سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

روز یکشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه از معرفی سفیر جدید انگلیس به تهران خبر داد.

حسین ابراهیمی

این در حالی‌است که نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی گفت‌وگوهایی نسبت به این مسئله اعلام موضع کردند. روز گذشته کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون از الزام مجلس بر دولت مبنی بر قطع رابطه با انگلیس خبر داد. پیش از این سایمون گس سفیر سابق انگلیس در تهران به‌دلیل مداخله در امور داخلی ایران در وقایع سال 88 با واکنش نمایندگان از کشور اخراج شد. سایمون گس پس از این اخراج از سوی دبیر کل ناتو به نمایندگی ناتو در افغانستان منصوب و جانشین مارک سدویل، عالی‌ترین مقام ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان شد. درخصوص اقدام اخیر انگلیس در معرفی سفیر جدید خود در ایران با حسین ابراهیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از امضا‌کنندگان طرح قطع رابطه با دولت انگلیس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سرنوشت طرح قطع رابطه با انگلیس چه شد؟

نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اواخر سال گذشته طرحی برای قطع رابطه با انگلیس تهیه کردند و به هیأت رئیسه ارائه کردند. نمایندگان امضا‌کننده معتقد بودند که قطع رابطه با انگلیس به صلاح ماست، همچنان که قطع رابطه 30ساله ما با آمریکا به نفع مردم تمام شده است. نمایندگان مردم، خیری در رابطه با انگلیس نمی‌بینند. انگلیس می‌خواهد در امور کشورها دخالت کند؛ در حوادث سال 88 سفارت انگلیس و دولت متبوعش نقش زیادی در جهت دهی آشوب‌ها داشتند و لندن لانه جاسوسان و منافقین شد. دزدان دریایی، منافقین، طالبان و القاعده در لندن دفتر دارند.

  • قطع یا کاهش رابطه، کدام مد نظر مجلس است؟

انگلیسی‌ها اگر از رفتار گذشته خودشان عذرخواهی کنند و در امور ما دخالت نکنند موضوع قطع رابطه می‌تواند در حداقل خودش یعنی کاهش ارتباط مطرح باشد کما اینکه در حال حاضر مناسبات اقتصادی، تجاری و سیاسی ما به حداقل کاهش یافته است.

  • نظر هیأت رئیسه درخصوص طرح مزبور چیست؟

آنها از ملاحظات خودشان می‌گویند. هیأت رئیسه هیچ اقدامی برای این طرح انجام نداده است؛ نه به مجلس ارجاع شده و نه حرفی از آن زده شده است بلکه مسکوت مانده است. هیأت‌رئیسه مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس موظف است درخصوص طرح قطع رابطه با انگلیس تصمیم بگیرد و بیشتر از این طرح را به تأخیر نیندازد؛ اگر قرار است آن را به صحن بیاورد زودتر انجام دهد و اگر بناست طرح به هر دلیلی خارج شود اقدام کند و گرنه این چیزی نیست که هیأت رئیسه بخواهد در آن اعمال نظر شخصی کند. تا این طرح تصویب نشود معرفی سفیر جدید انگلیس و پذیرش وی خلاف قانون نیست. اگر قانون مذکور تصویب نهایی شود، دولت نمی‌تواند با انگلیس رابطه داشته باشد.

  • از معرفی سفیر جدید استقبال می‌کنید؟

سیاست جمهوری اسلامی ایران بر 3سیاست حکمت، مصلحت و عزت بنا شده است؛ هر جا که این سه مورد حفظ شود ما با هیچ کشوری مشکل نخواهیم داشت ولی هر جا که به آنها خدشه وارد شود با آن برخورد می‌کنیم. ما همچنان معتقد هستیم دولت انگلیس خبیث‌ترین دولتی است که تاکنون علیه ما کار کرده و می‌کند. طی مدتی که کاهش روابط دادیم و انگلیس در ایران سفیر نداشت بسیار به نفع ما بود؛ چرا که از تنش‌ها دور شدیم. ما به‌عنوان امضا‌کننده طرح به رابطه با انگلیس انتقاد داریم و معتقد هستیم انگلیس صلاحیت ارتباط با ما را ندارد. حیف است جمهوری اسلامی با کشور خبیثی مانند انگلیس ارتباط داشته باشد، بنابراین ما به قطع ارتباط اعتقاد داریم.

کد خبر 142061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز