این ارقام خنده‌دار است و مسئولان خیلی راحت می‌توانند به مشکلات مالی تیم کشتی آزاد و فرنگی رسیدگی کنند.»

مربیان تیم ملی امیدوار هستند که کمیته ملی المپیک بتواند برخی از مطالبات آنها را بپردازد. سرمربی تیم ملی می‌گوید: «چند وقت پیش با آقای یزدانی‌خرم به کمیته ملی المپیک رفتیم و در آنجا مشکلات کشتی را به افشارزاده گفتیم. او هم قول داد که مطالبات مربیان را پرداخت کند و به مطالبات ملی پوشان اشاره کردیم که خیلی اذیت می‌شوند. اینها، شوخی نیست و چه بخواهیم و چه نخواهیم تیم ملی کشتی در ادوار گذشته معمولا بیشتر از بقیه تیم‌ها در المپیک پرچمدار ایران بوده است.»
یکی از مربیان تیم ملی کشتی در این رابطه به ایسنا می‌گوید:‌ «کشتی‌گیران تحت فشار هستند چون وضعیت مالی خوبی ندارند. نگرانم اتفاقی که در پینگ‌پنگ افتاد و ورزشکاران اعتصاب کردند، به رشته‌های دیگر هم کشیده شود.»

عارف ربطی دبیر فدراسیون کشتی هم حق را به کشتی‌گیران و مربیان می‌دهد. ربطی نیز به ایسنا می‌گوید: «کشتی‌گیران و مربیان حق دارند چون آنها هم باید مشکلاتشان را برطرف کنند. فدراسیون این مسائل را می‌داند ولی خود ما هم تحت فشار هستیم. در حال حاضر لیست تهیه کرده‌ایم و با نخستین پولی که دریافت کنیم، حقوق عقب‌مانده آنها را پرداخت می‌کنیم.»
غلام محمدی امیدوار است در مدت باقیمانده تا مسابقات جهانی مطالبات ملی پوشان پرداخت شود. او بر این باور است که اگر این مشکلات هم برطرف نشد، باید به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ملی پوشان را در شرایط مناسبی برای حضور در مسابقات نگه دارد.

اما محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به غیراز مشکلات مالی تیمش نگرانی دیگری هم دارد. کشتی فرنگی در ماه‌های گذشته با رسوایی دوپینگ مواجه شد و دوپینگ 2ملی‌پوش نگرانی‌های زیادی برای سرمربی این تیم به‌وجود آورده است. طوری که بنا مجبور شد این دو ملی پوش را از تیم خود کنار بگذارد و در چنین شرایطی آیا بنا در مسابقات جهانی استانبول می‌تواند موفقیت‌های سال‌های اخیر خود را ادامه دهد؟

کد خبر 143371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز