همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: مصرف میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه در فاصله افطار تا سحر از تشنگی در طول روز پیش‌گیری می‌کند.

میوه‌های آب دار

دکتر فریده شیشه‌‌بر با ایسنا اظهار کرد: با توجه به این‌ که دمای هوا در اغلب شهرها بالاست، تعریق در طول روز افزایش می‌یابد و به همین دلیل افراد روزه‌دار با مشکل تشنگی مواجه می‌شوند.

وی افزود: برخی افراد هم به دلیل نوع شغلی که دارند، مدت زمانی طولانی را در فضای باز و هوای گرم سپری می‌کنند و به دلیل این ‌که تعریق این افراد بیشتر است، بیشتر از دیگر افراد هم با مشکل تشنگی مواجه می‌شوند.

شیشه‌بر تصریح کرد: برای پیش‌گیری از تشنگی در ماه رمضان توصیه می‌شود از غذاهای چرب و پرنمک کمتر استفاده شود. مصرف مواد غذایی آب‌دار هم می‌تواند در تامین مایعات مورد نیاز بدن و کاهش احساس تشنگی در طول روز موثر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: همچنین به افراد روزه‌دار توصیه می‌شود برای تامین آب مورد نیاز بدن در فاصله زمانی افطار تا سحر از میوه‌های مختلف، مخصوصا میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه استفاده کنند. افرادی که مشکل دیابت ندارند هم می‌توانند از شربت‌ها و عرق‌های سنتی مانند عرق بیدمشک، خاک‌شیر، شاتره و آب‌زرشک استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که برخی افراد عادت دارند همراه غذا نوشیدنی مصرف کنند، ادامه داد: به این افراد توصیه می‌شود از دوغ به عنوان نوشیدنی همراه غذا استفاده کنند. البته دوغ‌های صنعتی شور هستند و توصیه می‌شود از دوغ‌ خانگی و دارای مقدار اندکی نمک استفاده شود.

شیشه‌بر با بیان این‌که آب، بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است، گفت: چای، شیر، ماست رقیق شده با نمک کم هم می‌توانند نوشیدنی مناسبی برای روزه‌داران باشند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مصرف سبزیجات و سالاد در وعده‌های سحر و افطار هم مانع تشنگی روزه‌داران می‌شود

کد خبر 143184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز