گروه اجتماعی: شاخ آفریقا در قحطی، روز به روز کودکان و زنان و مردانش را از دست می‌دهد و کمک‌های جهانی به بخش‌هایی از آنجا روانه می‌شود.

 سومالی بیشترین آسیب را از قحطی و جنگ داخلی دیده و در شرایط بسیار بحرانی به‌سر می‌برد.مردم ایران یکی از پیشتازان کمک‌رسانی به این کشور بوده‌اند و تا دیروز 3محموله به این کشور ارسال کرده‌اند. محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات، هلال احمر ایران را نخستین کمک‌رسان به سومالی عنوان کرد و افزود: وقتی که ایران وارد سومالی شد راه برای کمک سایر کشورها باز شد و ایران با ارسال 2محموله آبی و هوایی توانسته است 100هزار مسلمان گرسنه سومالیایی را تحت پوشش خود قرار دهد. همچنین امشب محموله سوم به‌صورت هوایی به سمت سومالی حرکت می‌کند و به‌زودی محموله چهارم به وزن 100 تن از بندرعباس آماده بارگیری می‌شود.

وی افزود: به‌دلیل جنگ داخلی و همچنین ناامنی‌های موجود در سومالی هیچ کشوری جرات حضور در این کشور و کمک به مردم قحطی‌زده را نداشت تا اینکه برای نخستین بار تیم ارزیاب هلال احمر ایران در این کشور حضور یافت که پس از ارزیابی‌ها مشاهده کردیم حدود 4میلیون مسلمان سومالیایی از کشوری 10‌میلیونی دچار قحطی و گرسنگی شده‌اند و بیمارستان‌ها و بخش‌های دولتی در بدترین وضعیت ممکن هستند و بخش زیادی از این کشور ویرانه شده است.

مظفر توضیح داد که آب آشامیدنی در این کشور وجود ندارد و نیازهای پزشکی سومالی، شامل تجهیزات جراحی و آنتی‌بیوتیک‌هاست. گرسنگان سومالی نیازمند پروتئین و چربی هستند لذا پزشکان متخصص اعلام کرده‌اند که آرد و برنج و روغن و لوبیا نیاز اولیه حیات است. وی افزود: هم‌اکنون یک گروه 8 نفره در بخش درمانی و بهداشتی در سومالی مستقر هستند ولی نیاز فوری به ایجاد یک اتاق عمل است. من به چشم خودم اتاق‌های عملی را دیدم که برای نظافت آن از آب بشکه پوسیده استفاده می‌شد و تخت‌هایی که زنگ‌زده بود و اتاق‌هایی که خراب شده بود. سرپرست تیم ارزیابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سومالی با بیان اینکه 3میلیون و 800 هزار نفر در این کشور در معرض قحطی قرار دارند از تمامی مردم درخواست کرد کمک‌های نقدی خود را برای کمک به مردم سومالی به شماره حساب هلال احمر واریز کنند و اگر قصد کمک غیرنقدی دارند آرد، برنج و کنسرو نیاز اولیه مردم سومالی است. جمعیت هلال‌احمر علاوه بر ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به سومالی، از طریق شماره حساب‌های کمک‌های مردمی 99999 بانک ملی شعبه مرکزی و 0199999999003 سیبا بانک ملی و نیز صندوق‌های جمع‌آوری وجوه نقدی در محل شعب هلال‌احمر، میادین اصلی شهرها و مصلی‌های نماز جمعه سراسر کشور آماده دریافت کمک‌ها برای مردم قحطی‌زده سومالی است.

کد خبر 143098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز