مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر انجمن نجوم اهواز، اوج بارش شهاب‌های برساووشی را در روزهای 21 و 22 مردادماه اعلام کرد و گفت: بارش شهابی برساووشی به دلیل تعداد بارش شهاب‌ها از مهمترین بارش‌های سالانه است ولی امسال به دلیل حضور ماه به صورت بدر، رصد این پدیده به راحتی صورت نمی‌گیرد

نقشه راهنمای رصد بارش برساووشی در روزهای 21 و 22 مردادماه

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو جعفری زاده با اشاره به بارش‌های شهابی در طول یک سال، افزود: در ماه‌های مختلف سال شاهد بارش‌های متنوعی در آسمان هستیم این بارش‌ها زمانی آغاز می‌شوند که زمین در مسیر مداری خود گاهی یکی از مدارهای دنباله‌دار و یا سیارک‌ها را قطع می‌کند که در این صورت ذرات جدا شده از سیارک‌ها و دنباله‌دارها وارد جو زمین می‌شود.

دبیر انجمن نجوم اهواز ادامه داد: این ذرات بزرگ و کوچک به دلیل بالا بودن عواملی چون دما، سرعت و اصطکاک، در جو زمین شروع به سوختن می‌کنند و در آسمان ردی از خود به جای می‌گذارند که ما آنها را در قالب بارش شهابی مشاهده می‌کنیم.

وی به بارش شهابی برساووشی اشاره کرد و یادآور شد: این بارش در روزهای جمعه و شنبه 21 و 22 مردادماه به اوج می‌رسد و شب‌های زیبای تابستان را نور باران می‌کند.

میزان بارش شهابها از زمان آغاز بارش در مردادماه سال جاری

جعفری زاده به وضعیت ماه در این شب‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: ماه، مزاحم بزرگی در این شب خواهد بود چراکه ماه در شب‌های 21 و 22 مردادماه به صورت بدر در آسمان می‌درخشد و تقریبا تمام شب در آسمان حضور خواهد داشت.

دبیر انجمن نجوم اهواز بهترین زمان رصد این پدیده را 2 ساعت پیش از طلوع خورشید ذکر کرد و افزود: به دلیل بالا بودن قدر (درخشندگی) ماه، تراکم شهابی کمتری در این بارش در مقابل دیدگان رصدگران قرار می‌گیرد از این رو 2 تا 3 ساعت پیش از طلوع آفتاب که ارتفاع ماه در آسمان کمتر شده و صورت فلکی برساووش اوج گرفته است، بهترین زمان رصد و ثبت شهاب است.

وی بارش شهابی برساووشی را از بارش‌های مهم سالانه دانست و اظهار داشت: بارش شهابی برساووشی به دلیل تعداد بارش شهاب‌ها از بارش‌های مهم به شمار می‌رود به گونه‌ای که تعداد شهاب‌ها در هر ساعت (ZHR) بین 120 تا 200 شهاب می رسد.

جعفری زاده کانون این بارش را دنباله داری به نام "سویفت-تاتل" ذکر کرد و گفت: این دنباله دار هر 130 سال یک بار مسیر مداری خود را کامل می کند.

دبیر انجمن نجوم اهواز همچنین تاکید کرد: در صورتی که رصدگران به رصد بارش شهابی برساووشی اقدام کردند می توانند گزارشهای رصدی خود را به مجمع جهانی شهابها (IMO) ارسال کنند.

کد خبر 142930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز