سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: به رسانه‌ها اجازه داده نخواهد شد ورود اجساد 30 نظامی آمریکایی کشته شده در افغانستان در آغاز هفته جاری در جریان هدف قرار گرفتن یک بالگرد این نیروها را پوشش دهند.

پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم گزارش داد، این تصمیم وزارت دفاع آمریکا مغایر با قانون اساسی این کشور و وعده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا است و در راستای جلوگیری از اطلاع افکار عمومی از هزینه‌های انسانی جنگ افغانستان اتخاذ شده است.

اوباما در فوریه سال 2009 و پس از 18 سال از ممنوعیت پوشش ورود اجساد کشته های جنگی این کشور کاسته بود و به خانواده های سربازان کشته شده اجازه همراه داشتن دوربین‌های فیلم برداری در مراسم رسیدن اجساد سربازان کشته شده را داده بود.

اما پنتاگون دیروز با بهانه تراشی جدیدی اعلام کرد: وضعیت اسفنار سقوط بالگرد در افغانستان وضعیت ویژه ای را به وجود آورده است که براساس آن خانواده‌ها نمی‌توانند پیشاپیش به رسانه‌ها اجازه تصویربرداری از مراسم را بدهند. زیرا هویت اجساد هنوز شناسایی نشده است.

ژنرال دیف لاین سخنگوی پنتاگون، اخبار منتشره مبنی بر ملغی شدن سیاست سابق مبنی بر کاسته شدن از این ممنوعیت را رد کرد و به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر با اجسادی روبرو هستیم که هنوز هویت آنها شناسایی نشده است. به همین دلیل نمی توان به خانواده‌های آنها اجازه پوشش رسانه‌ای ورود این اجساد را داد.

وی افزود: آنها با قاطعیت نمی‌دانند که جسدی که در داخل تابوت قرار دارد متعلق به کیست.

حمله اخیر طالبان به یک فروند بالگرد آمریکایی در افغانستان که خونین ترین حمله به نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ افغانستان در حدود یک دهه پیش است باعث اهتمام همه جانبه رسانه‌های این کشور و پوشش خبری گسترده این حمله و و کشته شدن 30 نظامی آمریکایی شده است.

باراک اوباما دیروز در یک پیام تلویزیونی کشته شدن این افراد را به خانواده هایشان تسلیت گفت.

انتظار می‌رود اجساد این نظامیان امروز به آمریکا منتقل شود. اخبار منتشره از احتمال سفر مقامات علی رتبه آمریکایی به پایگاه نظامی دوور برای تسلیت به خانواده های این کشته‌ها خبر می‌دهند.

اوباما سال 2009 برای ادای احترام به 18 سرباز آمریکایی کشته شده در افغانستان از این پایگاه دیدار کرد.

ژنرال دیف لاین سخنگوی پنتاگون افزود: در صورتی که در میان این اجساد، تعدادی جسد قابل شناسایی وجود داشته باشد و خانواده‌های آن اجساد با پوشش رسانه‌ای این مراسم موافقت کنند این کار انجام خواهد شد.

وی افزود: علت این تصمیم ما غیر قابل شناسایی بودن اجساد است.

گروه‌های حامی آزادی مطبوعات از تصمیم اوباما مبنی بر کاستن از میزان محدودیت در این زمینه که در سال 1991 در آمریکا اعمال شده است استقبال کردند. این محدودیت در جریان جنگ اول خلیج فارس اعمال شد. اما به دنبال بازگرداندن کشته‌های حمله القاعده به ناو آمریکایی کول در خلیج عدل در اکتبر سال 2000 پوشش خبری این کشته‌ها از این محدودیت مستثنی شد.

جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان جنگ‌های عراق و افغانستان محدودیت‌های بیشتری در این زمینه اعمال کرد که این امر باعث انتقادات فراوانی از دولت بوش شد.

از زمان حمله آمریکا به عراق در مارس 2003 تاکنون حدود 4هزار و500 سرباز آمریکایی کشته شده‌اند. 

کد خبر 142688
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز