شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در چهارمین هفته از تظاهرات گسترده علیه دولت بنیامین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی، دیشب بار دیگر ده‌ها هزار معترض در 12 شهر دست به تظاهراتی گسترده زدند.

 به نوشته روزنامه الاهرام مصر، در بی‌سابقه‌ترین تظاهرات در اراضی اشغالی، شامگاه گذشته بیش از 12 شهر ازجمله قدس شرقی، حیفا، عکا، الجلیل و العفوله در شمال و بئر السبع در جنوب اراضی اشغالی صحنه تظاهرات علیه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. این تظاهرات‌ها تحت عنوان اعتراض‌های چادرنشینان در حالی از تل‌آویو به شهرهای دیگر سرایت پیدا کرده است که رهبران جنبش‌های اعتراضی تاکید کرده‌اند تمامی ساکنان اراضی اشغالی این اعتراضات را تایید می‌کنند.

در آخرین نظرسنجی منتشرشده در 2روز گذشته بیش از 88 درصد از اسرائیلی‌ها از این جنبش اعتراضی حمایت می‌کنند. حدود 60 درصد نیز آمادگی خود را برای شرکت در این تظاهرات‌ها اعلام کرده‌اند.جنبش‌های اعتراضی ضمن تاکید بر ضرورت تغییر سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی و رفاه دولت، انجام هرگونه مذاکرات فوری با نتانیاهو را رد کرده‌اند. هفته گذشته و بعد از تظاهرات گسترده روز شنبه که در آن نزدیک به 300 هزار نفر شرکت داشتند، دولت نتانیاهو کمیته‌ای را برای گفت‌وگو با معترضان و تدوین طرح اصلاحات تشکیل داد. اما معترضان هرگونه مذاکره با این کمیته را رد کردند.

اعتراض‌ها از یک ماه گذشته و به‌دنبال بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها و ازجمله قیمت مسکن آغاز شده است. در هفته‌های گذشته اعتصاب‌های گسترده‌ای از سوی پزشکان، پرستاران، معلمان و حتی نظامیان در تل‌آویو برگزار شده‌است. عده‌ای از معترضین چندین روز است که در بلوار اصلی تل‌آویو چادر زده و متحصن شده‌اند. این اقدام آنها برگرفته از شیوه‌های اعتراضی در کشورهای عربی همچون مصر است.

در همین حال، شب گذشته بزرگ‌ترین تظاهرات در تاریخ حیفا برگزار شد و بیش‌از 20هزار نفر از مردم عرب و ساکنان یهود تحت شعار مردم خواهان عدالت اجتماعی‌اند، در منطقه الالمانیه در حیفا دست به تظاهرات زدند. این درحالی است که پلیس رژیم صهیونیستی در مقابله با این تظاهرات‌ها می‌کوشد تا بیش از 2000 چادر معترضان متحصن را به بهانه برخورد با هرگونه تظاهرات احتمالی فلسطینیان در کرانه باختری، جمع‌آوری کند. پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که هرگونه تظاهرات فلسطینیان در ماه سپتامبر و پس از رای‌گیری سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را سرکوب خواهد کرد و در این راستا، 7400 نفر از نیروهای خود را آموزش داده است.

از سوی دیگر و در پی تلاش مسئولان شهری برای جمع‌آوری چادرها، معترضان شهر حولون در جنوب تل آویو تهدید کرده‌اند از ناآرامی‌های لندن الگوگیری و شهر را ناآرام خواهند کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر با تاکید بر تهدیدی که از ناحیه تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در هفته‌های آینده وجود دارد، سعی در ترساندن معترضان داخلی این رژیم و منصرف کردن آنها از تظاهرات داشت. اما معترضان بی‌اعتنا به این تهدیدها به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

ساخت 4300 واحد یهودی‌نشین

اما در تازه‌ترین اقدام مقام‌های رژیم صهیونیستی در نقض قوانین بین‌المللی، وزیر کشور این رژیم با ساخت 4300 واحد مسکونی در مناطق مختلف اشغالی موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رویی لخمن اویچ سخنگوی ایلی یشاوی وزیر کشور با اشاره به موافقت یشاوی با ساخت 1600 واحد مسکونی در کوی رامات شلومو در قدس شرقی، تاکید کرد وی در روزهای آینده با ساخت2000 واحد مسکونی دیگر در جیفعات هامتوس و700 واحد دیگر در بیسجات زئیف موافقت خواهد کرد.

این درحالی است که این تصمیم مقام‌های رژیم صهیونیستی انتقادات و محکومیت‌های شدیدی را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در پی داشته است.کاخ سفید با انتقاد از این تصمیم، نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و از نتانیاهو خواسته است تا از هرگونه اقدامی که منتهی به تضعیف روند سازش در منطقه شود، خودداری کند. در همین حال، سازمان ملل نیز این تصمیم را تحریک‌آمیز و آن را تضعیف‌کننده تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای ازسرگیری مذاکرات خاورمیانه توصیف کرده است.

کد خبر 142992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز