همشهری آنلاین: فراخوان بی‌ینال مجسمه‌سازی که امسال بدون حمایت مالی وزارت ارشاد برگزار می‌شود، اعلام شد و انجمنی‌ها، بدون هیچ سانسور و محدودیتی انتخاب موضوع را برای هنرمندان کاملا آزاد گذاشتند.

به گزارش ایلنا، بهداد لاهوتی یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن مجسمه‌سازان، در این باره گفت: فراخوان بی‌ینال را اعلام کردیم و هنرمندان در انتخاب موضوع و ابعاد آثارشان کاملا آزاد هستند.

تنها اینکه امسال یک اثر پیشنهادی از هنرمندان می‌گیریم. البته برای بی‌ینال، عنوانی انتخاب شده و این عنوان تنها یک فضای ذهنی است.

لاهوتی در توضیح اینکه آیا هنرمندان باید در همین فضای ذهنی به خلق آثار بپردازند، گفت: عنوان "... آسمان مال من است" هیچ محدودیتی برای هنرمندان در پی ندارد و انتخاب این نام برای بی‌ینال به این معنا نیست که هنرمند باید ذهنش را در این فضا محدود کند.

در این دوره از دوسالانه تمام شیوه‌های بیانی مجسمه‌سازی مورد توجه است و هنرمندان در بیان ایده‌های خود محدودیتی ندارند.

همچنین در این دوسالانه استفاده از هرگونه تکنیک و مواد آزاد است.

جالب اینکه به‌رغم تمام بایدها، ارشاد از بی‌ینال حمایت مالی نمی‌کند و انجمن نیز پذیرفته که بدون حمایت مالی ارشاد بی‌ینال را برگزار کند.

البته پر واضح است که این بی‌توجهی ازسوی ارشاد می‌تواند برگزاری بی‌ینال مجسمه‌سازی را با مشکل و سختی همراه سازد.

لاهوتی درباره دلیل کنار آمدن انجمن با چنین اتفاقی گفت: با آنکه ارشاد از بی‌ینال حمایت مالی ندارد اما ما از برگزاری بی‌ینال صرف‌نظر نکردیم؛ این است که معتقدیم کنار کشیدن از عرصه تنها و تنها به ضرر هنر مجسمه‌سازی و هنرمندان این وادی است.

و از آنجا که قصد ما زمینه‌سازی برای رشد مجسمه‌سازی است؛ بهتر دیدیم حتی در این شرایط هم بی‌ینال را برگزار کنیم.

این عضو هیأت مدیره انجمن تصریح کرد: البته به دوستان در ارشاد گفتیم شما هم هیچ کاری به کار بی‌ینال نداشته باشید و بگذارید ما خودمان تصمیم بگیریم که آنها هم پذیرفتند.

بر همین اساس ارشاد هیچ دخالتی در نحوه اجرا ندارد و شورای سیاست‌گذاری بی‌ینال همه برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده است.

البته در شورا از آقایان موزه و ارشاد هم عضویت دارند اما هر پیشنهادی که ما دادیم؛ آنها پذیرفتند.

لاهوتی درعین حال تاکید کرد که؛ تاکنون هیچ‌یک از تصمیمات انجمن؛ غیرمنطقی نبوده و همه برای ارتقای هنر مجسمه‌سازی اتخاذ شده است.

به طور کلی تاکنون همه چیز همانطور که ما خواستیم پیش رفته است.

این دست‌اندرکار برگزاری بی‌ینال مجسمه‌سازی تأکید کرد: از برگزاری بی‌ینال هیچ پولی عاید انجمن نمی‌شود و صرفا انجمن برای بی‌ینال کار می‌کند چراکه دیدیم به خاطر اینکه ارشاد پولی به انجمن نمی‌دهد اگر انجمن خودش را کنار بکشد؛ کار پسندیده‌ای نیست.

حالا اگر خودشان خواستند و کمکی به بی‌نال کردند بحث جدایی است.

باید گفت ششمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران ازسوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود اما آنچه که می‌شود گفت؛ آن است که انجمن مجسمه‌سازی بدون تکیه بر حمایت‌های مالی دولتی اراده‌اش را بر برگزاری این دوره از دوسالانه قرار داده تا نظمی در برگزاری این برنامه هنری ایجاد کند و از تاخیرهای مرسوم در این بی‌ینال جلوگیری کند چراکه به گفته لاهوتی، آنچه که مهم است اقداماتی است که امروز انجمن مجسمه‌سازی برای هنر مجسمه‌سازی انجام می‌دهد و عملکرد امروز این انجمن، در آینده به تاریخچه مجسمه‌سازی کشور بدل می‌شود.

او درباره جزییات اقداماتی که تاکنون برای برگزای بی‌ینال انجام گرفته؛ گفت: هنوز سایت دوسالانه کامل نشده است که آن هم ظرف یکی دو روز آینده کامل می‌شود و هنرمندان می‌توانند از طریق این سایت ثبت نام کرده و آثارشان را برای دبیرخانه ارسال کنند.

اما در کل تا دو هفته دیگر کاملا درگیر دوسالانه هستیم و خبرها بیشتر می‌شود.

لاهوتی افزود: امسال برنامه‌ریزی‌ها به صورتی است که ارسال آثار به صورت دستی صورت نگیرد و هنرمندان آثارشان را از طریق اینترنت ارسال کنند.

این هنرمند ادامه داد: جایزه‌های این دوره از بی‌ینال نیز متفاوت است. در این دوره تنها سه جایزه اصلی و یک جایزه زیر 35 سال داریم.

یعنی جایزه اول فقط به یک نفر تعلق می‌گیرد و چنین نیست که دو نفر مدعی یک جایزه باشند. همچنین دوسالانه را به چند بخش و موضوع و ... تقسیم نمی‌کنیم.

شورای دبیران ششمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران متشکل از منصور آذری(رئیس شورا)، بهداد لاهوتی(دبیر اجرایی) و سارا روحی صفت(دبیر همایش) است و محمود شالویی(رئیس شورای سیاست‌گذاری)، ملک دادیار گروسیان، نادر قشقایی، منصور آذری، داود ثمری، غلامعلی طاهری، عبدالرحیم سیاهکارزاده، سهند سهامیان، بهداد لاهوتی و سارا روحی صفت، اعضای شورای سیاست‌گذاری دوسالانه هستند.

هیئت انتخاب ششمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران پس از بررسی آثار هنرمندان، در سایت دوسالانه اعلام می‌کند و هنرمندان باید آثار راه یافته به دوسالانه را از ۲۳ تا ۲۵ مهرماه به فرهنگسرای نیاوران ارسال کنند.

ریما اسلام مسلک، حمید سوری، مرتضی نعمت‌اللهی، ملک دادیار گروسیان و کورش گلناری هیئت انتخاب ششمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران هستند.

ششمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران آبان‌ماه امسال با موضوع آزاد و "آسمان مال من است" در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

کد خبر 142733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز