سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

آزاده خطیبی: نتایج یک بررسی جدید در آمریکا می‌تواند راه نهایی درمان کمردرد ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک را بگشاید.

دیسک کمر

 به گزارش نیو‌ساینتیست، بر اساس تحقیقی که روی موش‌ها انجام شده‌است، کاشت دیسک یک موجود زنده، می‌تواند درمان کمردرد باشد.

در حال حاضر بین 1/5 تا 4میلیون آمریکایی منتظر عمل جراحی‌اند تا دیسک ستون فقراتشان را عمل و درواقع آن را با دیسک مصنوعی تعویض کنند؛ هرچند این عمل عوارض خاص و پیچیده خود را دارد. لارنس بوناسار، محقق دانشگاه کورنل نیویورک که مسئول این پروژه تحقیقاتی است، در این‌باره می‌گوید: بافت زنده می‌تواند رشد و خود را با بدن میزبان سازگار کند و در نتیجه درمانی بهتر و طولانی‌مدت را به بار خواهد آورد.

بوناسار و دستیارانش در بررسی خود، از سلول‌های مهره یک گوسفند استفاده کردند تا دیسکی شبیه به دیسک موش بسازند و آن را در ستون مهره‌های موش‌های آزمایشگاهی قرار دهند. با گذشت 6 ماه از این عمل جراحی، دیسک‌های کاشته شده درست مانند دیسک‌های اصلی در مقابل کشش و فشار تاب آوردند و از همه مهم‌تر با گذشت زمان دیسک‌ها بهتر شده و سلول‌های جدیدی ساخته و به مهره‌های کناری وصل شدند.

تحقیق اگرچه روی موش انجام شده اما نشان می‌دهد که این عمل برای انسان نیز امکان‌پذیراست. بوناسار می‌افزاید: باید تحقیقات بیشتری در زمینه خاصیت حمل‌کنندگی بار ستون فقرات انسان انجام شود و نحوه عملکرد دیسک زنده کاشته‌شده در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 143282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز