جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کاروان مدیران معاونت هنری وزارت ارشاد 3-2روز پیش به کشور بازگشت و آنها بی‌سر وصدا به محل کار خود رفتند تا درحالی‌که مشکلات ریز و درشت مالی و کمبود بودجه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را احاطه کرده، این مدیران و هنرمندان فارغ‌البال خاطرات سفر خود را مرور کنند.

Avignon Theatre Festival

این در حالی است که درخواست گفت‌وگوی همشهری با حمید شاه‌‌‌آبادی، معاون هنری وزیر ارشاد منوط به طی‌شدن مسیری بوروکراتیک شد که شاید گفت‌وگو نکردن از این پاسخ بهتر بود.

بدهی 200میلیون تومانی تئاتر فجر هنوز تسویه نشده‌است، ادامه درمان مجید بهرامی و مجید فروغی 2هنرمند تئاتری هزینه‌بر است و مجید بهرامی برای ادامه درمان خود باید به خارج برود، هنرمندان شهرستانی از کمبودهای تئاتری در شهرستان‌های خود گله‌مند هستند، روز گذشته هنرمندی از استان البرز با همشهری تماس گرفت و از کمبود امکانات این استان گلایه کرد، هنوز هنرمندان تئاتری، دستمزد سال گذشته خود را نگرفته‌اند.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی نشده‌است، سالن‌های تئاتری نیاز به بازسازی دارند و امکانات سالن‌ها قدیمی است، فراخوان مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور هنوز منتشر نشده است، نوازندگان ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران نزدیک به 5 ماه است که حقوق نگرفته‌اند و ارکستر ملی بعد از 2 سال سکوت، نخستین اجرای خود را در سال جدید در حالی به روی صحنه می‌برد که بردیا کیارس رهبر این ارکستر به ایسنا گفت ارکستر ملی در فقر است. او تاکید کرد که بدون بودجه و حمایت دولت هیچ کدام از اهداف ارکستر ملی به ثمر نمی‌نشیند و انگیزه‌ها از بین می‌رود.

با وجود همه این مشکلات اما مسئولان معاونت هنری وزارت ارشاد و هنرمندان، راهی سفر می‌شوند و زمانی هم که از سفر برمی‌گردند از دسترس خبرنگاران دور می‌مانند تا به سؤالات آنان پاسخ ندهند.

حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس عظیمی مشاورش به همراه دکتر قطب‌الدین صادقی، دکتر تاجبخش فنائیان، دکتر محمود عزیزی، هادی مرزبان، ایرج راد، داریوش ارجمند، حسین مسافرآستانه و البته مدیر روابط عمومی معاونت هنری به جشنواره تئاتر آوینیون رفتند؛ سفری که ابتدا با سکوت خبری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود تا اینکه این سفر شکل رسانه‌ای به‌خود گرفت و در نتیجه خیلی زود خبرهایی از سوی این گروه به رسانه‌ها ارسال شد تا نشان داده شود این سفر چه دستاوردهایی برای تئاتر ایران دارد.

متأسفانه این سفر بیشتر به گردش علمی و تفریحی شباهت داشت. این گروه از 6 نمایش صحنه‌ای و از 15 نمایش خیابانی از کشورهای آفریقای جنوبی، فرانسه، آمریکا، آلمان، ایتالیا و مکزیک دیدن کردند و البته یادشان نرفت مهم‌ترین مرکز کتاب تئاتر شهر پاریس ( کتاب شکسپیر )، موزه هنر‌های معاصر، موزه لوور، کلیسای نوتردام، مهم‌ترین مرکز تئاتر دانشگاهی شهر پاریس، تئاتر شهر پاریس، دفتر جشنواره بین‌المللی تئاتر آوینیون و چندین تالار تئاتری و امکانات سالنی را ببیند. البته در میان گزارش‌ها که برای رسانه‌ها ارسال شد، خبر از رایزنی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر دفتر تئاتر خیابانی برای حضور چند گروه تئاتر خیابانی خارجی در جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان و درصورت امکان اعزام گروه‌های تئاتر خیابانی ایرانی به این جشنواره با سرپرستان و مدیران داده شد ولی هرگز در این گزارش‌ها نیامد که یک گروه با استعداد جوان شهرستانی از شرکت در جشنواره تئاتر آوینیون که یک رویداد مهم تئاتری است باز ماند.

این درحالی است که هنوز دستاورد سفر آقای معاون و همراهان به جشنواره ادینبورگ اعلام نشده و هیچ گروهی از این جشنواره به ایران دعوت نشدند و البته فراموش هم نکرد‌ه‌ایم که برخلاف وعده‌های حسین پارسایی که دبیری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برعهده داشت هرگز سفر پیتربروک به ایران تحقق پیدا نکرد و البته برخلاف وعده‌های پیشین محمد حیدری در جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر، تولید کار مشترک ایران و کشورهای دیگر ادامه‌دار نشد. آنطور که مهر نوشته، هزینه سفر هیأت 9نفره ایرانی به جشنواره آوینیون فرانسه با درنظر گرفتن میانگین مخارج سفر هر یک نفر به کشور فرانسه معادل تولید چند نمایش قابل توجه در داخل کشور بوده است.البته نباید فراموش کرد که این نخستین سفر شاه‌آبادی به جشنواره‌های دیگرنیست، او سال گذشته به جشنواره ادینبورگ رفت و امسال علاوه بر شرکت در روزهای آخر جشنواره آوینیون در جشنواره دوسالانه ونیز شرکت کرد تا تور اروپایی خود را به‌تدریج کامل کند.

کد خبر 142233
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز