گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: درحالی‌که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که برنامه‌ای برای تعطیلی روز پنجشنبه مدارس راهنمایی نداریم و هنوز تصمیم جدیدی در این باره اتخاذ نشده است، مدیر کل سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در اظهاراتی متفاوت ضمن اعلام تعطیلی مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش در روزهای پنجشنبه از مهر90 از تعطیلی مدارس راهنمایی در روزهای پنجشنبه خبر داده است.

کلاس

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس راهنمایی تهران در همه مدارس دولتی، غیردولتی و خاص(شاهد، استعدادهای درخشان و نمونه دولتی) اجرا خواهد شد و تعطیلی دبیرستان‌های شهر تهران با نظر اداره آموزش و پرورش منطقه و مدیر مدرسه به‌صورت اختیاری خواهد بود.

علی یزدی‌خواه اظهار کرد:با تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس راهنمایی و دبیرستان ساعات کار این مدارس 2 روز در هفته از ساعت 7 و نیم صبح تا 2.30 بعدازظهر و در بقیه روزها تا یک و نیم بعدازظهر خواهد بود. وی افزود: طرح تعطیلی پنجشنبه هنرستان‌ها نیز به‌دلیل کاهش ساعت درسی آنها به40 ساعت در هفته اجرا خواهد شد.

یزدی‌خواه افزود: با مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌طور رسمی همه مدارس ابتدایی نیز از سال تحصیلی آینده پنجشنبه تعطیل است. این در حالی است که ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش برنامه‌ای برای تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس راهنمایی ندارد و چنانچه تصمیمی در این‌باره اتخاذ شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مخالفت مجلس

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای اسلامی در واکنش به اعلام تعطیلی مدارس راهنمایی، دبیرستان‌ و هنرستان‌ شهر تهران به همشهری گفت: تعطیلی روزهای پنجشنبه همه مدارس شهر تهران «فاجعه» است و با ندانم کاری مسئولان آموزش و پرورش یک «فاجعه فرهنگی» در نظام تعلیم و تربیت کشور در حال وقوع است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد با بیان اینکه مجلس پیش از این، طی نامه‌ای دلایل مخالفت خود با طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌ گفت: آنها به جای تأمل و رفع نقایص فرافکنی کرده و اعلام کرده‌اند همه مدارس شهر تهران روزهای پنجشنبه از اول مهر ماه امسال تعطیل خواهد بود. به گفته وی این در حالی است که دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی در سن بلوغ هستند و باید زیرنظر متخصصان و مربیان تربیتی و پرورشی باشند و به شبهات فرهنگی آنها پاسخ داده شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: این گام بسیار خطرناکی است که آموزش و پرورش برداشته است، ‌زیرا صاحب‌نظران و کارشناسان طرح تعطیلی دبستان‌ها را مردود اعلام کردند و هنگامی که بحث تعطیلی مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها مطرح شد آن را مطلقا رد کردند.

عباسپور با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش برای توجیه تعطیلی روزهای پنجشنبه‌ها به تعطیلی 2روز در هفته مدارس سایر کشورها استناد می‌کنند اظهار کرد: این بخشی از واقعیت است، چرا آنها نمی‌گویند که در آن کشورها مدارس در سایر روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر دایر است و برنامه‌های شاد و متنوعی مانند اردوها، کلاس‌های فوق برنامه، تغذیه رایگان و فرصت مناسب برای استراحت دانش‌آموزان درنظر گرفته می‌شود. رئیس کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش به جای کار‌های عمقی در این وزارتخانه دنبال کارهای سطحی و شعاری است و نمی‌دانیم هدف او چیست؟ اما مجلس قطعا با تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس برخورد می‌کند.

آغاز ماجرا

پیشنهاد تعطیلی روزهای پنجشنبه برای نخستین بار در فروردین سال 88 از سوی عباس رهی، معاون آموزش و نوآوری سابق وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، حاجی بابایی این پیشنهاد را پیگیری و تا اینکه اسفند‌ماه سال 89 از تصویب آن در شورای‌عالی آموزش و پرورش خبر داد که این موضوع به چالشی بین مجلس و دولت تبدیل شد.

پس از نافرجام ماندن تلاش‌های وزیر آموزش و پرورش در متقاعد کردن اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اوایل مرداد‌ماه این کمیسیون به وزیر آموزش و پرورش مهلتی 10 روزه داد تا گزارش جامعی در این باره به مجلس ارائه کند که پس از ارائه گزارش باز هم اعضای کمیسیون آموزش از دلایل ارائه شده قانع نشدند. این کشمکش ادامه داشت تا اینکه رئیس‌جمهور وارد این ماجرا شد و در همایش روسای آموزش و پرورش کشور اعلام کرد مدارس باید روزهای پنجشنبه تعطیل باشند و افزون بر آن روز پنجشنبه را روز «خانواده» نامگذاری کرد.

این اظهارات اما پایان ماجرا نبود و رئیس کمیسیون آموزش مجلس از مخالفت مجلس با تعطیلی روزهای پنجشنبه سخن گفت تا اینکه وزیر آموزش و پرورش در نشست بزرگداشت روز خبرنگار صریحا اعلام کرد: «تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها نیاز به تایید مجلس ندارد» و اکنون نیز مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیلی مدارس همه دوره‌های تحصیلی پایتخت از مهر‌ماه امسال سخن می‌گوید.

اما معاون وزیر آموزش و پرورش از آن بی خبر است. البته پیش از او در اردیبهشت‌ماه امسال وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهری از بررسی طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس راهنمایی و متوسطه (دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها) و همچنین از احتمال تعطیلی مدارس دوره‌های راهنمایی و متوسطه از سال تحصیلی 92-91 خبر داد.

اردیبهشت‌ماه معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: طرح تعطیلی مدارس راهنمایی و دبیرستان در روزهای پنجشنبه در مرحله مطالعه کارشناسی قرار دارد و تاکنون به جمع‌بندی نرسیده‌ایم بنابراین طرح مذکور به سال تحصیلی جدید نمی‌رسد.ظاهرا بررسی‌های کارشناسی آموزش و پرورش شهر تهران زودتر از کارشناسان وزارتخانه به نتیجه رسیده، البته هنوز اعلام نشده این تصمیم براساس کدام مطالعات کارشناسی انجام گرفته ‌است.

کد خبر 143779
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز