گروه بین‌الملل: همزمان با بالا گرفتن اعتراضات در گوشه و کنار اراضی اشغالی فلسطین نسبت به شرایط اقتصادی، گزینه‌های سلب رای اعتماد از دولت رژیم صهیونیستی در کنست مطرح شده‌است.

تظاهرات

به گزارش سایت النهار الجدید، بیش از 20 هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی در تازه‌ترین اعتراضات گسترده با برگزاری تظاهرات، شکست‌های متوالی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حوزه مسکن، بهداشت، مسائل اجتماعی و سیاسی را محکوم کردند.

معترضان با الگوگیری از انقلاب‌های عربی، از طریق سایت‌های ارتباط اجتماعی در اینترنت زمان و مکان برگزاری تظاهرات را هماهنگ کرده و ضمن نصب خیمه‌هایی در قلب تل آویو تاکید کرده‌اند میدان هبیما در این شهر را به میدان التحریر دیگری تبدیل خواهند کرد.معترضان در شهرهای تل آویو، قدس شرقی، حیفا، بئر السبع و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اسدود و عسقلان خواستار استعفای نتانیاهو و سرنگونی دولت وی شده و تاکید کرده‌اند تا زمان تحقق خواسته‌های خود، میادین شهرها را ترک نخواهند کرد.

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو در پی بالاگرفتن این اعتراضات مجبور به لغو سفر هفته جاری خود به لهستان و حضور در جلسه روز دوشنبه دولت شد که پس از برگزاری، به مکانی برای تبادل اتهامات میان وزرا بدل شد. در این نشست، هر یک از وزرا دیگری را مسئول شرایط نامساعد پیش‌آمده می‌دانست.

در تظاهرات دیروز اسرائیلی‌ها علیه دولت که بخش اعظم برگزار‌کنندگان آن جوانان بودند، صدها نفر از پزشکان متخصص و شماری از فعالان احزاب مخالف دولت و نیز تساحی جبرئیلی مشاور سابق نتانیاهو و نویسنده سخنرانی‌هایش شرکت داشتند.

از سوی دیگر، رادیو رژیم صهیونیستی با اشاره به ارائه 4پیشنهاد از سوی فراکسیون‌های مخالف دولت در کنست برای سلب اعتماد از دولت نتانیاهو، گزارش داد: ایلی یشای از وزرای جنبش شاس در دولت نتانیاهو، رئیس کنست را به بررسی امکان لغو تعطیلات تابستانی در پرتو بحران جاری در حوزه‌های مسکن، بهداشت و موج گرانی در اراضی اشغالی فراخواند.

این درحالی است که معترضان خشمگین با تجمع مقابل ساختمان کنست، خیابان‌های منتهی به این ساختمان را با قطعات بتنی بستند که در پی آن، پلیس 9نفر را بازداشت کرد. نتانیاهو در پی این اعتراضات روز سه‌شنبه طرح جدیدی مبنی بر کاهش قیمت زمین در مناقصه‌های ساخت آپارتمان برای اجاره ارائه داده است اما معترضان با رد این طرح، تاکید کردند شنبه آینده تظاهرات گسترده‌تری را برگزار خواهند کرد.

در همین حال، روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه در گزارشی با مقایسه میان اعتصاب‌ها و اعتراضات علیه دولت نتانیاهو در اراضی اشغالی و انقلاب‌های عربی، نوشت: این امر میزان بالای الگوگیری اسرائیلی‌ها از بهار عربی نه تنها در شیوه اعتراض بلکه حتی در نوع شعارها را نشان می‌دهد.

واشنگتن پست با اشاره به یکی از پارچه‌نوشته‌ها با عبارت اینجا میدان روچیلد و میدان التحریر است، افزود: این اعتراضات نشانگر میزان ناخرسندی و خشم طبقه متوسط اسرائیل و به‌ویژه جوانان از سیاست‌های دولت نتانیاهو در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن و بهداشت است.

قیمت‌ها و به‌‌خصوص قیمت مسکن در اراضی اشغالی از سال 2008 به میزان 64 درصد افزایش یافته و هر کارمند در اراضی اشغالی برای خرید یک منزل نیاز به مبلغی معادل حقوق 143 ماهه خود دارد. اتحادیه‌های کارگری در سرزمین‌های اشغالی اعلام‌ کرده‌اند از هفته آینده به اعتصاب سراسری مردم خواهند پیوست.

کد خبر 141528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز