همشهری آنلاین در آستانه شروع یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از گران کردن جرایم بازیکنان و مربیان خبر داد.

کمیته انضباطی فوتبال خشونت

 به گزارش ایسنا، رئیس کمیته انضباطی نشست رسانه‌ای‌اش با بیان اینکه تغییرات اساسی در آیین‌نامه انضباطی این کمیته ایجاد شده، اظهار کرد: آیین‌نامه انضباطی این کمیته در 30 مورد تغییرات اصلی داشته است که می‌خواهم به بخش‌هایی از آن‌ها اشاره کنم. به طور مثال جریمه‌های ما بالا رفته است و جریمه یک میلیون تومانی به سه میلیون تومان افزایش یافته است. در چند مورد اختیارات رئیس کمیته بیشتر شده، مانند پذیرش تقاضای عفو یا تخفیف. همچنین در بحث مربوط به داوران رسیدگی به برخی تخلفات داورها به دلیل احترام به جامعه داوری در عناوینی که صراحتا جرایمی برایشان تعیین شده بود به کلی حذف شد. البته کمیته انضباطی این حق را دارد که داوری را به حضور بخواهد. اما فکر می‌کنید درج واژه‌های صریحی که درباره تخلف‌های احتمالی داوران در آیین‌نامه بوده، توهینی به آنهاست.

 وی ادامه داد: از دیگر اصلاحات اشاره شده، بحث مبلغ حق‌الوکاله است. بدین صورت که اگر بازیکنی وکیل بگیرد و در رسیدگی به آن پرونده کسی محکوم شد، ما می‌توانیم او را به پرداخت حق‌الوکاله هم محکوم کنیم. از دیگر تغییرها می‌توان به حذف مواردی که عنوان می‌شد فلان شخص تا اطلاع ثانوی و مادامی که هنوز پرونده او باز نشده محروم است. ما این موضوع را تنها با تشخیص نفر اول کمیته ممکن کرده‌ایم. در حالی که قبلا چنین نبود. همچنین باید اشاره کنم تعداد آرای قطعی که قبلا 6 یا 7 مورد بود اکنون به 10 مورد رسیده است و برخی جرایم مالی که قبلا سه میلیون تومان بود، به بیش از پنج میلیون تومان رسیده است. در تغییر دیگری ما مشخصا آورده‌ایم باشگاهی که اعلام ورشکستگی می‌کند نمی‌تواند پاسخگوی بدهی‌هایش نباشد. البته آیین‌نامه انضباطی به شکل کامل نسبت به این مسئله ورود پیدا نکرده اما باشگاه‌های بدهکار طبق قانون تجارت کشور، در شرایطی که در قالب شرکت‌های تجاری ثبت شده‌اند باید پاسخگوی بدهی‌های خود باشند.

 حسن‌زاده از اختیار جدید کمیته مبنی بر محکوم کردن تیمی به حضور در دسته پایین‌تر خبر داد و گفت: در آیین‌نامه جدید ما عنوان کردیم اگر تمام موارد و قوانین انضباطی برای تیمی لحاظ شد و نتیجه لازم گرفته نشد، کمیته انضباطی اختیار دارد تیم مربوطه را به سقوط به دسته پایین‌تر محکوم کند. البته این رای قابل استیناف و بررسی‌های فوق‌العاده زیاد است و تصمیم فوق هم تنها در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال امکان‌پذیر است نه کمیته‌های استان‌ها و شهرستان‌ها.

 حسن‌زاده که خودش با 20 دقیقه تاخیر به این نشست آمد، از تعیین جریمه تاخیر ورود مربیان و دست‌اندرکاران فوتبال به نشست‌های رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: جریمه تاخیر 300 هزار تومان تعیین شده است. او با خنده گفت البته فکر کنم ما هم باید امروز این جریمه را متقبل شویم.

 وی ادامه داد: در تعیین جرایم، سابقه تخلف داشتن یا نداشتن تیم‌ها مهم است و بر این اساس ممکن است یک تیم سه جلسه و تیم دیگر دو جلسه از حضور تماشاگرانش محروم باشد. به طور مثال هواداران تراکتورسازی در چندین مسابقه تخلف‌هایی داشتند اما ملوان پیش از بازی در جام حذفی مقابل پرسپولیس و در زمان ریاست شریفی در کمیته انضباطی، حتی تشویق انضباطی شد. سابقه این دو تیم با هم یکی نیست.

 رئیس کمیته انضباطی در بیان دیگر تغییرات آیین‌نامه گفت: بحث اعتبار قوانین داخلی باشگاه‌ها هم جزو تاییدات کمیته انضباطی فدراسیون است. آیین‌نامه نقل و انتقالات در رده‌های پایین‌تر هم برای ما مهم و قابل اعتبار است.

 وی با بیان موارد جدیدی که به آیین‌نامه انضباطی کمیته اضافه شده‌اند گفت: یکی از این موارد بحث حضور بازیکنان غیر مجاز در رده‌های مختلف فوتبال ماست. البته نمی‌خواهم این بحث را کاملا باز و رسانه‌ای کنم اما تنها اشاره می‌کنم که پیش از این سن استخوانی بازیکنان برای حضور در رده‌های مختلف ملاک بود اما اکنون تشخیص جنسیت آن‌ها هم به این مورد اضافه شده است. این از موارد جدیدی است که فیفا و AFC هم به آن توجه دارند. با جدیت تلاش می‌شود از حضور بازیکنی که مثلا قبلا آقا بوده و اکنون در رده خانم‌ها بازی می‌کند، جلوگیری شود. برعکس این موضوع هم صدق خواهد کرد.

 وی گفت: در بخشی دیگر مدت اجرای احکام مالی که برای لیگ برتر یک ماه بود و هست برای استان‌ها از یک ماه به 15 روز کاهش یافته است. از دیگر اختیارات افزایش یافته کمیته می‌توان به اجازه فروش باشگاه‌هایی که بدهی‌های هنگفتی دارند اشاره کرد. البته این موضوع با مکانیسمی بسیار سخت انجام خواهد شد اما ما نمی‌خواهیم حقی از بازیکن طلبکاری سلب شود.

 حسن‌زاده به حذف واژه سحر و جادو از بندهای انضباطی آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: کلمه سحر و جادو کاملا حذف شده است تا آن‌هایی که آیین‌نامه را می‌خوانند نگویند در فوتبال چنین مواردی وجود دارد، البته ما در آیین‌نامه آورده‌ایم که توسل به وسایل غیر مجاز در فوتبال ممنوع است.

رئیس کمیته انضباطی از برداشته شدن محرومیت‌ها و جرایم احتمالی برای خبرنگاران ورزشی خبر داد و گفت: اساسا عاملان رسانه‌ای حال تحت عنوان خبرنگار، گزارش، روزنامه‌نگار و... از شمول موارد انضباطی آیین‌نامه خارج شده‌اند. طبق آیین‌نامه قبلی کمیته می‌توانست در مواردی تنبیهاتی را برای خبرنگاران در نظر بگیرد اما اکنون چنین نخواهد بود. همچنین خبرنگاران می‌توانند در اکثر جلسات کمیته انضباطی حضور داشته باشند در حالی که قبلا در موارد متعددی ممنوع بودند. البته موارد معدودی هستند که جلسه باید بدون حضور خبرنگار یا اشخاص دیگری برگزار شود، مثلا در دادگاه‌های عمومی هم برای رسیدگی به پرونده خفاش شب و امثال خفاش شب من قاضی را هم راه نمی‌دادند. پس اگر در مواردی اجازه ورود ندادیم، کسی ناراحت نشود.

 وی گفت: ما همچنین محرومیت عوامل فوتبال از انجام مصاحبه را هم حذف کردیم و هیچ وقت کسی نمی‌تواند به دلیل قوانین کمیته، از انجام مصاحبه محروم شود. ما همچنین درباره خبرنگاران حتی اگر دو نفر از آن‌ها در ورزشگاهی با هم درگیر هم شوند، نمی‌توانیم آن‌ها را از حضور در استادیوم‌ها محروم کنیم. در حالی که قبلا چنین نبود.

 وی خاطرنشان کرد: از دیگر اختیارات کمیته این است که ما اجازه داریم احکامی را که هنوز قطعی نشده را اعلام عمومی کنیم.

 حسن‌زاده با اشاره به اقدام‌هایی که تاکنون در کمیته انضباطی انجام شده گفت: از اقدام‌هایی که ما تاکنون انجام دادیم می‌توان به ایجاد بایگانی شکیلی از پرونده‌های زیادی که در کمیته است اشاره کرد. متاسفانه پرونده‌های زیادی در کمیته هستند که قبلا به صورت فله‌ای نگهداری می‌شد اما اکنون چنین نیست. ما همچنین بحث اجرای احکام را با جدیت دنبال کردیم و در برخورد با 10 تیم بدهکار لیگ برتری، از این موضوع کوتاه نیامدیم. ما با سایت فدراسیون هم همکاری داشتیم تا اطلاعات تنها از طریق این مرجع منتشر شود. ما کمیته‌های انضباطی سراسر کشور را هم ساماندهی کردیم. همچنین به پرونده‌های سنگینی درباره تخلف در جریان بازی تیم‌های تراکتورسازی، ملوان و آلومینیوم هرمزگان به طور کامل رسیدگی کردیم. ما معتقدیم اگر جلوتر یا عقب‌تر از قانون نباشیم و همواره بر محوریت قانون حرکت کنیم، به پیشرفت‌های خوبی در ایجاد انضباط بیشتر در فوتبال خواهیم رسید.

 وی تاکید کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که خیلی از تخفیف‌های قائل شده برای بازیکنان و تیم‌ها مثمر ثمر واقع نشده است و شاید آن تخفیف‌ها کار را بدتر هم کرده است. مسئولان باشگاه‌ها هم باید به ما کمک کنند و به قراردادهای متعددی که دارند متعهد باشند. عمل به تعهدات جزو وظایف آن‌هاست. آن‌ها خوب کار کنند، کار ما هم راحت‌تر می‌شود هرچند به طور کامل بر عملکردشان نظارت انضباطی خواهیم داشت.

 وی همچنین خطاب به رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها می‌توانند چشم و وجدان بیداری برای ایجاد انضباط و سلامت هرچه بیشتر در فوتبال ما باشند. ما از آن‌ها می‌خواهیم با دقت هرچه بیشتر به این موضوع‌ها نگاه کنند. رسانه‌ها پیشانی فوتبال هستند. متاسفانه در چند وقت گذشته مسائلی دیدم که از این حیث خیلی نگران هستم. بیشتر از 10 مورد صحبت‌هایی از خودم دیدم که اصلا روحم از آن‌ها خبر ندارد یا اینکه به طور مثال در جلسه‌ای حضور داشتیم و پس از آن خبرنگار جوانی اندکی پس از آن به من زنگ زد و گفت شنیده‌ایم که شما در جلسه گفتید فلان شخص منشوری است آیا این صحت دارد؟ اگر صحت ندارد یا تایید کنید یا تکذیب! من واقعا در چنین مواردی نمی‌دانم چه برخوردی باید کرد؟

کد خبر 141816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز