گروه اجتماعی-‌ علی‌اصغر محمدی: با اینکه نمایندگان مجلس گفته بودند تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها باید به‌صورت طرح یا لایحه در مجلس مطرح شود اما وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که تعطیلی پنجشنبه‌های دبستان‌ها نیازی به طرح، لایحه یا تایید مجلس ندارد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی درباره سرانجام طرح تعطیلی دبستان‌ها اعلام کرد: تعیین ساعات و روزهای آموزش در مدارس جزو اختیارات شورای‌عالی آموزش و پرورش است و نه مجلس، البته براساس خبرهایی که داریم حدود 80درصد از عموم مردم و نه معلمان، با این طرح موافق هستند. وی گفت: طی یک قرن تاریخ قانونگذاری در کشور هیچ قانونی برای اینکه دانش‌آموزان در چه روزها و ساعاتی درس بخوانند، نداشته‌ایم و اینکه چند ساعت و در چه روزهایی کلاس‌های درس برگزار شود از اختیارات شورای‌عالی آموزش و پرورش است و مجلس شورای اسلامی نیز قانون تشکیل شورای‌عالی آموزش و پرورش را تصویب کرده است. وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس آنچه در قانون مدیریت خدمات کشوری آمده به غیر از دانشگاه‌ها و مدارس، کار باید در 6 روز باشد و اگر دولت بخواهد ادارات را تعطیل کند باید به مجلس لایحه دهد اما در مورد ساعات آموزشی این‌طور نیست.

نگرانی نمایندگان مجلس

رئیس کمیسیون آموزش مجلس پس از2 نشست مشترک با وزیر آموزش و پرورش و معاونان این وزارتخانه به همشهری گفت: اکثریت نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از توضیحات وزیر آموزش و پرورش در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها قانع نشده‌اند. علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: کمیسیون آموزش مجلس بر این باور است که تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها کارشناسی نیست و به ضرر نظام تعلیم و تربیت است. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مستندی برای این طرح ندارد گفت:

می‌گویند این طرح باید اجرا شود و معایب و نقایص آن در آذر‌ماه 90 مشخص می‌شود و این یعنی آزمون و خطا روی دانش‌آموزان، از ابتدایی تا دبیرستان.وی تاکید کرد: اکنون زمان آزمون و خطا نیست و مجلس از تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها تا جایی که ممکن است جلوگیری می‌کند. نماینده مردم تهران گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ایجاد کار‌گروهی ویژه و بررسی موضوع با مشارکت استادان دانشگاه به این اجماع رسید که تعطیلی پنجشنبه دبستان‌ها طرحی نادرست و مردود است.

پاسخ به نگرانی نمایندگان مجلس

وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی نمایندگان مجلس مبنی بر کاهش ساعات آموزشی دبستانی‌ها با تعطیلی روزهای پنجشنبه اظهار داشت: برای دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی 40 دقیقه کلاس با 15 دقیقه زنگ تفریح تعریف شده و در مجموع فعالیت آنها از ساعت 12:15 تا 12:30 به طول می‌انجامد و برای پایه‌های چهارم و پنجم دبستان نیز 5 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده که شامل 45 دقیقه کلاس و 15 دقیقه زنگ تفریح است و اگر از ساعت 8 صبح فعالیت خود را آغاز کنند 12:45 تعطیل می‌شوند.وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در رابطه با آموزش ابتدایی «روز» ملاک نیست بلکه «ساعت» آموزشی ملاک است که بر این اساس تاکنون ابتدایی‌ها 768 ساعت در سال تحصیلی درس می‌خوانده‌اند اما هم‌اکنون و با طرح جدید 800 ساعت در سال تحصیلی درس می‌خوانند.

بلاتکلیفی مدارس

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه برخی مدیران مدارس هم مطلع نیستند که قرار است سال آینده تحصیلی فعالیت آموزشی آنها ثابت یا چرخشی( یک هفته صبح یک هفته بعدازظهر) باشد، اظهار کرد: در شهر تهران 403 مدرسه از 5 هزار مدرسه دولتی و غیردولتی در نوبت عصر فعالیت می‌کنند و اعلام کرده‌ایم در مناطقی که امکان انتقال دانش‌آموزان به نوبت صبح نیست، مانند سال پیش فعالیت کنند و تغییری در شیفت کاری آنها ایجاد نمی‌شود، افزون بر این مقرر شده نحوه فعالیت واحدهای آموزشی با توافق خانواده‌ها و انجمن اولیاء و مربیان و مسئولان مدارس باشد و اگر موافق هستند فعالیت مدرسه راهنمایی و دبیرستان به‌صورت چرخشی باشد و اگر موافق نیستند در همان نوبت ثابت بمانند.
حاجی‌بابایی وعده داد که از امسال همه مدارس راهنمایی دخترانه در نوبت صبح تشکیل خواهد شد و هیچ دانش‌آموز دختر راهنمایی در نوبت بعدازظهر تحصیل نخواهد کرد.

اجبار به ثبت نام در هنرستان‌ها

در برخی از مناطق شهر تهران مدیران مدارس پس از ثبت نام دانش‌آموزان در پایه اول دبیرستان به آنها اعلام کرده‌اند باید و برای ثبت نام به هنرستان‌ها مراجعه کنند، البته دلیل این امر را «دستور وزارتی» اعلام می‌کنند.وزیر آموزش و پرورش درباره علت هدایت اجباری دانش‌آموزان به هنرستان‌ها گفت: «هیچ دستوری برای انتقال دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده در پایه اول دبیرستان‌ها به هنرستان‌ها نداده‌ام.»وی افزود: اگر دبیرستانی بیش از ظرفیت خود ثبت نام کرده و هنرستانی در آن نزدیکی وجود دارد که ظرفیت خالی دارد باید مازاد دبیرستان به هنرستان منتقل شود و از سال دوم می‌توانند در رشته دلخواه خود در دبیرستان یا هنرستان ادامه تحصیل دهند. 

کد خبر 142789
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز